Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Anonymous

Ik las net op een site over het cup actuater circuit, is dit raadzaam om je 5-je zo om te bouwen, heeft iemand van jullie der ervaring mee of ben ik de enigste gek die nog met een standaard circuit rond toert?
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ik heb het ook omgebouwd, en het rijdt iets "happeriger"
Je moet wel je turbodruk iets opschroeven, dus even je borgingkjes opboren (als die er nog opzitten).

-------------------------------
Leonardo di Paprika (chips die ik net aan het eten ben :wink: )
Anonymous

Hej Leonardo di paprika
En waarom moet je je druk opschroeven? Ja, ik weet graag alles.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Volgens mij zakt de turbodruk iets als je hem ombouwd. Je kunt dan ook een bleed-valve aansluiten en daarmee de turbodruk opschroeven. Als je hem niet ombouwd naar cup actuator dan kun je ook geen bleed-valve aansluiten. Maar van alles wat ik weet dan zakt de turbo druk als je hem ombouwd. Gelukkig niet teveel :wink:
There will be plenty of time to rest when your dead
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Omdat de actuator aan de ene kant niet meer gecorrigeerd wordt door de onderdruk, maar daar gewone atmosferische druk heeft.

______________________________
Eat my roest
Laatst gewijzigd door Marius op di 17 jul 2001 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
HotShot
Berichten: 384
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00

Zie:

http://www.r5gtturbo.nl

onder tuning.
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

hallo mensen ,het cup system werkt alleen super als je er een bleedvalve tussen knikkert,als je het cup system gewoon ombouwt zonder bleedvalve rijdt je op minder druk dus ook minder snel,pas op het moment dat er een bleedvalve tussen zit merk je pas je voordeel ,en geloof me dat is echt super,
dusse s6 ,groetjes marco
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

De bleedvalve is in principe toch hetzelfde als je turbodruk afstellen via het asje, alleen dan via een draaiknop die een ventieltje bedient ?
Dus volgens mij maakt dat niet zoveel uit.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Nee, dat moet niet veel uitmaken, via de actuator-rod misschien nog wel beter ook , omdat er geen extra druk kan ontsnappen....

bleedvalve gaat vaak wel makkelijker
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Het enige verschil tussen een bleed-valve en het aandraaien van je actuatorrod is, dat je bij een bleed-valve druk laat ontsnappen uit je druksysteem en bij het aandraaien van de rod niet. Dit betekent dat de turbo meer werkdruk moet leveren om onder de gasklep dezelfde druk te verkrijgen.

Ik geloof dat dit extra drukverlies niet echt groot is, maar je moet er wel rekening mee houden.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

De turbo hoeft niet meer druk te leveren, alleen wat meer flow, omdat je wat weg laat lekken. Dit is echter zo weinig, dat 't volstrekt irrelevant is.
rev it like a rental
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Hoeveel druk rijden jullie en wat heb je daar voor laten aanpassen?
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ik rijdt tot net voor het rode gebied. Ik weet niet hoeveel druk dit precies is, aangezien die meter niet echt geijkt meer is denk ik na 14 jaar....

Maar daarvoor heb ik zelf de turbodruk wat opgedraaid, want eerts kwam ik tot 2/3 van het toegestane bereik ongeveer. Na mijn aanpassing met het cup (d) circuit moest ik de druk dus aanpassen.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

On 2001-07-18 13:01, Marius wrote:
Ik rijdt tot net voor het rode gebied. Ik weet niet hoeveel druk dit precies is, aangezien die meter niet echt geijkt meer is denk ik na 14 jaar....

Maar daarvoor heb ik zelf de turbodruk wat opgedraaid, want eerts kwam ik tot 2/3 van het toegestane bereik ongeveer. Na mijn aanpassing met het cup (d) circuit moest ik de druk dus aanpassen.
Hmm...ik denk dat je dan rond de 0,9-1.0 bar zit.
Maar heb je nog aanpassingen aan de motor gedaan (om hem te versterken of zo? Koppaking bijvoorbeeld)
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik rij op 1.1-1.2 bar. Weinig aangepast. Maar ik rij meestal op LPG dus heb ook geen last van pingelen. (ik heb wel speciale NGK bougies).
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Wel de intercooler dichtgeplakken, ter voorkoming van "de intercooler in veel delen"
-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op wo 18 jul 2001 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

ik rijdt constant op 1.4 bar en alles blijft goed heel dankzij de water injectie en de methanol-injectie!
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik heb inderdaad wel een vette slangklem om de intercooler heen zitten.
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Ja intercooler moet ik nog eens aanpassen, wel verstandig eigenlijks.

Maar ik moet mijn gtt sowieso nog weer aan de praat krijgen..... tijd tijd tijd....
Plaats reactie