Verschil GTX - GTE - GTT
GTX en GTE zijn beide 1.7 motoren. GTX is er met carb. en mono-point injectie. GTE is met multipoint injectie (heeft iets meer vermogen). De GTT is qua motor totaal niet te vergelijken met een GTE. De GTT is gewoon puur rijplezie rmet de turbo en lekker snel. Voor de looks is een GTE gelijk aan een GTT (GTE is altijd Duitse import). GTX is op uiterlijk niet bijzonderder dan een andere 5 behalve dan de (kleine) skirts. Er is niet echt een advies te geven wat voor auto je moet kopen. Het ligt maar net aan wat wil je. Wil je er veel in gaan rijden en ook voor bijvoorbeeld woon-werk, dan zou ik voor de GTE of GTX gaan. Wil je gewoon lekker blazen dan voor de GTT. (dit wil trouwens niet zeggen dat de GTE niet snel is hoor!!!) GTX is er (als ik het goed heb) in een aantal verschillende uitvoeringen waar ook verschillende vermogens aan hangen! Das wel ff handig om te weten!
heel kort door de bocht:
GTX: normaal uitziende 5 met een 1700 carb motor van 85-90 pk
GTE: uiterlijk van een GTturbo met skirtset en een 1700 multipoint injectie motor 100 - 110 pk
GTTurbo: uiterlijk skirts en dikke bumpers met een 1400 carb + turbo motor 115 - 125 pk (afh van versie) met eenvoudige mogelijkheden voor 140+ pk.
(pk's zijn globale waarden, weet ze niet helemaal uit mijn hoofd)
GTX: normaal uitziende 5 met een 1700 carb motor van 85-90 pk
GTE: uiterlijk van een GTturbo met skirtset en een 1700 multipoint injectie motor 100 - 110 pk
GTTurbo: uiterlijk skirts en dikke bumpers met een 1400 carb + turbo motor 115 - 125 pk (afh van versie) met eenvoudige mogelijkheden voor 140+ pk.
(pk's zijn globale waarden, weet ze niet helemaal uit mijn hoofd)
there is no spoon.
GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid meer is!)Tijn schreef:heel kort door de bocht:
GTX: normaal uitziende 5 met een 1700 carb motor van 85-90 pk
GTE: uiterlijk van een GTturbo met skirtset en een 1700 multipoint injectie motor 100 - 110 pk
GTTurbo: uiterlijk skirts en dikke bumpers met een 1400 carb + turbo motor 115 - 125 pk (afh van versie) met eenvoudige mogelijkheden voor 140+ pk.
(pk's zijn globale waarden, weet ze niet helemaal uit mijn hoofd)
Uiterlijk:
Renault 5 GT Turbo:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/in ... orkant.jpg[/img]
Renault 5 GTE:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/incoming/GTE..jpg[/img]
Zoals je ziet is deze qua uitelijk gelijk aan de GT Turbo.
Renault 5 GTX:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/incoming/R5GTX.jpg[/img]
De GTX heeft wel sideskirts. Volgens mij horen er alleen nog wel mistlampen in de bumper.
Bron:
http://auto.clubs.nl/renault5gtturbo.
Renault 5 GT Turbo:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/in ... orkant.jpg[/img]
Renault 5 GTE:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/incoming/GTE..jpg[/img]
Zoals je ziet is deze qua uitelijk gelijk aan de GT Turbo.
Renault 5 GTX:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/incoming/R5GTX.jpg[/img]
De GTX heeft wel sideskirts. Volgens mij horen er alleen nog wel mistlampen in de bumper.
Bron:
http://auto.clubs.nl/renault5gtturbo.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
volgens mij:
GTX
voordelen
- goedkoop
- relatief betrouwbaar
nadelen
- relatief traag
- standaard looks
GTE
voordelen
- relatief betrouwbaar
- redelijk snel
- vette looks
nadelen
- niet de snelste
- import
GTT
voordelen
- snel
- turbo
- vette looks
nadelen
- relatief onbetrouwbaar
- relatief duur
GTX
voordelen
- goedkoop
- relatief betrouwbaar
nadelen
- relatief traag
- standaard looks
GTE
voordelen
- relatief betrouwbaar
- redelijk snel
- vette looks
nadelen
- niet de snelste
- import
GTT
voordelen
- snel
- turbo
- vette looks
nadelen
- relatief onbetrouwbaar
- relatief duur
GTX = 1.7 met carburateur of monopoint injectie, ziet er uit als een 'gewone' 5
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTX.jpg[/img]
GT Turbo = 1.4 met Turbo, Intercooler en carburateur. Voorzien van sportinterieur en een uitgebreide spoilerkit
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/1987R5GTTphase1rood.jpg[/img]
Phase 1 (1985-1987) 115 pk
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/franseGTTreclamePh2.jpg[/img]
Phase 2 (1987-1989) meegespoten bumpers, 120 pk
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/R5GTTur ... aider).jpg[/img]
Blue Sport (in Engeland 'Raider') (1990)
Is er maar in 1 kleur: Blue Sport, met meegespoten emblemen en velgen. De velgen hebben net als de velgen van de Clio Williams een gepolijsts randje.
GTE = 1.7 met multipoint injectie, ziet er uit als een GT Turbo. Niet in Nederland geleverd, dus als je er een ziet is 'ie geimporteerd, meestal uit Duitsland.
Alleen Phase 2 of Blue Sport (1987-1990)
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTE.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/R5GTEblueSport.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTX.jpg[/img]
GT Turbo = 1.4 met Turbo, Intercooler en carburateur. Voorzien van sportinterieur en een uitgebreide spoilerkit
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/1987R5GTTphase1rood.jpg[/img]
Phase 1 (1985-1987) 115 pk
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/franseGTTreclamePh2.jpg[/img]
Phase 2 (1987-1989) meegespoten bumpers, 120 pk
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/R5GTTur ... aider).jpg[/img]
Blue Sport (in Engeland 'Raider') (1990)
Is er maar in 1 kleur: Blue Sport, met meegespoten emblemen en velgen. De velgen hebben net als de velgen van de Clio Williams een gepolijsts randje.
GTE = 1.7 met multipoint injectie, ziet er uit als een GT Turbo. Niet in Nederland geleverd, dus als je er een ziet is 'ie geimporteerd, meestal uit Duitsland.
Alleen Phase 2 of Blue Sport (1987-1990)
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTE.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/R5GTEblueSport.jpg[/img]
Nouja, ik ben weer lekker rap vandaag
Krijg je als je tussendoor gebeld wordt.

Krijg je als je tussendoor gebeld wordt.
Nou jongens een gtx verschilt toch nog een klein beetje van de gewone 5.
Namelijk de bumpers zijn in kleur meegespoten en er zitten ook op de voorschermen, op de deuren en op de achterschermen kleine plastic stukken. Karakteristiek van de GTT is juist dat deze stukken ontbreken. In combinatie met de wielkastverbreders geeft dit een extra dik effect. (gledt dus ook voor de GTE)
Namelijk de bumpers zijn in kleur meegespoten en er zitten ook op de voorschermen, op de deuren en op de achterschermen kleine plastic stukken. Karakteristiek van de GTT is juist dat deze stukken ontbreken. In combinatie met de wielkastverbreders geeft dit een extra dik effect. (gledt dus ook voor de GTE)
Dat heeft een standaard 5 allemaal ookjpp_GTX schreef:Nou jongens een gtx verschilt toch nog een klein beetje van de gewone 5.
Namelijk de bumpers zijn in kleur meegespoten en er zitten ook op de voorschermen, op de deuren en op de achterschermen kleine plastic stukken. Karakteristiek van de GTT is juist dat deze stukken ontbreken. In combinatie met de wielkastverbreders geeft dit een extra dik effect. (gledt dus ook voor de GTE)



Een GTXje vindt ik niet traag hoor, mensen vergissen zich daar wel eens in voor het stoplicht, natuurlijk is een GTT sneller, maar om de GTX als traag te stempelen vindt ik onjuist. De GTX onderscheidt zich juist door haar luxe interieur, waaronder cv, elek.ramen, klapraampjes achter, kofferbak bekleding, meegespoten bumpers en deurbeschermers en ga nog maar ff door. Tevens is het verschil tussen een GTX en GTE maar 5 pk (fabrieksopgave, wat bijna verwaarloosbaar is)
Deze zaken moet een GTT vaak ontberen (cv, elek.ramen, lange middenconsole etc, iig bij de phase 1), daar was het een optie, terwijl dit bij de GTX niet zo was.
Deze zaken moet een GTT vaak ontberen (cv, elek.ramen, lange middenconsole etc, iig bij de phase 1), daar was het een optie, terwijl dit bij de GTX niet zo was.
Mrtn = Maarten
GTX
54kW/73pk - 66kW/90pk, 160-170km/h, 0-100 in 11-12s.
VOORDELEN
* tuning ?
* SPI versie heeft laagste verbruik
NADELEN
* traag
GTE
69kW/94pkpk, 180km/h, 0-100 in 9.3s
VOORDELEN
* MPI = laag verbruik
* GTT onderstel en remmen
* tuning is geld weggooien
NADELEN
* schaap in wolfskleren
* niet echt vlot
GTT
85kW/115(165Nm@3000min-1)- 88kW/120pk, 201km/h, 0-400m 15,8s, 0-1000m 29,5s, 0-100km/h 8s, 829kg
VOORDELEN
* relatief goedkope tuning
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"
* snel
NADELEN
* onderbemeten remmen, zeker met grotere velgen
* hoog verbruik door turbo, carburateur en lage compressie
Betrouwbaar ? Het zijn Renaults
Regelmatig de kap open, controle en onderhouden is de sleutel tot bedrijfszekerheid.
Vriendelijke groet en no offence !
54kW/73pk - 66kW/90pk, 160-170km/h, 0-100 in 11-12s.
VOORDELEN
* tuning ?

* SPI versie heeft laagste verbruik
NADELEN
* traag
GTE
69kW/94pkpk, 180km/h, 0-100 in 9.3s
VOORDELEN
* MPI = laag verbruik
* GTT onderstel en remmen
* tuning is geld weggooien
NADELEN
* schaap in wolfskleren
* niet echt vlot
GTT
85kW/115(165Nm@3000min-1)- 88kW/120pk, 201km/h, 0-400m 15,8s, 0-1000m 29,5s, 0-100km/h 8s, 829kg
VOORDELEN
* relatief goedkope tuning
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"
* snel
NADELEN
* onderbemeten remmen, zeker met grotere velgen
* hoog verbruik door turbo, carburateur en lage compressie
Betrouwbaar ? Het zijn Renaults

Regelmatig de kap open, controle en onderhouden is de sleutel tot bedrijfszekerheid.
Vriendelijke groet en no offence !
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 feb 2003 14:06, 7 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
- Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88
Hoi Arjen, welkom op de site, stel je even voor in het wie is wie topic: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... .php?t=183Ahameter schreef:Beste allemaal,
Mijn naam is Arjen Hameter, en ben sinds kort lid van renault tuning. Ik rij al 2 jaar rond in een 5je (tl). Hiervoor had ik een alfa 33 (na 6mnd naar de schroot) en een mazda 323f (na een jaar naar de schroot)en deze 5, die ik heb gekregen, BLIJFT HET MAAR DOEN ! nog NOOIT iets mee gehad. ik ben compleet verkocht aan de 5. Nu wil ik SERIUES aan de gang. Ik heb deze site wel 5 keer doorgelezen en al jullie websites!PRACHTIG MOOI ! nu ben ik van plaan om ook een 5 van top tot teen aan te pakken. alleen wordt mji niet helemaal duidelijk wat nu precies het verschil tussen een gtx/gte of gtt is. uiteraard turbo etc. maar gte gaat tot 1.7 terwijl gtt maar tot 1.4 gaat.
Wie kan mij adviseren wat ik het beste kan kopen??
Mvgr ( en jullie gaan meer van mij horen! )
Arjen
En ben je er al uit wat het gaat worden?

some people are alive only because it's illegal to kill them
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi Arjen, Als je serieus een 5 wil gaan kopen en hem wil gaan restaureren dan zou ik zeker voor de GTT gaan. Het feit dat GTT's onbetrouwbaar zijn is bull. Dat hangt voor 99,9% van jezelf af !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mee eens!Tom schreef:Hoi Arjen, Als je serieus een 5 wil gaan kopen en hem wil gaan restaureren dan zou ik zeker voor de GTT gaan. Het feit dat GTT's onbetrouwbaar zijn is bull. Dat hangt voor 99,9% van jezelf af !!

Even verbeteren.jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
vr./gr. en no offence...
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 feb 2003 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie heeft het over 135 pk?speedline schreef:Even verbeteren.jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
99kW/135pk aan de krukas zonder noemenswaardige verhoging van toerental en compressieverhouding ? Dat is net zoveel als de opgaaf voor een 16v F7P.
Ik zou maar eens controleren wat voor bank er is gebruikt en of de bank geen "please your customer" programma heeft.
vr./gr. en no offence...


Heb al van verschillende mensen met GTE gehoord dat hij redelijk meer pk's had met amper tuning!
Maar ja, wat je zegt kan ook aan de testbank liggen!
hij bedoelt op de 16v naBart V schreef:Wat zou ik gaan vragen?speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"
Vriendelijke groet en no offence !

Was dit topic klik!jeroen.k schreef:Wie heeft het over 135 pk?speedline schreef:Even verbeteren.jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
99kW/135pk aan de krukas zonder noemenswaardige verhoging van toerental en compressieverhouding ? Dat is net zoveel als de opgaaf voor een 16v F7P.
Ik zou maar eens controleren wat voor bank er is gebruikt en of de bank geen "please your customer" programma heeft.
vr./gr. en no offence...Dat was iemand anders in een ander topic.
Heb al van verschillende mensen met GTE gehoord dat hij redelijk meer pk's had met amper tuning!
Maar ja, wat je zegt kan ook aan de testbank liggen!
En voor your info. Ik rij in een R19 met GTE motor, sportuitlaat demperloze middenpijp en verrotte brandstofpomp. Kom dus niet aan de 95 pk, maar hij heeft zeker niet minder naar mijn idee (16 maart maar ff op de testbank bij scorpion

psies, de 16V, moet alleen nog wat voorPloegah schreef:hij bedoelt op de 16v naBart V schreef:Wat zou ik gaan vragen?speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"
Vriendelijke groet en no offence !

(hint, het zijn cijfers)
cijfers....uhm....11??Bart V schreef:psies, de 16V, moet alleen nog wat voorPloegah schreef:hij bedoelt op de 16v naBart V schreef:Wat zou ik gaan vragen?speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"
Vriendelijke groet en no offence !![]()
(hint, het zijn cijfers)
hahaha

willi, even kijken, volgens mij zijn dit meer dan 2 tekens, en geen cijfers, dus die valt af helaas 
Maar bij nader inzien moet ik zeggen dat de willi wel vet is, dus die deelt de eerste plek

Maar bij nader inzien moet ik zeggen dat de willi wel vet is, dus die deelt de eerste plek
Laatst gewijzigd door Bart V op di 18 feb 2003 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ow, ik zie wat in je sign staan wat past: 19
hmmmmmm
zou dat wat zijn???
1916V, klinkt best aardig

hmmmmmm
zou dat wat zijn???
1916V, klinkt best aardig



-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
YepKijk de baccara is wel weer heel anders natuurlijk!



Overigens rijd ik met mijn Baccara de GTE van een vriend eruit. Als ik 100 rijd, lig ik een autolengte voor.

Op mijn site (http://www.r5baccara.tk) staat een test van de GTX, uit Autovisie 15/1987. Ik zal zsm de afbeeldingen erbij zetten, maar in de tekst staat wel vermeld hoe het rijdt, wat de uitrusting is, etc. Centrale vergrendeling en elektrische ramen waren een optie, niet standaard!!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
De beste (franse) hot-hatch is:
Renault Clio Williams
De beoordeling is op weggedrag, motor, originele styling, marketing(hype).
Met vriendelijke groet,
Speedline
P.s.: De 5 Turbo Maxi valt niet in deze categorie. Das meer iets voor de supersportwagens.
Renault Clio Williams
De beoordeling is op weggedrag, motor, originele styling, marketing(hype).
Met vriendelijke groet,
Speedline
P.s.: De 5 Turbo Maxi valt niet in deze categorie. Das meer iets voor de supersportwagens.
Kweet het zijn er slechts 20 (?) van verkocht puur ter homologatie voor de rally!speedline schreef: P.s.: De 5 Turbo Maxi valt niet in deze categorie. Das meer iets voor de supersportwagens.


Feit is wel dat ik er natte dromen van krijg!

de homologatiespecial voor de maxi turbo (waar er 200 van verkocht moeten zijn, geen 20) had bij lange na niet van die indrukwekkende prestaties hoor. had alleen het uiterlijk van de maxi voor de homologatie van de breedte van de auto en een licht getunede motor (iets van 180 pk dacht ik? speedline?)
there is no spoon.
Ooit een GTE gereden? Zijn ervaring is niet jouw ervaring!speedline schreef:Even verbeteren.jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
vr./gr. en no offence...
Clio 16v.....
Het homologatie model voor de MAXI Turbo was de laatste serie van de Renault 5 turbo 2. 200 stuks, geproduceerd van eind 1985 tot 1986. De autos met code 8221 werden speciaal uitgebracht voor de homologatie van de MAXI 5 Turbo. De motorinhoud is omhoog gebracht tot 1432 cc en het dak is weer van aluminium, zoals dat bij de Turbo 1 was. Hierna komt de productie van Turbos tot zijn eind met de opheffing van de Groep B in het rallykampioenschap aan het einde van 1986.Tijn schreef:de homologatiespecial voor de maxi turbo (waar er 200 van verkocht moeten zijn, geen 20) had bij lange na niet van die indrukwekkende prestaties hoor. had alleen het uiterlijk van de maxi voor de homologatie van de breedte van de auto en een licht getunede motor (iets van 180 pk dacht ik? speedline?)
Renault MAXI 5 turbo:
20 stuks, geproduceerd van eind 1985 tot 1986, met als basis de R5 Turbo 1 (de MAXI's hebben bijvoorbeeld ook allemaal het originele Bertone dashboard)
Dit is de ultieme en tevens laatste tweewielaangedreven Groep B rallywagen. Deze monsters zijn te herkennen aan de kunststof achterklep met een enorme spoiler, omhoog gehouden door twee brede steunen aan weerszijde van de achterklep. De motorinhoud werd verder vergroot naar 1527 cc en met extreme maatregelen opgevoerd tot 350 pk. Ondanks deze enorme kracht en prestaties van deze auto, kwam er snel een einde aan het bestaan van de MAXI turbo door de dominantie van de vierwielaangedreven autos en het opheffen van de Groep B in het rallykampioenschap.