Verschil GTX - GTE - GTT

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Ahameter
Berichten: 36
Lid geworden op: di 18 feb 2003 12:06
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Ahameter op vr 6 jun 2014 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
ETE [Endure The Elements]
PIOT [Pain is only temporary]
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

GTX en GTE zijn beide 1.7 motoren. GTX is er met carb. en mono-point injectie. GTE is met multipoint injectie (heeft iets meer vermogen). De GTT is qua motor totaal niet te vergelijken met een GTE. De GTT is gewoon puur rijplezie rmet de turbo en lekker snel. Voor de looks is een GTE gelijk aan een GTT (GTE is altijd Duitse import). GTX is op uiterlijk niet bijzonderder dan een andere 5 behalve dan de (kleine) skirts. Er is niet echt een advies te geven wat voor auto je moet kopen. Het ligt maar net aan wat wil je. Wil je er veel in gaan rijden en ook voor bijvoorbeeld woon-werk, dan zou ik voor de GTE of GTX gaan. Wil je gewoon lekker blazen dan voor de GTT. (dit wil trouwens niet zeggen dat de GTE niet snel is hoor!!!) GTX is er (als ik het goed heb) in een aantal verschillende uitvoeringen waar ook verschillende vermogens aan hangen! Das wel ff handig om te weten!
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

heel kort door de bocht:

GTX: normaal uitziende 5 met een 1700 carb motor van 85-90 pk

GTE: uiterlijk van een GTturbo met skirtset en een 1700 multipoint injectie motor 100 - 110 pk

GTTurbo: uiterlijk skirts en dikke bumpers met een 1400 carb + turbo motor 115 - 125 pk (afh van versie) met eenvoudige mogelijkheden voor 140+ pk.

(pk's zijn globale waarden, weet ze niet helemaal uit mijn hoofd)
there is no spoon.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tijn schreef:heel kort door de bocht:

GTX: normaal uitziende 5 met een 1700 carb motor van 85-90 pk

GTE: uiterlijk van een GTturbo met skirtset en een 1700 multipoint injectie motor 100 - 110 pk

GTTurbo: uiterlijk skirts en dikke bumpers met een 1400 carb + turbo motor 115 - 125 pk (afh van versie) met eenvoudige mogelijkheden voor 140+ pk.

(pk's zijn globale waarden, weet ze niet helemaal uit mijn hoofd)
GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid meer is!)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Uiterlijk:

Renault 5 GT Turbo:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/in ... orkant.jpg[/img]

Renault 5 GTE:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/incoming/GTE..jpg[/img]
Zoals je ziet is deze qua uitelijk gelijk aan de GT Turbo.

Renault 5 GTX:
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163805/incoming/R5GTX.jpg[/img]
De GTX heeft wel sideskirts. Volgens mij horen er alleen nog wel mistlampen in de bumper.

Bron:
http://auto.clubs.nl/renault5gtturbo.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Anonymous

volgens mij:

GTX
voordelen
- goedkoop
- relatief betrouwbaar
nadelen
- relatief traag
- standaard looks

GTE
voordelen
- relatief betrouwbaar
- redelijk snel
- vette looks
nadelen
- niet de snelste
- import

GTT
voordelen
- snel
- turbo
- vette looks
nadelen
- relatief onbetrouwbaar
- relatief duur
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

GTX = 1.7 met carburateur of monopoint injectie, ziet er uit als een 'gewone' 5
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTX.jpg[/img]

GT Turbo = 1.4 met Turbo, Intercooler en carburateur. Voorzien van sportinterieur en een uitgebreide spoilerkit
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/1987R5GTTphase1rood.jpg[/img]
Phase 1 (1985-1987) 115 pk

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/franseGTTreclamePh2.jpg[/img]
Phase 2 (1987-1989) meegespoten bumpers, 120 pk

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/R5GTTur ... aider).jpg[/img]
Blue Sport (in Engeland 'Raider') (1990)
Is er maar in 1 kleur: Blue Sport, met meegespoten emblemen en velgen. De velgen hebben net als de velgen van de Clio Williams een gepolijsts randje.

GTE = 1.7 met multipoint injectie, ziet er uit als een GT Turbo. Niet in Nederland geleverd, dus als je er een ziet is 'ie geimporteerd, meestal uit Duitsland.
Alleen Phase 2 of Blue Sport (1987-1990)
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GTE.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/R5GTEblueSport.jpg[/img]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nouja, ik ben weer lekker rap vandaag :lol:
Krijg je als je tussendoor gebeld wordt.
jpp_GTX
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 20:37
Locatie: Malta

Nou jongens een gtx verschilt toch nog een klein beetje van de gewone 5.

Namelijk de bumpers zijn in kleur meegespoten en er zitten ook op de voorschermen, op de deuren en op de achterschermen kleine plastic stukken. Karakteristiek van de GTT is juist dat deze stukken ontbreken. In combinatie met de wielkastverbreders geeft dit een extra dik effect. (gledt dus ook voor de GTE)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

jpp_GTX schreef:Nou jongens een gtx verschilt toch nog een klein beetje van de gewone 5.

Namelijk de bumpers zijn in kleur meegespoten en er zitten ook op de voorschermen, op de deuren en op de achterschermen kleine plastic stukken. Karakteristiek van de GTT is juist dat deze stukken ontbreken. In combinatie met de wielkastverbreders geeft dit een extra dik effect. (gledt dus ook voor de GTE)
Dat heeft een standaard 5 allemaal ook ;) niet elke natuurlijk, maar mijn oude 5 TL had die plastic stukken bijvoorbeeld ook...zijn allemaal opties op de standaard 5 die de GTX standaard heeft! :p die skirts zijn toch het verschil en het blokkie natuurlijk! Kijk de baccara is wel weer heel anders natuurlijk! :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Een GTXje vindt ik niet traag hoor, mensen vergissen zich daar wel eens in voor het stoplicht, natuurlijk is een GTT sneller, maar om de GTX als traag te stempelen vindt ik onjuist. De GTX onderscheidt zich juist door haar luxe interieur, waaronder cv, elek.ramen, klapraampjes achter, kofferbak bekleding, meegespoten bumpers en deurbeschermers en ga nog maar ff door. Tevens is het verschil tussen een GTX en GTE maar 5 pk (fabrieksopgave, wat bijna verwaarloosbaar is)

Deze zaken moet een GTT vaak ontberen (cv, elek.ramen, lange middenconsole etc, iig bij de phase 1), daar was het een optie, terwijl dit bij de GTX niet zo was.
Mrtn = Maarten
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

GTX
54kW/73pk - 66kW/90pk, 160-170km/h, 0-100 in 11-12s.

VOORDELEN
* tuning ? :lol:
* SPI versie heeft laagste verbruik

NADELEN
* traag


GTE
69kW/94pkpk, 180km/h, 0-100 in 9.3s

VOORDELEN
* MPI = laag verbruik
* GTT onderstel en remmen
* tuning is geld weggooien

NADELEN
* schaap in wolfskleren
* niet echt vlot


GTT
85kW/115(165Nm@3000min-1)- 88kW/120pk, 201km/h, 0-400m 15,8s, 0-1000m 29,5s, 0-100km/h 8s, 829kg

VOORDELEN
* relatief goedkope tuning
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"
* snel

NADELEN
* onderbemeten remmen, zeker met grotere velgen
* hoog verbruik door turbo, carburateur en lage compressie

Betrouwbaar ? Het zijn Renaults :D

Regelmatig de kap open, controle en onderhouden is de sleutel tot bedrijfszekerheid.

Vriendelijke groet en no offence !
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 feb 2003 14:06, 7 keer totaal gewijzigd.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ahameter schreef:Beste allemaal,

Mijn naam is Arjen Hameter, en ben sinds kort lid van renault tuning. Ik rij al 2 jaar rond in een 5je (tl). Hiervoor had ik een alfa 33 (na 6mnd naar de schroot) en een mazda 323f (na een jaar naar de schroot)en deze 5, die ik heb gekregen, BLIJFT HET MAAR DOEN ! nog NOOIT iets mee gehad. ik ben compleet verkocht aan de 5. Nu wil ik SERIUES aan de gang. Ik heb deze site wel 5 keer doorgelezen en al jullie websites!PRACHTIG MOOI ! nu ben ik van plaan om ook een 5 van top tot teen aan te pakken. alleen wordt mji niet helemaal duidelijk wat nu precies het verschil tussen een gtx/gte of gtt is. uiteraard turbo etc. maar gte gaat tot 1.7 terwijl gtt maar tot 1.4 gaat.

Wie kan mij adviseren wat ik het beste kan kopen??

Mvgr ( en jullie gaan meer van mij horen! )

Arjen
Hoi Arjen, welkom op de site, stel je even voor in het wie is wie topic: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... .php?t=183

En ben je er al uit wat het gaat worden? :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hoi Arjen, Als je serieus een 5 wil gaan kopen en hem wil gaan restaureren dan zou ik zeker voor de GTT gaan. Het feit dat GTT's onbetrouwbaar zijn is bull. Dat hangt voor 99,9% van jezelf af !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Tom schreef:Hoi Arjen, Als je serieus een 5 wil gaan kopen en hem wil gaan restaureren dan zou ik zeker voor de GTT gaan. Het feit dat GTT's onbetrouwbaar zijn is bull. Dat hangt voor 99,9% van jezelf af !!
Mee eens! :D
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
Even verbeteren.

vr./gr. en no offence... :wink:
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 feb 2003 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

speedline schreef:
jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
Even verbeteren.

99kW/135pk aan de krukas zonder noemenswaardige verhoging van toerental en compressieverhouding ? Dat is net zoveel als de opgaaf voor een 16v F7P.

Ik zou maar eens controleren wat voor bank er is gebruikt en of de bank geen "please your customer" programma heeft.

vr./gr. en no offence...
Wie heeft het over 135 pk? ;) Dat was iemand anders in een ander topic. :)

Heb al van verschillende mensen met GTE gehoord dat hij redelijk meer pk's had met amper tuning!

Maar ja, wat je zegt kan ook aan de testbank liggen!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"

Vriendelijke groet en no offence !
Wat zou ik gaan vragen? :D
Anonymous

Bart V schreef:
speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"

Vriendelijke groet en no offence !
Wat zou ik gaan vragen? :D
hij bedoelt op de 16v na ;-)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ploegah schreef:
Bart V schreef:
speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"

Vriendelijke groet en no offence !
Wat zou ik gaan vragen? :D
hij bedoelt op de 16v na ;-)
Tuurlijk niet! De R5 MAXI-Turbo! >-)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

jeroen.k schreef:
speedline schreef:
jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
Even verbeteren.

99kW/135pk aan de krukas zonder noemenswaardige verhoging van toerental en compressieverhouding ? Dat is net zoveel als de opgaaf voor een 16v F7P.

Ik zou maar eens controleren wat voor bank er is gebruikt en of de bank geen "please your customer" programma heeft.

vr./gr. en no offence...
Wie heeft het over 135 pk? ;) Dat was iemand anders in een ander topic. :)

Heb al van verschillende mensen met GTE gehoord dat hij redelijk meer pk's had met amper tuning!

Maar ja, wat je zegt kan ook aan de testbank liggen!
Was dit topic klik!

En voor your info. Ik rij in een R19 met GTE motor, sportuitlaat demperloze middenpijp en verrotte brandstofpomp. Kom dus niet aan de 95 pk, maar hij heeft zeker niet minder naar mijn idee (16 maart maar ff op de testbank bij scorpion :p )
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ploegah schreef:
Bart V schreef:
speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"

Vriendelijke groet en no offence !
Wat zou ik gaan vragen? :D
hij bedoelt op de 16v na ;-)
psies, de 16V, moet alleen nog wat voor :D

(hint, het zijn cijfers)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nee joh, hij bedoeld gewoon de willi 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Bart V schreef:
Ploegah schreef:
Bart V schreef:
speedline schreef:
* simpelweg de 2e beste franse "hot-hatch"

Vriendelijke groet en no offence !
Wat zou ik gaan vragen? :D
hij bedoelt op de 16v na ;-)
psies, de 16V, moet alleen nog wat voor :D

(hint, het zijn cijfers)
cijfers....uhm....11??

hahaha :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

willi, even kijken, volgens mij zijn dit meer dan 2 tekens, en geen cijfers, dus die valt af helaas 8)

Maar bij nader inzien moet ik zeggen dat de willi wel vet is, dus die deelt de eerste plek
Laatst gewijzigd door Bart V op di 18 feb 2003 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ow, ik zie wat in je sign staan wat past: 19










hmmmmmm








zou dat wat zijn???









1916V, klinkt best aardig :p :D ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

2.0! :D
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Kijk de baccara is wel weer heel anders natuurlijk! :)
Yep :D :D :D

Overigens rijd ik met mijn Baccara de GTE van een vriend eruit. Als ik 100 rijd, lig ik een autolengte voor. :)

Op mijn site (http://www.r5baccara.tk) staat een test van de GTX, uit Autovisie 15/1987. Ik zal zsm de afbeeldingen erbij zetten, maar in de tekst staat wel vermeld hoe het rijdt, wat de uitrusting is, etc. Centrale vergrendeling en elektrische ramen waren een optie, niet standaard!!
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Merijn schreef:2.0! :D
check :p 8) :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

De beste (franse) hot-hatch is:

Renault Clio Williams

De beoordeling is op weggedrag, motor, originele styling, marketing(hype).

Met vriendelijke groet,

Speedline

P.s.: De 5 Turbo Maxi valt niet in deze categorie. Das meer iets voor de supersportwagens.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zie je wel 8) heb ik toch de goede auto aangeschaft :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

speedline schreef: P.s.: De 5 Turbo Maxi valt niet in deze categorie. Das meer iets voor de supersportwagens.
Kweet het zijn er slechts 20 (?) van verkocht puur ter homologatie voor de rally! :D Wat wil je ook met een dikke 400 pk! >-)

Feit is wel dat ik er natte dromen van krijg! :p
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

de homologatiespecial voor de maxi turbo (waar er 200 van verkocht moeten zijn, geen 20) had bij lange na niet van die indrukwekkende prestaties hoor. had alleen het uiterlijk van de maxi voor de homologatie van de breedte van de auto en een licht getunede motor (iets van 180 pk dacht ik? speedline?)
there is no spoon.
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

speedline schreef:
jeroen.k schreef: GTE standaard 95 pk (fabrieksopgave, ervaring heeft echter wel geleerd dat het in werkelijkheid minder is!)
Even verbeteren.

vr./gr. en no offence... :wink:
Ooit een GTE gereden? Zijn ervaring is niet jouw ervaring!
Clio 16v.....
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Tijn schreef:de homologatiespecial voor de maxi turbo (waar er 200 van verkocht moeten zijn, geen 20) had bij lange na niet van die indrukwekkende prestaties hoor. had alleen het uiterlijk van de maxi voor de homologatie van de breedte van de auto en een licht getunede motor (iets van 180 pk dacht ik? speedline?)
Het homologatie model voor de MAXI Turbo was de laatste serie van de Renault 5 turbo 2. 200 stuks, geproduceerd van eind 1985 tot 1986. De auto’s met code 8221 werden speciaal uitgebracht voor de homologatie van de MAXI 5 Turbo. De motorinhoud is omhoog gebracht tot 1432 cc en het dak is weer van aluminium, zoals dat bij de Turbo 1 was. Hierna komt de productie van Turbo’s tot zijn eind met de opheffing van de Groep B in het rallykampioenschap aan het einde van 1986.

Renault MAXI 5 turbo:
20 stuks, geproduceerd van eind 1985 tot 1986, met als basis de R5 Turbo 1 (de MAXI's hebben bijvoorbeeld ook allemaal het originele Bertone dashboard)
Dit is de ultieme en tevens laatste tweewielaangedreven Groep B rallywagen. Deze monsters zijn te herkennen aan de kunststof achterklep met een enorme spoiler, omhoog gehouden door twee brede steunen aan weerszijde van de achterklep. De motorinhoud werd verder vergroot naar 1527 cc en met extreme maatregelen opgevoerd tot 350 pk. Ondanks deze enorme kracht en prestaties van deze auto, kwam er snel een einde aan het bestaan van de MAXI turbo door de dominantie van de vierwielaangedreven auto’s en het opheffen van de Groep B in het rallykampioenschap.
Plaats reactie