Oké, ik heb dus het volgende probleem:
Ik heb een mooi composetje gekocht (16,5 cm) en de woofer daarvan wil ik in de deur plaatsen. Ik heb ook speciale luidsprekerkabels gekocht van 2,5 mm^2 doorsnee. Maar hoe krijg ik deze kabels naar de deuren?
Er zit nog wel orginele bedrading in kan ik die eventueel ook gebruiken of zijn deze echt te dun?
Graag jullie hulp.
[Clio 16V] Luidsprekerkabels naar deur
-
- Moderator
- Car: MB
lijkt me dus niet al te moeilijk.
Ik heb ook 2x2,5mm2 naar de deuren getrokken en met wat moeite lukt het wel. Je maakt gewoon de panelen aan de binnenkant van de auto los waar het flexibele stuk tussen deur en carosserie binnenkomt en in de deur maak je het gat van de speaker open.
Nu komt het lastige, je moet die kabel door dat rubber heen zien te krijgen. Op de eerste maniet kun je je oude kabel als trekkoort gebruiken (heb ik toen niet gedaan, die kabel komt mischien nog wel eens van pas) en de tweede manier is zelf een trekkoort/stangetje maken (anders lukt het in de meeste gevallen niet zo snel). Ik heb toen een of andere stangetje gebogen en op deze manier heb ik de kabels erin gekregen.
Daarna leg je beide zijdes naar de juiste plaats (achterin, bij de versterker denk ik als je 2,5mm2 gebruikt) en dan werkt je ze af.
Twee vraagjes nog:
Wat voor auto heb je eigenlijk?
En zit jij op de HTS autotechniek

Ik heb ook 2x2,5mm2 naar de deuren getrokken en met wat moeite lukt het wel. Je maakt gewoon de panelen aan de binnenkant van de auto los waar het flexibele stuk tussen deur en carosserie binnenkomt en in de deur maak je het gat van de speaker open.
Nu komt het lastige, je moet die kabel door dat rubber heen zien te krijgen. Op de eerste maniet kun je je oude kabel als trekkoort gebruiken (heb ik toen niet gedaan, die kabel komt mischien nog wel eens van pas) en de tweede manier is zelf een trekkoort/stangetje maken (anders lukt het in de meeste gevallen niet zo snel). Ik heb toen een of andere stangetje gebogen en op deze manier heb ik de kabels erin gekregen.
Daarna leg je beide zijdes naar de juiste plaats (achterin, bij de versterker denk ik als je 2,5mm2 gebruikt) en dan werkt je ze af.
Twee vraagjes nog:
Wat voor auto heb je eigenlijk?
En zit jij op de HTS autotechniek

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Thanx Tom.
Maar hoe doe je dat dan met die stekker tussen de deur en de carrosserie? Kan je die kabels daar gewoon op aan sluiten of zo?
Ik rij zelf een clio 16v en ik zit inderdaad op de HTS Autotechniek.
Maar hoe doe je dat dan met die stekker tussen de deur en de carrosserie? Kan je die kabels daar gewoon op aan sluiten of zo?
Ik rij zelf een clio 16v en ik zit inderdaad op de HTS Autotechniek.
-
- Moderator
- Car: MB
aha, bij jou auto zit er dus een stekker tussen de deur en de auto (bij mij niet, in de GTT).
1 Is er nog plaats aan beide zijdes van de stekker om een 2,5mm2 kwadraat kabel te plaatsen? (zodat hij dus in de stekker zit, en je de speaker kabel ook meteen los haald wanneer je de stekker los trekt) Zoja, dan kun je dat eventueel proberen.
2 Is die plaats er niet dan dan is er mischien wel plaats om hem "er langs" te leggen.
Vraag het anders ook even aan Rob (robclio16v). Hij heeft zelf ook een clio 16v en werkt in de audio branche
1 Is er nog plaats aan beide zijdes van de stekker om een 2,5mm2 kwadraat kabel te plaatsen? (zodat hij dus in de stekker zit, en je de speaker kabel ook meteen los haald wanneer je de stekker los trekt) Zoja, dan kun je dat eventueel proberen.
2 Is die plaats er niet dan dan is er mischien wel plaats om hem "er langs" te leggen.
Vraag het anders ook even aan Rob (robclio16v). Hij heeft zelf ook een clio 16v en werkt in de audio branche
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik zal ff proberen om hem in de stekker te prutsen, maar ik ben bang dat dat niet gaat werken.
Optie 2 zal so wie so niet gaan werken.
Ik zal Rob ook ff pm-en.
Optie 2 zal so wie so niet gaan werken.
Ik zal Rob ook ff pm-en.
- Geert Claes
Dat probleem heb ik ook gehad bij het leggen van de centrale vergrendeling, maar vermist mijn clio geen electrische ramen en spiegels e.d. heeft zitten er bijna geen draden door die stekker, dus heb ik er gewoon op een vrije plaats een Gat door geboort.
En dan heb ik daar de kabel gewoon door gestoken.
Misschien niet volgens de regels van de kunst, maar wel efficient en onzichtbaar

En dan heb ik daar de kabel gewoon door gestoken.
Misschien niet volgens de regels van de kunst, maar wel efficient en onzichtbaar

Oké, nu moet het wel gaan lukken.
Net de boormachine onder de arm genomen, gaatje geboort en geprobeert de kabels door zo'n vrije plaats te proppen (Mickael had ook zoiets). Het ging wel, maar ik ga er een andere keer wel mee verder. Ik moet straks nog weg.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Net de boormachine onder de arm genomen, gaatje geboort en geprobeert de kabels door zo'n vrije plaats te proppen (Mickael had ook zoiets). Het ging wel, maar ik ga er een andere keer wel mee verder. Ik moet straks nog weg.
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Het gaat wel inderdaad, ik heb er bij mij 2x1,5 mm inzitten, maar 2,5 zou ook net moeten gaan.
Wel heel voorzichtig boren andres heb je kans dat je draden raakt en dus beschadigd en bij die stekker is het lastig om een draadje weer te repareren.
Wel heel voorzichtig boren andres heb je kans dat je draden raakt en dus beschadigd en bij die stekker is het lastig om een draadje weer te repareren.
Ik heb een 6mm gat door de stekkers geboord, gaat ook prima.
Met klein boortje beginnen dan steeds groter totdat gat groot genoeg is, anders kans dat de stekker idd beschadigd.
Met klein boortje beginnen dan steeds groter totdat gat groot genoeg is, anders kans dat de stekker idd beschadigd.
-
- Contacteer:
heb ik ook gedaan een vulring tussen de woofers enevo schreef:Ik heb een 6mm gat door de stekkers geboord, gaat ook prima.![]()
je hoeft ook niet in je deur te zagen

even een

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 17#1480817