De kopp. kabel geknapt!

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ik rij dus door Assen naar huis.20.30
Sta ik daar voor het stoplicht licht op groen.
Kopp. omhoog "Kzoengk!"WHat! The! :evil:
Koppelings pendaal op de vloer. :(
"Kheb ik nu de rotzooi aan stront?"dacht ik nog.
Dus ik de auto aan de kant.
En even rustig kijken.

Blijkt dat de Kopp. kabel geknapt is. :p
Kon erger :)
Dat komt dus door die SACHS sportkoppeling.(Is zwaarder) :p
Dan slijt alles ook harder.

Ik sleep hem vannacht naar huis en dan zie ik wel verder.

Kheb volgens mij nog een kabeltje liggen.
Zal morgen +- half uurtje sleutelen zijn.
Maar als ik dit een Maand geleden had zat ik in de
Ardennen met mijn koeterwaars Frans. :D

Het is ook geen nieuwe auto en deze jongen prutst
mooi verder. :p 8)
Laatst gewijzigd door GTTprutser op za 5 okt 2002 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Heb hem met mijn Pa naar huis gesleept.
De Mazda 626 ervoor! :lol:

Het blijkt toch de Kopp.kabel te zijn.
PFeww! :D
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Bij de koppelingskabel is het van belang dat je die precies goed door een bepaalde opening doet omdat hij anders veeeeeeeeel te snel slijt.. heb ik destijds ook gehad met mijn GTT, weet niet meer precies WAAR, moet je de anderen effe goed vragen.
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

hoef je niet voor te sleutelen hoor,je ken em zo met je handen eruit halen en vervangen.
wel oplettenn dat je em goed in het gat van je carrosserie laat klemmen,wil wel es niet meteen erin klemmen.
je moet het ijzeren eindstuk aan het eind van je kabel,klein cilindervormigbusje goed in het gat duwen,als nodig iets ff tussen beugel van je koppeling(wat in je bak verdwijnt)klemmen en ff op je pedaal duwen zodat ie erin plopt als het niet handmatig lukt.
let wel ff bij invoer van je kabel door je pedaal dat je em goed door het oogje haalt.
die fout heb ik ook al es gemaakt en dan werkt je koppeling dus niet.
succes.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

je heb dan geluk
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ik heb net vandaag m'n koppelingskabel vervangen.
Gister brak hij ook net. En inderdaad zoals bij iedereen net boven het pedaal.
Dat is gewoon een zwak punt in het koppelingssyteem. Dus ik zou je zwaardere koppeling niet de schuld geven.
Is gewoon iets wat vaker gebeurt.

Het moeilijkste van het vervangen is het los halen van de oude kabel.

Ik heb het op de volgende manier gedaan vandaag overigens.

1. lucht filterhuis er even uitgetild.
2. Slangen los gehaald van de intercooler af.
3. Kabel losgehaald aan de koppelings kant.
4. Bij de pedalen even gevoelt naar het plekje waar het plastic dopje in het metalen schot geperst zit.

Dan met twee mensen stap 5.

Eentje aan de motorkant en eentje bij de pedalen.
Iemand trekt schuin naar beneden de koppelings kabel aan de motor kant en de ander met een schroevendraaier en hamertje tikken op het plastic dopje aan de pedaal kant. Dit tot het dopje meegeeft en er uitschiet aan de motor kant.

Dit vergt dus wat brute kracht. Doe je het te voorzichtig dan moet lukt het je niet.

6. Nu weer het nieuwe kabeltje inbouwen. Eerst door het schotgat steken (de goede kant van de kabel natuurlijk :) ) (kan maar op 1 manier).
7. Dan bevestig je de koppelings kabel door het oog op de bak en dan aan de koppelingshendel.
8. Nu laat je het kabeltje aan de pedaalkant door het oogje lopen en daarna over het halve maan en dan laat je het busje (uiteinde kabel) zinken in het huisje aan het einde. Dit doe je door het stel mechanisme met de hand omhoog te houden (veer dus uittrekken)
Dan zit de kabel er in.
9. Nu ga je naar de motorruimte en leg je de kabel terug in de kabelklemmetjes die hem op z'n plaats houden.
10. Daarna voel je naar het plastic dopje die nu voor/tegen het gat zit. Die zet je klaar in de juiste positie.
11. Waarna je het koppelingspedaal goed induwd en een paar keer ontkoppelt. Hiermee span je de zelfspanner (je zal klikjes horen) en door de druk zal het dopje vanzelf in het schot geperst worden.

En dan natuurlijk weer even lucht filterhuis inbouwen en intercooler slangen terug plaatsen. En dan voorzichtig een proef ritje doen....
Drive it like you stole it
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Yep je hebt helemaal gelijk.

Dat scheelt mij weer tikken!.
Bedankt! :)

Ik had nog een kopp.kabel liggen dus kon ik het
gisteren nog doen.
Halfuurtje verder was het als weer gefixst :D .
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

P@TB@D schreef:je heb dan geluk
hoe bedoel je patbad?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Hij zal wel bedoeld hebben alleen de kabel en verder niet de koppeling zelf of iets.

Een kabeltje kost je de kop niet (niet al te veel dus). (weer) Een andere koppelingsplaat is iets duurder lijkt me.

Gr. Frits
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

okee dan :wink:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Plaats reactie