Ik heb net vandaag m'n koppelingskabel vervangen.
Gister brak hij ook net. En inderdaad zoals bij iedereen net boven het pedaal.
Dat is gewoon een zwak punt in het koppelingssyteem. Dus ik zou je zwaardere koppeling niet de schuld geven.
Is gewoon iets wat vaker gebeurt.
Het moeilijkste van het vervangen is het los halen van de oude kabel.
Ik heb het op de volgende manier gedaan vandaag overigens.
1. lucht filterhuis er even uitgetild.
2. Slangen los gehaald van de intercooler af.
3. Kabel losgehaald aan de koppelings kant.
4. Bij de pedalen even gevoelt naar het plekje waar het plastic dopje in het metalen schot geperst zit.
Dan met twee mensen stap 5.
Eentje aan de motorkant en eentje bij de pedalen.
Iemand trekt schuin naar beneden de koppelings kabel aan de motor kant en de ander met een schroevendraaier en hamertje tikken op het plastic dopje aan de pedaal kant. Dit tot het dopje meegeeft en er uitschiet aan de motor kant.
Dit vergt dus wat brute kracht. Doe je het te voorzichtig dan moet lukt het je niet.
6. Nu weer het nieuwe kabeltje inbouwen. Eerst door het schotgat steken (de goede kant van de kabel natuurlijk

) (kan maar op 1 manier).
7. Dan bevestig je de koppelings kabel door het oog op de bak en dan aan de koppelingshendel.
8. Nu laat je het kabeltje aan de pedaalkant door het oogje lopen en daarna over het halve maan en dan laat je het busje (uiteinde kabel) zinken in het huisje aan het einde. Dit doe je door het stel mechanisme met de hand omhoog te houden (veer dus uittrekken)
Dan zit de kabel er in.
9. Nu ga je naar de motorruimte en leg je de kabel terug in de kabelklemmetjes die hem op z'n plaats houden.
10. Daarna voel je naar het plastic dopje die nu voor/tegen het gat zit. Die zet je klaar in de juiste positie.
11. Waarna je het koppelingspedaal goed induwd en een paar keer ontkoppelt. Hiermee span je de zelfspanner (je zal klikjes horen) en door de druk zal het dopje vanzelf in het schot geperst worden.
En dan natuurlijk weer even lucht filterhuis inbouwen en intercooler slangen terug plaatsen. En dan voorzichtig een proef ritje doen....