Hoe het beste een bumper spuiten?

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik heb een bumper gekocht maar die is rood en hij moet alpine blauw worden. Nu is mijn vraag kan ik dat gewoon schuren en dan een primer laag erover van Motip en dan de kleur spuiten? Of is dat een slecht idee?
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

*kunstofprimer/hechtprimer (is hetzelfde)
*waterproof schuurpapier
*gladde primer?
*spuiten in kleur
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Weet waar je aan begint, een bumper spuiten met een spuitbus is echt k*t werk. Je zal de bumper goed waterproof moeten schuren (veel werk) en dan inderdaad voorbehandelen met plastic primer. Daana kan je kleur erop spuiten. Mooiste is natuurlijk nog een blanke lak laag erover heen. Het beste kan je ff naar grootveld in hilversum, die verkopen alles van motip, ook kunsttof primer en blanke lak enzo. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Of je kan (als je een maatje hebt in die handel) hem laten spuiten door een "echte" spuiter.

Ziet er meestal veel beter uit dan hobby werk.

Maar daar heb je het weer, we zijn echte hollanders en willen als het even kan voor niets hebben. :)

Ik begin er niet aan metaliclak zelf spuiten. Maar heb dan ook de juiste zwager, in de schade handel.

Gr. Frits
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Als je een droge stofvrije ruimte hebt, dan is een bumper spuiten dus een eitje.

Schuren is altijd kutwerk en bepaald enerzijds de kwaliteit van het eindresultaat en het prijskaartje als je het door de spuiter laat doen.

Die dramatische uitspraken slaan nergens op.

Vraag anders aan illuminator die heeft zelf z'n spoiler gespoten en die is perfect geworden.

Toen werd er ook al zo achterlijk gereageerd.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ja kleur, lak, primer heb ik al in huis... Ik wist alleen niet of die rode kleur van de vorige lak een probleem kon opleveren met de primer. Maar dat is dus geen probleem lees ik...

Ik kon wel een liter bus halen bij Spectrum in Hilversum maar dan was ik al snel alleen voor de verf 100 euro kwijt en samen met blanke lak en harder kwam het al op de +200 euro. Dat had ik er net niet voor over. Dus dan maar motip zo heb ik de overige delen ook gespoten en dat ziet er strak uit dus de bumper gaat ook wel lukken.

Ik kreeg wel als tip mee om de spuit bus in 40 graden warm water te leggen zodat de spanning beter werd van de verf.

Dan ga ik zo even schuren en morgen spuiten en de party tent opzetten en afplakken met plastic. Ik mag niet in de schuurspuiten en ik heb geen zin meer in fruitvliegjes die je in je laatste laklaag erin spuit.

Het probleem met motip is dat de oude bussen 99% in de kleur is van de auto en de nieuwe bussen veel te licht zijn. dus ik doe 2 lagen met de te lichte kleur en 1 laag met de goede kleur want de oude bussen zijn haast nergens te krijgen.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik heb al veel plastic delen van mijn auto met motip gespoten en ziet er perfect uit. Dus daar maak ik me niet zo druk om of het goed of slecht lukt

[img]http://people.a2000.nl/gjansen/1voor.jpg[/img]
[img]http://people.a2000.nl/gjansen/1na.jpg[/img]
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ben schreef:Ja kleur, lak, primer heb ik al in huis... Ik wist alleen niet of die rode kleur van de vorige lak een probleem kon opleveren met de primer. Maar dat is dus geen probleem lees ik...
Check ff wat er gebeurt op een onopvallende plek met rode verf als je daar hecht op spuit, als de verfsystemen te veel veschillen willen ze elkaar wel eens opvreten (rupsen in je lak).

Dat gebeurt niet snel, maar als het gebeurt wordt je niet blij.

Als dat niet gebeurt, de rode verf ff snel opschuren met een waterproof schuurpapiertje en ff schoonmaken met een oplosmiddel.

Zo deed ik dat ook altijd, en het resultaat was verbluffend.

En je weet het, je schuurwerk bepaald grotendeels je eindresultaat. Alleen uitkijken met ingetrokken vocht van het schuren met water en schuurpapier.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Thanx

ik ben ook nog benieuwd naar hoe een aantal mensen hier hun renault en gtt logo weer netjes hebben gekregem omdat de letter anders van kleur zijn dan de achtergrond.

Hebben jullie dat afgeplakt of op een ander manier gedaan?
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

en nog iets hoe kan ik me velgen het beste spuiten het zij nstale clio 16v velgen en i kwil ze wit maken :)
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

En op dit moment de belangrijkste vraag ik heb wat plak resten op me bumper zitten van de strip sticker remover doet ze werk neit goed genoeg dus heb iets agresievers nodig dat niet me polyester verklooit.
?
Anonymous

wasbenzine ?

dat vervliegt ook gelijk weer.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Dit is het slachtoffer
[img]http://people.a2000.nl/gjansen/bumper.jpg[/img]
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

BIER BIER BIER :D :D
he er ligt ook een bumper :lol:
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ben schreef:Thanx

ik ben ook nog benieuwd naar hoe een aantal mensen hier hun renault en gtt logo weer netjes hebben gekregem omdat de letter anders van kleur zijn dan de achtergrond.

Hebben jullie dat afgeplakt of op een ander manier gedaan?
Wat een aantal mensen doen als ie gespoten is:
Uiteraard spuit je eers het complete logo in de kleur van je auto. Daarna pak je een schuurpapiertje en schuur je de letters op, omdat het een alu logootje is komt uiteindelijk de alukleur naar boven. Nu kun je dit mooi polijsten of gewoon een beetje borstelen en daarna blanke lak erover.

Of je kan het desnoods met een kwastje de letters rood/zwart schilderen zoals het origineel was, maar dat moet je zelf weten.

suc6 :)
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

ik kies wel voor de eerste optie :D geen zin om met me bierhooft kaas recht over de randjes te moeten schilderen met een kwast :)
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ben schreef:En op dit moment de belangrijkste vraag ik heb wat plak resten op me bumper zitten van de strip sticker remover doet ze werk neit goed genoeg dus heb iets agresievers nodig dat niet me polyester verklooit.
?
Thinner, wasbenzin is vettig. Gebruik thinner.
Dat gebruikte ik ook na waterproof schuren.

Afnemen met thinnerdoekje, dat afnemen met droog niet pluizend doekje.
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ben schreef:en nog iets hoe kan ik me velgen het beste spuiten het zij nstale clio 16v velgen en i kwil ze wit maken :)
*Kaal stralen
*Roest behandeling spuiten
*spuit plamuur
*Kleur
*eventueel blanke lak

Of stralen poedercoaten
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ben schreef:en nog iets hoe kan ik me velgen het beste spuiten het zij nstale clio 16v velgen en i kwil ze wit maken :)
He, je moet ze zo laten man. Echt jammer. ziet er nu al mooi uit.. Staat je kar niet meer tekoop ofzo?
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Marinus16V schreef:Als je een droge stofvrije ruimte hebt, dan is een bumper spuiten dus een eitje.

Schuren is altijd kutwerk en bepaald enerzijds de kwaliteit van het eindresultaat en het prijskaartje als je het door de spuiter laat doen.

Die dramatische uitspraken slaan nergens op.

Vraag anders aan illuminator die heeft zelf z'n spoiler gespoten en die is perfect geworden.

Toen werd er ook al zo achterlijk gereageerd.
Mijn spoiler is inderdaad perfect geworden. Achterklep heb ik gisteren ook gedaan. is best te doen. Zal van het weekend effe foto's maken met de camera. Kun je het resultaat zien. Zorg wel dat je er goed licht bij hebt. Een grote bouwlamp of tl bak. Dat is echt wel nodig!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Go ben :)

Goede tip..

Doe alles op zijn tijd..

niet te gehaast want anders kan je net zo goed opnieuw beginnen...


suc6
Gr maik.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik spuit alleen als ik heldere lucht heb en wind stil is. ik kijk het lieft richting de zon of alles mooi glimt van bedekking. met een bouwlamp heb ik daar meer moeite mee. Plus ik merk dat ik op deze manier zuiniger spuit.

En Maik met een biertje en een jointje kom ik de spuitpauzes prima door :D
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Ben schreef: Het probleem met motip is dat de oude bussen 99% in de kleur is van de auto en de nieuwe bussen veel te licht zijn. dus ik doe 2 lagen met de te lichte kleur en 1 laag met de goede kleur want de oude bussen zijn haast nergens te krijgen.
Ik heb dus die spuitbus van marinus toen gekocht. die was op kleurnummer. Die lak is iets duurder dan van motip ( 0,5 liter 25 euro) Maar dan heb je dus wel exact dezelfde kleur. Mits de lak van de auto niet verweerd is. En nog een voordeel. Je hebt dan een proffesionele spuitbus. Dus met een speciaal mondstukje die je alle kanten kan draaien Maar die dus haaks spuit net zo als een verfspuit op de compressor. Bij motip bussen kom de verf er als een soort ronde wolk uit. Ook staat er op die bussen een bepaalde luchtdruk waarbij de verf er gelijkmatig uitkomt. Bij die motip wil er nog wel eens wat drukverschil zijn en wat spatters. ( is tenminste mijn ervaring) De grondverf en blanke lak heb ik ook gewoon met een motip bus gedaan
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Ben schreef:Ik spuit alleen als ik heldere lucht heb en wind stil is. ik kijk het lieft richting de zon of alles mooi glimt van bedekking. met een bouwlamp heb ik daar meer moeite mee. Plus ik merk dat ik op deze manier zuiniger spuit.

En Maik met een biertje en een jointje kom ik de spuitpauzes prima door :D
:lol: :lol: :lol:

Dat biertje en die joint snap ik wel..

maar dat het heldere lucht en wind still dat kan ik niet vatten.. want dit weer hebben wij niet in Den Haag hehehe :wink:
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Hier in Hilversum is het prachtig geen wind en de zon schijnt :p
lisa
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 15 jul 2002 13:06

op dit moment in rotterdam ook hoor..maar heb nu niks meer te spuiten op het ogen blik... eigenlijk wel, maar heb er gewoon geen zin in :) moet ik me bumper eraf halen.. bleh... :wink:
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik heb nog een vraag kan ik gewoon over geschuurd verf plamuren? of moet het helemaal kaal plastic zijn?

Ik ben er namelijk achter dat dit een al eens een gerepareerde bumper was en moet wat dingetjes bij werken. Niets ernstigs...
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Marinus16V schreef: Check ff wat er gebeurt op een onopvallende plek met rode verf als je daar hecht op spuit, als de verfsystemen te veel veschillen willen ze elkaar wel eens opvreten (rupsen in je lak).
Was bezig met spuiten. Primer laag veroorzaakte geen problemen. Maar toen de blauwe kleur er op. ZOals je zei het ging rupsen.

Dus nu ben ik niet blij.
Wat is je oplossing Marinus?
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Heb je dezelfde dag de primer en de kleur gespoten? beetje snel lijkt mij. Op mijn spoiler zit de doorzichte primer van motip. deze heb ik op een woensdag gespoten. toen zaterdagmiddag lichtjes met waterproof 1000 iets opgeschuurd. en daarna de metallic kleur erop. Denk dat de primer nog niet helemaal uitgehard was. Misschien wel het bovenste laagje maar daaronder dus nog niet. Dacht dat je een primer toch zeker wel een 16 uur moet laten uitharden.
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ben schreef:
Marinus16V schreef: Check ff wat er gebeurt op een onopvallende plek met rode verf als je daar hecht op spuit, als de verfsystemen te veel veschillen willen ze elkaar wel eens opvreten (rupsen in je lak).
Was bezig met spuiten. Primer laag veroorzaakte geen problemen. Maar toen de blauwe kleur er op. ZOals je zei het ging rupsen.

Dus nu ben ik niet blij.
Wat is je oplossing Marinus?
Dan is het verfsysteem van je primer niet geschikt voor je kleursysteem denk ik.

Ik ging er wel van uit dat je die op elkaar afstemd.

Mijn broertje heeft dat gelazer ook met spuiten gehad. Toen primerde uit een spuitbus en ging een verf van de autoverfmenger spuiten.

Dit is heel erg matig. Wat OOK kan zijn is dat zoals ben aangeeft, dat het oplosmiddel door de primer heentrekt en ruzie krijgt met de onderliggende verflagen.

Dan moet je de primer dikker opzetten (mits het bij de kleur past natuurlijk).

Succes gozer.
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik zet hem wel ff in de spuit plamuur
Anonymous

-Volledig schuren
-Hechtprimer
-2 à 3 lagen spuitplamuur
-bewerken met waterschuurpapier 600 en daarna 1000 of zelf 1200
-kleur spuiten ( 1 deklaag ... 2 de laag alles toedekken)



goeie raad!...

Gebruik indien mogelijk gemengde verf om met een compressor te spuiten...Is vrijwel even duur ... geeft een gladder effect... is hou vaster dan spuitbus...
Hans (-=Sleepie=-)
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 9 sep 2001 0:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Dubbele post gedelete
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Anonymous

breng hem naar de spuiter en laat hem alles doen
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Pitjes schreef:-Volledig schuren
-Hechtprimer
-2 à 3 lagen spuitplamuur
-bewerken met waterschuurpapier 600 en daarna 1000 of zelf 1200
-kleur spuiten ( 1 deklaag ... 2 de laag alles toedekken)



goeie raad!...

Gebruik indien mogelijk gemengde verf om met een compressor te spuiten...Is vrijwel even duur ... geeft een gladder effect... is hou vaster dan spuitbus...
Hier dus niet wij hebben in Hilversum zo ver ik weer 1 menger en daar kwam ik op zo'n +200 euro aan verf en lak uit en ze leverden alleen per liter. Dat zag ik niet zitten en zo lukt het ook wel plus ik vind het leuk zelf te doen zover ik gespoten had zag het er strak uit op de bumper.

We hebben thuis ook een compressor met spuit. Als de verf minder duur was had ik het met de spuit gedaan.
Plaats reactie