stuurbekrachtiging/hydrauliekpomp/gesloten systeem?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
TheFinz

Hallo een ieder!

Kom ik gisteren terug van een zeer geslaagde vakantie in spanje, wil ik met mijn auto wegrijden die 2 weken stil heeft gestaan, maakt hij ineens een herrie!

Ik kijken en luisteren en het geluid werd dramatisch erger als ik stuurde dus dacht ik direct aan de stuurbekrachtiging.

In het reservoir van de stuurbekrachtiging was inderdaad weinig olie te bekennen. Na het bijvullen daarvan (ca. 0,4 liter) deed hij het weer en kon ik op stap.

Maar.... dit zal ongetwijfeld een rede hebben gehad en daar wil ik liever niet (weer) door verrast worden, ik ga van het weekend naar assen en heb geen zin om lid te moeten worden van de wegenwacht omdat ik panne krijg.

Dus:

1. wat kan er in 2 weken stilstaan gebeuren wat dit tot gevolg heeft (t.o.v. als ie gewoon altijd rijdt).

2. de hydrauliek (oid) pomp maakt toch een geluidje. Hij heeft ongeveer 2 minuten droog gelopen, moet ik hem nou vervangen?

3. is het systeem van de stuurbekrachtiging, alleen voor de stuurbekrachtiging of zitten er ook nog ander onderdelen op aangesloten? en zo ja welke?

4. Het is toch een gesloten systeem? dus je zou theoretisch nooit bij hoeven te vullen en alleen evt. vernieuwen of is dit niet waar?

5. als het antwoord op vraag 4 ja is en het is een gesloten systeem hoe kan ik dan het beste het lek vinden dat hij dan wel moet hebben???

Sorry lang verhaal maar als ik het zelf op kan lossen scheelt me dat een hoge rekening bij de reno dealer, en daar heb ik de afgelopen tijd al genoeg geld naartoe gebracht.

Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is, en anders moet je het maar vragen dan probeer ik het nog een keer.

Alvast bedankt voor de snelle reply's

Vincent

(die een leukere terugkomst van vakantie had verwacht, maar goed ik ben uitgerust dus kan weer wat tegenslagen incasseren :()
Bart V

1. goeie vraag :-D enige wat ik me kan bedenken is dat er een lek ergens zit. Ik kan me voorstellen dat het olie niveau iets zakt omdat hij 2 weken stil staat, alle olie loopt dan tenslotte naar beneden (zeg maar wat) Maar dat mag geen 0.4 liter schelen, mischien toch een lek ergens.

2. Wat voor geluid maakt die pomp???

3. ja, systeem is alleen voor de stuurbekrachtiging.

4. inderdaad een gesloten systeem, naar mijn weten is ook verversen niet nodig (net als versnellingsbak olie)

5. Tja enige wat je kan doen is volledig afvullen met olie en dan gaan rijden. (veel bochten nemen enzo) En dan kijken of je ergens een lekje kan ontdekken. Controlleer alle schroef verbindingen waarmee de leidingen op het stuurhuis zitten, en op de pomp. het MOET ergens lekken als je olie verdwijnt.

Succes
TheFinz

Is er nog iemand die er wat aan toe te voegen heeft????

of een andere mening, of dezelfde?

let me know!

thanx!
Mrtn
Car: R5GTT

Wat ik heb toe te voegen is best belangrijk,

Verversen is ZEER ZEKER wel belangrijk, dus ook rem en bakolie, net als motorblok olie.

Kweet niet hoe ik het moet noemen of zeggen, dus mij niet uitlachen............. :wink:

Maar rem en stuurbekrach.olie raken op een gegeven moment hun elasticiteit kwijt, waardoor het drukvermogen van deze olie verloren gaat. Het wordt ook dunner na verloop van tijd, waardoor de druk die de olie opbouwd ook afneemt en waardoor men moet bijvullen of verversen.

Dit neemt niet weg dat 0.4L wel erg veel is in 2 weken.

NIET denken dus dat je niet hoeft bij te vullen
Mrtn = Maarten
Anonymous

ik vermoed dat als je een lek hebt dit is via de dichting van de as van de oliepomp. waar die 0.4 liter zo ineens naartoe is heb ik niet dadelijk een verklaring voor maar ik vermoed gewoon dat je al langer olie te weinig had en nu hij helemaal gezakt was in het pomphuis door het stil te staan effe tijd nodig had omalles weer wat rond te gooien.
Plaats reactie