5 gt turbo wil niet doortrekken

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Hallo

ik heb een 5 gt turbo hellemaal gerestaureerd maar nu zit ik met een probleem.
hij wil niet doortrekken.bij 3000 toeren lijkt net als of die in de toerenbegrenzer hangt.
weet iemand wat het kan zijn.
ik de turbodruksensor al een keer los gegooid day maakte ook al niks uit
Hoopt dat iemand me kan helpen

groeten hendrik
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja, heb je een geluid bij het niet doortrekken? iets kraken/ritselen. Is er verschil in snel optrekken en rustig optrekken?

Die druksensor in de korte slang is een onderbreker. Die onderbreekt de spanningscircuit van de ontsteking. Dat is echt abrubt soms met een knal. En pas bij 1.2bar ;-)

Wat heb je aan je auto gedaan? welke druk rijd je? Heb je al eens je benzine filter vervangen? Die zit achter onder bij de tank.
Heb je je vacuüm slangen allemaal goed aangesloten en is je ontsteking goed?
ect. het is een motor met een carburateur dus alles is wat gevoeliger.

Graag meer info zo als je nu al begrijpt :D
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Hallo

ik heb de motor de turbo en de carburateur gereviseerd. Ik rij met ongeveer 0,8 bar.ik heb de brandstoffilter pas vervangen.slangen zitengoed aangesloten zover als ik weet.
Als ik rij hoort ik geen vreemde geluiden maar als je pittig door wilt rijden houd in bij 3000 toeren lijkt net als of die in de toerenbegrenzer hangt en als dan naar zijn 3 overschakelt doet die het zelfde.
Als ik de druk sensor van de intercoolerslang los gooi en ga er mee rijden dan geeft geen knal en als die aangesloten is ook niet.
Ik hoop dat je met deze informatie iets meer mee kan
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

Is je ontstekingsmodule nog in orde? Zo klinkt het bij mij in de oren... Heb je al een uitlaatgasmeting gedaan? Daar kan je een hoop uit opmaken.
Hoezo haat - liefde verhouding?!
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Heb ik een ander ontsteking er op gehad en dan doet die het zelfde maar dat kan ik ook proberen.wat mag de co waarde zijn van z'n ding zijn
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

eh 1 ofzo? iedere garage die hem aan de meter gooit weet wel wat de normen zijn hoor van voor 1990
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Dan zal ik dat ik wel eens kijken bedankt voor de tip
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Niet doortrekken ... Afvoer verstopt !
Ff zonder gein ... Komt je turbo wel op druk?
Blijft de wastegate niet open staan?
Of heb je een dumpvalve erop en staat die open?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Ja de turbo geeft wel druk.als we druk op de slang naar de wastegate zetten met een luchtpistol dan zie hem open gaan en weer dicht
Dus volgens mij is goed en turbo is reviseerd.
De afvoer waar zit die als ik mag vragen wat dan kan ik dat ook eens na kijken
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

CO schroef zit er nog in? Blaakt ie ook zwarte pluimen uit de uitlaat als dit gebeurd?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Misschien ook verstandig om eens een andere brandstofdruk regelaar te testen. Het membraam daarin wil na 25 jaar ook wel eens stukgaan.
Zo te horen heb je namelijk problemen als je 5 de extra benzine nodig heeft tijdens versnellen / onder boost rijden.

De BDR zit op de chassisbalk aan de passagierszijde ongeveer ter hoogte van de veerpoten.
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Mijn stelschroef zit er nog in. Maar mijn brandstofdruk regelaar heb ik niet vervangen dus dat zou het kunnen zijn.
Zijn die nog nieuwt te leveren
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Geen idee of ze nog nieuw te leveren zijn, je kan ze ook vervangen door een malpassi BDR (te vinden op ebay of bij biesheuvel)
Anders heeft Mike van gt-turbo-spares.co.uk ze nog wel.

Doe trouwens eens een paar :foto: van je 5 in het voorstel topic :beer:
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Kun je z'n drukregelaar ook teste
En hoe moet dat

Ik zal wel fotos erop knallen
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Ik heb vorig jaar een soortgelijk probleem gehad. Dit was ook bij vlot doorrijden en vervolgens inhouden rond de 3.000/3.500 toeren. Dit kwam in mijn geval door een nieuwe brandstofpomp, deze was wel besteld op basis van het kenteken maar bleek te weinig capaciteit te hebben (foutje in die catalogus kennelijk). Daarna de juiste pomp besteld en probleem was opgelost.
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Oke de brandstofpomp die onder zit is de originelen pomp nog maar mischien dat die versleten is
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

voor in die pomp zit ook nog een zeefje, die vuil opvangt voor het de pomp in verdwijnt. Gek genoeg zit de filter Na de pomp. Misschien dat die nog eens vol zit.
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Dus die zit dan tussen de tank en de pomp. Moet die zeef dan
In brandstofslang zitten of in de tank
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee in de pomp, in het metalen buisje die aan de pomp zit waar de benzine binnen komt zegmaar ;-) viel me laatst op toen ik een pomp in mijn hand had.
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Oke zal morgen wel eens kijken of het dat is.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is het een orginele gt? of omgebouwde tl? als het een ongebouwde r5 is kan het zijn dat de retour benzineleiding te dun is stel je Auto eens beter voor. Foto, kenteken iets dergelijks..10 tegen 1 dat het een bekende van de club is
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Het is orginele gt ik zal fotos deze weekend wel eens op site zetten.
ik heb de brandstof leidingen ook vervangen maar die zijn wel deze maat als de oude leidingen
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Toevoer er retour niet omgedraaid?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Joost van der Hammen schreef:Toevoer er retour niet omgedraaid?
Goeie Joost, de grootste leiding is de retour!
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Ik voor dat ik dit probleen had wel door kunnen trekken.dus als ik brandstod
Leidingen omgedraaid zo hebben zou dat daar voor ook moeten denk ik maar zal er toch naar kijken
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wanneer is je brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Heb je bovengenoemd filter voor je pomp nog na gekeken?

wanneer is de carburateur gereviseerd? Is dit gebeurd voor dat dit probleem zich voordeed of bij start?
hebben ze bij revisie de carburateur ook ultrasoon gereinigd? Heb je nieuwe/andere sproeiers er in gezet.
kan er een sproeier dicht zitten?
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Brandstof filter is 2 maanden geleden geweest en vanavond ga ik
De filter van de pomp kijken.

Ik zelf men caburaruur gereviseerd en toen had die een klein dipje maar
Trok wel door. Ik heb alleen de rubber en membranen vervangen
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

net mijn druk gemeten van mijn brandstof pomp die kwam
Niet hoger dan een bar dus die is versleten.dus dat zal heel het probleem zijn hoop ik
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zeefje ;-)

en de druk bij de carburateur is altijd laag he! achter de pomp meten daar is de druk hoog,, de drukregelaar voor de benzine druk zorgt er voor dat de benzine druk in de carburateur het zelfde blijft
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Zit geen zeefje in mijn pomp ik dat ze die al een andere op hebben gezet.
Pom heeft ook enkele jaren droog gestaan
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Vervangen die pomp
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Plaats reactie