Brana's R5 GTT Coup

Vertel hier alles over je project.
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Vorige week donderdag de oude R5 Gtt Coup opgehaald van Chris.
Hierbij wat gegevens erover:

Op kenteken: 18-01-1988
Uit fabriek: November 1987
Kilometerstand: 104.651 (NAP)

Auto is voorzien van aquamist, deze is niet aangesloten.
Afgelopen vrijdag de auto op de brug gehad. Er zitten rode verlagingsveren onder, ik heb nog niet kunnen zien welk merk dit was.
Turbodruk is opgeschroefd, dit is zeker te merken met rijden. Verder is de auto qua roest echt hard! Paar gebruikersplekjes, maar dit wil ik langzaam gaan opknappen allemaal.

Afgelopen vrijdag het volgende gedaan:

Ruitenwisserbladen vervangen
Motorolie + oliefilter vervangen
Gele H4 lampen gemonteerd
Remvloeistof vervangen
Remleidingen behandeld
Massasluiting achterlichten hersteld
Nieuwe radio gemonteerd
Koelvloeistof vervangen

Ik heb van Rob Cornelis volledig K-tec uitlaatsysteem overgenomen, deze is onderweg.
Verder wil ik binnenkort de auto aan de voorzijde nog iets verlagen.
De clio schoepenwielen die ik van Chris heb overgenomen worden binnenkort gestraald en gepoedercoat.
Verder moet de auto nog APK klaar gemaakt worden.

Er staat nog veel op het verlanglijstje :D maar dat komt later allemaal.
Gister met de R5 lekker stuk wezen rijden naar brabant en Antwerpen. Hierbij wat foto's:

[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/r3_zps4896506a.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/r4_zps5dfe3d46.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/r6_zpsd6185574.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/R5_zps9b3b48a2.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/r1_zps7bf410df.jpeg[/img]
Laatst gewijzigd door brains op di 10 mar 2015 9:07, 4 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

(Y) (Y)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Wat een kleur :worship: Schoepenwielen onder een GTT staat altijd goed (Y) Heel veel plezier ermee!
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Leuke bak, van harte!
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Goed om te zien dat de Coupe in goede handen is! (Y)
brains schreef:Gister met de R5 lekker stuk wezen rijden naar brabant en Antwerpen.
Gelijk maar de vuurdoop gegeven! (Y) (Y) (Y)

Was goed om hem vanmiddag weer even te zien in jullie prachtige zaak! :worship:
Willem-Jan schreef:Wat een kleur :worship:!
Cool hé! 8)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Super!! Veel plezier ermee (Y) .
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Leuke reacties :D leuk dat je langs kwam Chris! Ik zal goed voor de R5 zorgen ;)
Vanmiddag diverse spullen besteld.
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
RogerB
Berichten: 13
Lid geworden op: di 14 jan 2014 23:22

Nog meer spullen ?! :D
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Goed bezig Brana! Ben benieuwd! (Y)

Kun je wat betere foto's maken van deze leuke 5! (Y)

Wat heb je allemaal besteld?!
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Zaterdag staat ie op de brug, zal dan even inderdaad wat betere foto's maken.

Zojuist binnen gekomen:

- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe pedaalrubbers
- Nieuwe intercooler slang
- Nieuwe verlagingsveren 60mm APEX
- Spax schokdempers voorzijde (hardheid verstelbaar)
- Koelvloeistofreservoir
- Klokje dashboard
- Wielsleutel voor bij de krik

Zaterdag weer verder knutselen:)..
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Lekker bezig (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Zo te zien lekker geshopt bij Rob Cornelis! :smile:
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

Willeon de Zoete schreef:Zo te zien lekker geshopt bij Rob Cornelis! :smile:
Inderdaad hahaha (Y)
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Ben benieuwd wat voor dempers eraf komen....?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Maartenlientje nd Willeon; Er komt idd veel bij Rob vandaan ;) Andere delen bij Artvo en nieuw.
Joost van der Hammen; Ja ben ik ook benieuwd naar, hij is echt goed stug!
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Gisteren eindelijk de GTT APK gekeurd :D
Achter gekomen dat de voorste schokdempers al kortere waren. En de zuigerstang flink dikker is dan die van SPAX die ik had aangeschaft. Dus heb deze laten zitten.
60mm veren aan de voorzijde gemonteerd.

Verder het volgende vervangen de laatste weken:

- Wiellager LV
- Remklauwen achterzijde
- Remverdeler achterzijde
- Paar remleidingen vervangen
- Schoepwielen gecoat en met nieuwe banden

Zal dadelijk even wat foto's plaatsen.
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Vanavond heeft de koppakking het begeven. Precies voordat ik 'm weer ging stallen.
Jullie misschien tips qua werkplaatshandboek te krijgen en welke type koppakking erop moet? En of de kop gevlakt kan worden? Had diverse berichten gezien dat dit niet kan bij gtt's?

Alvast bedankt!
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

De kop kun je volgens mij gewoon laten vlakken. Je kan 'm iig laten controleren bij de meeting half mei http://renault-tuning.com/viewtopic.php ... 6#p2360806
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat is zuur... Te heet geworden ??

Kop kan je laten vlakken. Liefst zo weinig mogelijk ivm verlies compressie. Ik zou persoonlijk de kop niet dunner hebben als 73mm. Nieuw zijn ze 73,5mm dacht ik.

Koppakking kan je gewoon een standaard nemen van Elring, Payen, Goetze of Cortecco van 1,9mm. Versterkte kopbouten zijn te krijgen via Fabory (en anders heb ik nog een nieuw setje bouten liggen)
Laatst gewijzigd door Arco op do 17 apr 2014 6:26, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Jasper; Oke top, ik ga 'm volgende week demonteren.
Arco; Niet gemerkt bij het rijden dat mijn meter hoog stond. Ik kwam uit een bocht en gaf weer gas, en opeens verminderd vermogen en 1 groot rookgordijn erachter, gelijk aan de kant gezet.
Alle slangen stonden bol, en het koelvaatje kwamen meer scheuren in.
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

riem er vanaf en geen circulatie door waterpomp ?

Zonde... Succes met opknappen (y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Riem zat er nog op. Van de week maar spullen bestellen, gelijk wat andere componenten vervangen.
Dank je Arco! Is ketting verwijderen te doen bij de Gtt ?
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ketting verwijderen? Niet nodig! Onderliggende nokkenas :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wat wil je allemaal nog meer aanpakken / vervangen ?

Cilinderkop verwijderen kan met spruitstuk, turbo, waterpomp erop bij wijze van spreken.

Koelwater aftappen. Kan via boutje onder waterpomp richting achterzijde motorblok. Olie aftappen.

Het is niet de moeilijkste klus, wel enige voorzichtigheid i.v.m. eventueel meetrekken van de cilinderbussen bij het loshalen van de kop. Je kan daarmee de voetpakking van de cilinderbussen beschadigen en hiermee dus lekkage veroorzaken die je niet opmerkt bij het terug monteren van de kop.

Werkplaatshandboek staan her en der op internet.
Anders een Haynes of Vraagbaak.

Anders een DVD :
http://link.marktplaats.nl/m791024175

Heb je alvast enig idee.
http://www.scribd.com/doc/28609583/Manu ... lt-Super-5
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Kijk dat wist ik nog niet :D.

Super dank je wel Arco!

Oke, ja ik had gehoord inderdaad opletten bij de cilinderbussen. Ik wil gelijk even de cilinderkop goed laten controleren/onderdelen ervan vervangen.
Radiateur/koelslangen/waterpomp/thermostaat/intercooler vervangen. Carburateur die lekt een beetje, deze gelijk even aanpakken.
Jullie ervaring met sterkere koppakkingen? Ik had er diverse gezien op http://www.cgbmotorsport.net/gaskets-and-seals-35-c.asp
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

De meesten van ons gebruiken de gewone dikke (1.9mm ) koppakkingset die ook daar staat van Corteco of Payen.

Wat je kan doen (en vaak goedkoper is) is het revisiebedrijf een prijsopgave laten maken van de spullen die je nodig hebt i.c.m. een cilinderkoprevisie.
Ook kunnen ze een onderblokpakkingset leveren en de ringen voor je cilinderbussen. (hangt er vanaf hoe ver je de revisie wilt doen natuurlijk)

- cilinderkop afpersen en eventueel laten vlakken na controle
- kleppen opnieuw inslijpen en eventueel 3-hoek laten slijpen (meer contact oppervlakte tussen klep en kop)
- controle klepsteelgeleiders op teveel speling en eventueel laten vervangen
- meteen door hun ook nieuwe klepsteelrubbers laten monteren
- sleepvlakken van klepstelmechanisme polijsten

De rest van de spullen kan je wel in 1 bestelling halen bij CGB. Scheelt wat zoekwerk en niet veel duurder dan zelf bestellen (2 a 3 keer verzendkosten)
- standaard dikte aluminium (of een dikkere) radiateur is bij hun goedkoper dan een originele (of zelfs imitatie dacht ik) (heb nog een goede gebruikte standaard liggen die een goede doorstroming heeft)
- waterpomp is bij hun een "imitatie", maar is perfect. Je kan ze goedkoper vinden dacht ik (heb nog wel een goede gebruikte liggen)
- koelslangenset is origineel niet meer compleet nieuw (behalve bovenste en onderste radiateur, die wel) te krijgen, dus of een siliconenset of bij elkaar zoeken/zelf maken (heb nog wel een nieuwe originele set kachelslangen liggen van waterpomp naar kachel)
- double core intercooler is een mooie upgrade
- koudere thermostaat is prima. kan je ook bij dealer bestellen. prijsverschil is er niet.
- carburateurrevisieset
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Als al je slangen bol stonden en je V-snaar er nog opzat zou ik ook ff je waterpomp controleren, bij mij is het pompwiel binnenin wel eens kapot gegaan waardoor de pomp niks meer rondpompte, en dan word ie ook erg heet... (dat was wel een waterpomp met plasic pompwiel er in)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Plastic ? Dat heb ik nog niet eerder gezien...
Wel zeer dun en makkelijk buigbaar "brons" kleurig metaal...
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Even wat afstoffen :)
In tussentijd cilinderkop gereviseerd in Soesterberg. Koppaking/slangen/radiateur/intercooler en deg. vervangen.
Renault van het weekend met het mooie weer naar buiten gehaald, ook voor de keuring.
Nog paar puntjes op de i zetten, zodat deze klaar is voor 12 April. In tussentijd heeft de Audi plaats moeten maken voor een Mini.

[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/Renault1_zpsofg0ndo0.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/Mini2_zps4bd04611.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/Renault2_zpszo1qcxyx.jpeg[/img]
[img]http://i1356.photobucket.com/albums/q739/Branab55/Renault3_zpsbnvf0unv.jpeg[/img]
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Waarom heb ik 'm verkocht... (U) Die kleur is en blijft gewoon supervet! (Y) Had m'n plan gewoon door moeten zetten... :-(
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Blijft een uniek kleur zo (Y)
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Dank mannen

Chris; kan nog altijd komen! ;)
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dik! (Y) Ook die Mini is echt vet... Die wielen staan 'm uitzonderlijk goed.
ReneEvo
Berichten: 24
Lid geworden op: do 25 dec 2014 11:33
Car: 5 gt turbo Evo

Oeeeee aaaaa,geweldige kleur..echt mooie vijf.. De mini mag er ook zijn,mooi wagenpark zo..!!!
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ja, kleurtje is uniek inderdaad! (Y)

Ik zou er nog witte knippers in doen Brana!
Plaats reactie