Koppeling Megane RS R26

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Hey! A New Sunset
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 17:54

Gisteravond slipte de koppeling van mijn R26 driemaal door; twee keer achter elkaar in de 6e versnelling, later nog een keer in de 5e versnelling. Daarna heb ik niets meer gevoeld. Zou de koppeling nu al, bij 67000km, versleten zijn?

Ik heb nog geen 200km geleden de distributieriem en alles wat daarbij hoort laten vervangen en dat was al een gezellige rekening. M'n geplande vakantie naar Berlijn voor deze week heb ik maar gecanceld met de kosten van een nieuwe koppeling in het vooruitzicht :-(.

Wat betreft de vragen in mijn hoofd...:
- Een versleten koppeling bij 67000km vind ik wel erg vroeg, zou dit andere oorzaken kunnen hebben?

- Is 370nm op het randje? Aangezien ik in dat geval niet beter af zal zijn met een standaard R26 koppeling maar een R26R koppeling plus vliegwiel zal moeten bestellen. Et ca coute... (N)

bvd!
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Ik heb geen idee wat een normale levensduur is voor een R26 koppeling. Het is echter wel interessant om te weten of je Megane gechipt is of niet.
Hey! A New Sunset
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 17:54

Hij is inderdaad gechipt, eerst in juli '12 met de RS Tuner en in oktober '12 door Henk op de rollenbank in Goes.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

volgens mij heeft GJ hetzelfde probleem ook meteen na een disriem vervang actie. Of dat al is opgelost geen idee.

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=210
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Klinkt idd redelijk hetzelfde ja....
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Apart inderdaad. Hoewel ik er weer geen last van had.
Februari riem, koelvloeistof e.d. vervangen, maar geen koppelingsproblemen. Tenminste niet tot half april toen ik hem verkocht.

Zou toch eens met je garage gaan kijken of het een gevolg is van de distributieriem. Bij GJ staat verder ook geen 'oplossing' meer.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Hey! A New Sunset
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 17:54

Thnx, het lijkt inderdaad erg veel op het verhaal van GJ. Woensdag maar eens langs de garage en horen wat zij erover te melden hebben.

Met m'n andere auto's, zelfs met de lesauto's, is die koppeling nog nooit zo snel naar de haaien gegaan, ik vind het maar vreemd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Naar verluid staat er gemiddeld 80.000 km voor bij een RS.
Zijn natuurlijk nog wat factoren die mee kunnen spelen om het te veranderen.

Maar het is wel apart 2 nagenoeg dezelfe verhalen.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Jochem de Haas schreef:Naar verluid staat er gemiddeld 80.000 km voor bij een RS.
Zijn natuurlijk nog wat factoren die mee kunnen spelen om het te veranderen.

Maar het is wel apart 2 nagenoeg dezelfe verhalen.
Hmm. hier ging ie weg bij 79.800 op de klok en dat was 6000km na distributieverhaal. Op het juiste moment verkocht dus (0)

Blijft een vreemd verhaal, dit en die van GJ allebei kort na het vervangen van de riem.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

:(

Begin toch wel een beetje kriebels te krijgen van die koppelingen. Als de gemiddelde levensduur 80k is van een RS, lijkt me dan toch wel dat Renault een coulance regeling moet hebben daarvoor.

Als je de koppeling vervangt zou ik toch wel voor een zwaardere gaan denk ik. Kost een paar centen extra, maar dan weet je zeker dat het goed zit. Hoe zit het met die koppelingen van K-tec, moet daar ook een ander vliegwiel bij?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid : de 80.000 heb ik van horen zeggen.
Dus of die ook zo door de dealer/ Renault bevestigd word ....geen idee.
Dus voordat iedereen zijn rs weg gaat doen :p
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Als iemand mijn verkooprecord in 'verkoopdagen' verbeterd krijgt ie een biertje van me :smoke:

Ik had de nieuwe eigenaar 100k voorgelegd overigens als termijn dat een koppeling mee gaat. Meteen ook advies van r26.r koppeling gegeven.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Pleiades
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 29 apr 2012 10:07

Adinsx schreef:Ik had de nieuwe eigenaar 100k voorgelegd overigens als termijn dat een koppeling mee gaat. Meteen ook advies van r26.r koppeling gegeven.
Wat is daar het praktisch voordeel van?
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik las ergens 20% meer wrijving / klemkracht?
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

In mijn topic een update van mijn 'probleem'.

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 50#2337850
Megane R26 -> Megane 4 RS
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Heeft iemand prijzen opgezocht bij de dealer wat de onderdelen zouden kosten bij een originele koppeling/R26.R koppeling + vliegwiel? Heb ze via K-tec wel gevonden, volgens mij zit daar niet zo heel veel verschil tussen.
Hey! A New Sunset
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 17:54

Gisteren naar de garage geweest, maar de koppeling slipte niet door tijdens de proerit. Het enige wat men opvallend vond, was dat het toerental niet snel genoeg terugliep als men met het gas erop een korte tik op de koppeling gaf.
Vandaag heen en weer naar Köln geweest maar ook daar weinig gemerkt van een slippende koppeling. Afwachten dus verder maar.
Als de koppeling echt al aan z'n einde is vind ik het wel een schande. M'n leshokAuris is twee maanden geleden eruit gegaan met 330000km en die was had de originele koppeling er nog inzitten.


@Dennis: De standaard RS koppeling + drukgroep is ongeveer net zo duur via de dealer als via K-Tec.
Die set van de R26.R plus vliegwiel is wat goedkoper via K-Tec maar wordt met een ander vliegwiel geleverd dan de standaard R26.R set. Dat OEM R26.R vliegwiel is naar hun zeggen niet zo best en in ieder geval is het een knap prijzig ding; als ik me het goed herinner, circa 500 euro ex. btw.
BOY80
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 6 nov 2011 13:54
Locatie: Sas van Gent

Hey! A New Sunset schreef: Het enige wat men opvallend vond, was dat het toerental niet snel genoeg terugliep als men met het gas erop een korte tik op de koppeling gaf.
WTF?? Ik ben maar een leek, hoor, maar als ik gas geef verwacht ik toch echt niet dat m'n toerental terug loopt.... En je moet je gas volledig loslaten om harder te rijden, zeker..?? (N)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Goed lezen Boy... ;-)
BOY80
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 6 nov 2011 13:54
Locatie: Sas van Gent

Leg het mij maar uit Dennis, ik lees toch echt "met het gas erop"....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als je het gas erop hebt, en trapt de koppeling in en laat 'm weer los... Dan zal de motor meer toeren gaan maken, omdat je de koppeling intrapt. Maar als je de koppeling weer loslaat, moet ie weer oppakken en de toeren moeten dan weer snel terugvallen naar het normale niveau.

Ik denk dat dat bedoeld wordt.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Merijn schreef:Als je het gas erop hebt, en trapt de koppeling in en laat 'm weer los... Dan zal de motor meer toeren gaan maken, omdat je de koppeling intrapt. Maar als je de koppeling weer loslaat, moet ie weer oppakken en de toeren moeten dan weer snel terugvallen naar het normale niveau.

Ik denk dat dat bedoeld wordt.
(Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Enige vorm van garantie/copulance kun je overigens naar fluiten lijkt me als men bij reno ziet dat er een andere map in zit (en wel enigszins terecht).

Een standaard auto zou de koppeling niet zo snel van weg mogen zijn lijkt me. Dat zou ik ook belachelijk snel vinden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ik rij nog op de eerste koppeling (133k) waarvan de laatste 30k met een fastchip map. Laatst een keer een slippende koppeling gehad in z`n 4, daarna geen last meer gehad. Auto had toen wel een week stil gestaan maar dat zal er weinig mee te maken hebben lijkt me. Ik ga maar alvast sparen (Y)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Heeft iemand een foto van een achterbumper met parkeersensoren af-fabriek?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat heeft dat met een koppeling te maken? :P
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ha niks, verkeerde topic :P
Plaats reactie