Welke BOV

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Ik kijk al enige tijd rond voor een blow off valve en was nu van plan om er een te halen van K-tec of Forge. Na een beetje gezocht te hebben op het forum zag ik onderstaande post staan.
aron225 schreef: eerst die std diverter eraf bouten en een blank plaatje erop..
de forge bov eraf en vervangen voor een knap exemplaar (hks ssq)
Een BOV is een BOV toch? Tuurlijk de ene kan een hogere druk aan dan de andere en is wellicht wat luider, maar verder zit er toch niet echt een verschil in die dingen?

[img]http://www.ultimatemods.co.uk/images/de ... MFK054.jpg[/img]
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Je hebt wel verschillende maar deze heb ik ook (maar dan in zwart :p )

Alleen de blakingplate (driehoek) is wat lastig te monteren) De rest schijnt wel te doen te zijn.

Hier wat plaatjes:

[img]http://img28.imageshack.us/img28/767/1fk054.jpg[/img]
[img]http://img268.imageshack.us/img268/9306/2fk054.jpg[/img]
[img]http://img521.imageshack.us/img521/5736/402107.jpg[/img]
[img]http://img59.imageshack.us/img59/6705/p1030466s.jpg[/img]
[img]http://img546.imageshack.us/img546/2317/p1030467w.jpg[/img]
[img]http://img405.imageshack.us/img405/3466/p1030469v.jpg[/img]


En een filmpje voor de remap, na de remap is hij wat harder gaan afblazen:
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Ik heb zitten rondkijken op meganesport.net en kwam daar dit filmpje tegen: [youtube]Zj749HAyBC8&[/youtube]

Even kijken wat het prijsverschil is, want dit vind ik wel een heel fraai systeem :bang:
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Buiten dat het een reuze irritant geluid is, wat is het voordeel van een BOV? Ik las iets met mindere belasting voor de motor ivm drukafbouw?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dubbelle zuiger nemen
die membraam dingen gaan allemaal stuk.
en natuurlijki wel een forge die zijn gewoon goed.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Allepinie schreef:wat is het voordeel van een BOV?
Bij een standaard auto, niets . Als je echter de auto laat chippen en de turbo druk verhoogt, kán een BOV iets winst opleveren, doordat de turbo wellicht wat eerder opspoelt
Allepinie schreef:Buiten dat het een reuze irritant geluid is
Vandaar dat ik zo'n regelbare BOV interessant vind. Als je aan het 'spelen' bent is een BOV tof, ik kan me echter voorstellen dat het bij dagelijks gebruik irritant kan zijn.

mark 5t schreef:dubbelle zuiger nemen die membraam dingen gaan allemaal stuk.
Weet jij zo 123 een aantal voorbeelden te noemen van BOV die van het membraam type zijn?
mark 5t schreef: en natuurlijki wel een forge die zijn gewoon goed.
Ik zie veel berichten dat mensen (ivt andere BOVs) redelijk 'ontevreden zijn' over de Forge. Over HKS is echter iedereen zeer lovend
Laatst gewijzigd door Arno S. op di 17 jan 2012 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik vind het geluid niet irritant hoor. En zo hard hoor je het nou ook weer niet.
Het is geen Subaru ;-)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

PK's opleveren? Dat kan ik me niet voorstellen... Het zal de efficiency van de turbo hoogstens verbeteren, echter minimaal. Maar vermogenswinst zal het niet opleveren!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mijn dubbel zuiger geeft geen krimp bij 1,7 bar!

gewoon goed spul dus
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
BOY80
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 6 nov 2011 13:54
Locatie: Sas van Gent

De set van Forge is gewoon goed!

De deceptor pro uit het fimpje is wat mij betreft een stuk speelgoed... :lol:

Een BOV heeft een functie en als je de boel gaat afknijpen, zoals bij de deceptor, verliest de BOV een deel van z'n functie, lijkt mij.
Je wilt gewoon zo snel mogelijk alle druk uit je systeem wanneer je het gas lost....

Diegenen die het geluid vervelend vinden moeten lekker de originele BOV laten zitten..!
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Aangezien de meesten hier met Forge rijden, wil ik maar eens kijken of ik niet zo'n BFG of HKS BOV kan scoren.
Weet iemand wat de diameter is van de benodigde silicone piping? Ik meen iets van 25mm te hebben gelezen, Patrick?
BOY80 schreef:Een BOV heeft een functie en als je de boel gaat afknijpen, zoals bij de deceptor, verliest de BOV een deel van z'n functie, lijkt mij.
Je wilt gewoon zo snel mogelijk alle druk uit je systeem wanneer je het gas lost....
Hm daar zeg je wat. Anderzijds als dit inderdaad het geval zou zijn, neem ik aan dat dit wel breed uitgemeten zou worden op fora?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Grootste voordeel van een bov is dat je turbo niet zo'n "klap" krijgt.
bij gas los en meteen er weer op als je de gang erin hebt zitten.
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Ik denk dat deze video alle mythes rondom BOVs de wereld uit helpt :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Irritant bij dagelijks gebruik? eerder verslavend :D

Bij Biesheuvel kost een complete set voor de RS 165 euro ofzo, ik moet 'm ook nog eens bestellen :beer:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik ben zelf helemaal verkocht door de HKS, daar hoef je tenminste niks te kloten met veren of afstellen.
Gewoon installeren en het werkt altijd, tevens kun je er verschillende vinnetjes in zetten voor een andere sound (Y)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

@tutuur
Heb je ervaringen met andere BOVs?

@Patrick.B
Heb jij Charles zijn BOV weleens gehoord, hoe verhoud deze zich tot de jouwe?

@Charles
Mocht je dit lezen, wat bewoog jou er toe om een HKS te kopen ipv de 'gebruikelijke' K-tec/Forge BOVs?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Hier de trophy van charles:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zo'n HKS klinkt wel erg lekker (Y) Beetje Subaru-geluid. Past zoiets ook op een 5je? :P
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

tuurlijk kan dat:



maar niet te veel hoor, ik was net zo origineel :D
heb er nog wel 1 liggen btw, een mat zwarte...
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Hmm, ik vind het allebei wel een gaaf geluid :) Alleen ik vind een HKS er echt niet uit zien :beer:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

dat ben ik met je eens, daarom heb ik de zilvere verkocht en heb ik nu een mat-zwarte :D
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

DennisT schreef:Alleen ik vind een HKS er echt niet uit zien :beer:
OEM look heeft ook mijn voorkeur, al dat opzichtige gepimp hoeft van mij niet. Ondanks de grootte is de BOV vast wel ergens netjes weg te werken :beer:
Rory
Berichten: 1167
Lid geworden op: di 12 mar 2002 0:00
Locatie: Den Bosch

Patrick.B schreef:Ik vind het geluid niet irritant hoor. En zo hard hoor je het nou ook weer niet.
Het is geen Subaru ;-)
He! Wel beetje aardig blijven he ;)

Het zijn inderdaad niet de mooiste BOV's, maar meen dat deze types (HKS op de fotos) nauwelijks tot geen onderhoud nodig hebben?
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Andere ook niet echt hoor :) Een keer schoonmaken kan nooit kwaad, maar dat zal ook gelden voor een HKS.
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

Ik ben tevreden met mijn HKS ik heb voor HKS gekozen om zijn goede werking en niet om de looks.
De HKS klinkt niet zo hard op het filmpje irl is hij beter te horen maar niet te luid. Hij is alleen niet plug and play en dat is de Froge wel. Het zit tenslotte onder de motorkap dus niet in het zicht een startmotor ziet er ook niet uit als je hem bekijkt dus wat maakt het uit hoe hij eruit ziet. 8)
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Waarom is een hks niet plug en play? Omdat er geen passend t-stuk voor te krijgen is? Ze maken wel een mooi geluid iig!

Ik heb een forge, omdat die op m'n pad kwam. Ik ben er iig blij mee!
Monteren van de blanking plate is wel te doen als je de slang van het luchtfilter naar de turbo even demonteerd (Y)
ClioCharly
Berichten: 211
Lid geworden op: za 14 jun 2003 14:15

De Forge kan je als set kopen zo als je hier boven kan zien, dat kan je zo monteren. Voor de HKS zijn die setjes er niet dus dat is dan ff passen en meten met slagen, T-stuk, verloop en een blakingplate, wat best wel te doen is trouwens.
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Oei, die GFB's zijn errug aan de prijs..
http://www.fineline-imports.nl/gfb-go-f ... ro/c15292/

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=WcAVfRj9ez4 :foto:

Wie kan er voor mij de diameters van het T-stuk opmeten?
CoSo
Berichten: 147
Lid geworden op: za 25 feb 2012 12:57
Locatie: Flevoland

Wat is het grootste verschil tussen een Dump Valve kit van bv Forge en een Recirculation Valve.

[img]http://biesheuvel.nl/STORE/FILES/BIESHE ... mfk054.jpg[/img]

vs

[img]http://biesheuvel.nl/STORE/FILES/BIESHE ... mdvrmr.jpg[/img]

Is het geluid ook te minimaliseren?
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Een BOV doet "pssss pssssssss" een recirc. hoor je nauwelijks.
CoSo
Berichten: 147
Lid geworden op: za 25 feb 2012 12:57
Locatie: Flevoland

TsaArno schreef:Een BOV doet "pssss pssssssss" een recirc. hoor je nauwelijks.
maar een recirc is wel beter dan de oem? en bij een remap?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

die recirc is een verbeterd exemplaar tov de standaard. Sommigen vinden het afblaasgeluid van een bov irritant, dan kies je gewoon voor een upgrade recirc.

De discussie ivm bov's zal er altijd zijn. Die forge dingen zijn erg bling bling maar ik moet ze niet. Tial 50mm geniet mijn voorkeur, en die zal je ook niet te snel in de steek laten en je zit ook niet met dat siliconen geknoei.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

CoSo schreef:
TsaArno schreef:Een BOV doet "pssss pssssssss" een recirc. hoor je nauwelijks.
maar een recirc is wel beter dan de oem? en bij een remap?
standaard zit er volgens mij al een recirc op. dus daar hoef je het niet voor te doen. Na remap (waarbij de turbodruk omhoog gaat) zullen zowel een dumpvalve (bov) of een recirc harder afblazen. al hoor je dat bij een recirc eigenlijk niet.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie