Onderstaande komt uit van de site 8200rpm. Hierin wordt besproken dat het merkbare vermogens toename van de clio rs bij 5000 toeren is te wijten door van closed naar open loop te gaan.
Wat houd dit in? Regelt de ecu dan niet meer in combinatie met de lamda sensor? Er waarom gaat het nokkenas al bij 2000 toeren vervroegen?
Re: Clio en Mégane Renault Sport
Auteur : Speedline
Datum : 01-08-06 15:53
" Stephane wrote: De motor verandert in karakteristiek bij 5000rpm, dan verandert volgens mij (zo te merken) het nokkenas-profiel."
Nokkenas switcht al bij zo laag als 2.000min-1. (Emissie.)
Die karakteristiek is het omschakelen van closed loop (jaja tot 5.000 nogwat bij vollast) naar open loop. Dan komen er opeens een paar Nm's bij...
Een Fastchip ECUtje kan dit punt wat verleggen waardoor je tot 18Nm (aan de wielen gemeten in Goes) extra krijgt in het middentoerengebied. (Gemiddeld rond de 5-8Nm over een breder toerengebied, die 18Nm is de piekwaarde. Topvermogen stijgt nauwelijks omdat de motor standaard 99,9% staat afgesteld. De pingelsensoriek + ECU is heel erg goed.)
f4r
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
- Car: Clio 3 RS / V6
- Locatie: reeuwijk
ik heb er totaal geen verstand van maar als je goed leest wordt het je wel duidelijk....
ivm de emissie eisen gaat de nokkenas verstellen, kortom is beter voor het milieu en boven de 5000 toeren zal dat systeem er wel af gaan
grtz
ivm de emissie eisen gaat de nokkenas verstellen, kortom is beter voor het milieu en boven de 5000 toeren zal dat systeem er wel af gaan
grtz
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
- Car: Clio 3 RS / V6
- Locatie: reeuwijk
ja hehe maar ik zou graag de achterliggende gedachten willen weten 

hoe bedoel je de achterliggende gedachte?
staat er toch, vanwege emissie eisen
jij bedoeld wss dat loop systeem, ik denk dat er uitlaatgassen(gebeurd ook veel op motoren) hergebruikt worden, dit is dan dus closed loop en als ie naar open loop gaat zal ie dus veel zuurstofrijkere lucht aanzuigen..
grtz
staat er toch, vanwege emissie eisen
jij bedoeld wss dat loop systeem, ik denk dat er uitlaatgassen(gebeurd ook veel op motoren) hergebruikt worden, dit is dan dus closed loop en als ie naar open loop gaat zal ie dus veel zuurstofrijkere lucht aanzuigen..
grtz

-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Doel jij nu niet op EGR?
Die wil je sowiezo niet, bij vollast ook altijd uitgeschakeld.
In deze context zal het gaan om de werking van de lambdasensor. Closed loop zal constant alles bijgeregeld worden naar lambda 1. Boven de 5000 wordt de lambdasensor uitgeschakeld en gaat op rechtstreeks op de waarden uit het kenveld lopen. Dus rijker mengsel wat weer beter is voor de koeling in de cilinder wat weer wat NM's kan opleveren.

In deze context zal het gaan om de werking van de lambdasensor. Closed loop zal constant alles bijgeregeld worden naar lambda 1. Boven de 5000 wordt de lambdasensor uitgeschakeld en gaat op rechtstreeks op de waarden uit het kenveld lopen. Dus rijker mengsel wat weer beter is voor de koeling in de cilinder wat weer wat NM's kan opleveren.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi