Olie boven op de bougie in de bougiegaten???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Bij mijn zoektocht naar de oorzaak van de slechtlopende koude motor trok ik die buisjes die int blok richting de bougies gaan eruit (hoe heete die?) en zag ik dat die buisjes dropen van de olie. Binnen in de motor hoort geen olie op de bougie te zitten, laat staan erbovenop! Nou heb ik het vermoeden dat dit een lekke kleppendeksel pakking kan zijn?
Klopt dit? :(
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

van een f7P??? Komt vaker voor. Daar kan hij idd wat slechter van gaan lopen. Maak het eens goed droog en vervang evt. de kleppendekselpakking.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Tom schreef:van een f7P??? Komt vaker voor. Daar kan hij idd wat slechter van gaan lopen. Maak het eens goed droog en vervang evt. de kleppendekselpakking.
F7P ja, toch kleppendeksel, kon ook bijna niet anders.. Ik vond t zelf nogal bizar veel olie, zoveel dat ik het zelfs knap vind dat hij uberhaupt loopt!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die bougiedoppen zitter er natuurlijk redelijk goed opgedrukt. die olie eruit halen is overigens een lekker werkje :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nou das anders een makkie hoor.
5 min werk
brakecleaner er in spuiten en dan met een doek op het gat de luchtspuit er door en schoon.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Das idd wel een goeie. Moet je wel die doek goed houden :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Tom schreef:van een f7P??? Komt vaker voor. Daar kan hij idd wat slechter van gaan lopen. Maak het eens goed droog en vervang evt. de kleppendekselpakking.
De lekkage komt meestal door de nokkenaslagerkappen. Kleppendekselpakking is een goedkope optie om te proberen, maar mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer de olie door de nokkenaslagerkap-afdichtingen komt.
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Ik hoor t alweer, echt een drama motor dit.... :(
Nouja, pakking vervangen gaat mij nog wel lukken lijkt me, nokkenaslagerkap-afdichtingen heb ik nog nooit van gehoord!

Echt als ik alles opsom wat er mis is sinds die F7P ga ik nog aan de drank ook volgens mij... :@
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

proost! :grin:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Tom schreef:proost! :grin:
Chronologische volgorde (zover ik niks vergeet)
  • Bougie kabels verrot
    Start mega slecht
    Computer niet lekker
    Loopt bijzonder onregelmatig (1100rpm - 100rpm schommelen)
    Slecht schakelen (zelf stel mechanisme kapot)
    Koelwatertemperatuur-sensor defect
    Aandrijfas-hoes lek, verloor liters bakolie
    Accu verrot
    Startmotor vastgelopen
    KM-kabel gebroken
    Kleppendeksel lek
In een tijdsbestek van nog geen 5 maanden volgens mij.
En volgens mij vergeet ik nog wat dingen...
Je zal zien dat me drijfstanglagers binnekort ook boem zeggen. (Y)
Door de kosten van die motorswap ben ik zelf zo goed als lek, spaargeld is op, heb weinig keus dan provisorisch dingen tijdelijk op te lossen.. Zo heb ik oa de bougiekabels helemaal dicht getape`t
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

alexs schreef:
Tom schreef:proost! :grin:
Chronologische volgorde (zover ik niks vergeet)
  • Bougie kabels verrot
    Start mega slecht
    Computer niet lekker
    Loopt bijzonder onregelmatig (1100rpm - 100rpm schommelen)
    Slecht schakelen (zelf stel mechanisme kapot)
    Koelwatertemperatuur-sensor defect
    Aandrijfas-hoes lek, verloor liters bakolie
    Accu verrot
    Startmotor vastgelopen
    KM-kabel gebroken
    Kleppendeksel lek
In een tijdsbestek van nog geen 5 maanden volgens mij.
En volgens mij vergeet ik nog wat dingen...
Je zal zien dat me drijfstanglagers binnekort ook boem zeggen. (Y)
Door de kosten van die motorswap ben ik zelf zo goed als lek, spaargeld is op, heb weinig keus dan provisorisch dingen tijdelijk op te lossen.. Zo heb ik oa de bougiekabels helemaal dicht getape`t
Kop op. Er is nog hoop.
Aandrijfashoes = lager links 32 Euro nieuw en 2 uur werk
Koelwatertemperatuur-sensor nieuw ca 30 Euro
olie lekkage bij de bougies hebben velen. Je kunt er oud mee worden.
Startmotor ca 100 Euro nieuw, zie marktplaats Autoelectric Huizen.
Ik zou punt voor punt alles oplossen. Dat doen we toch allemaal met onze R19 met achterstallig onderhoud!
succes
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

alexs schreef:Ik hoor t alweer, echt een drama motor dit.... :(
Nouja, pakking vervangen gaat mij nog wel lukken lijkt me, nokkenaslagerkap-afdichtingen heb ik nog nooit van gehoord!

Echt als ik alles opsom wat er mis is sinds die F7P ga ik nog aan de drank ook volgens mij... :@
Kan meevallen hoor, heb het probleem ook gehad. Was ook mn kleppendeksel pakking lek. Af en toe niet op alle poten lopen, enz. En het slechte lopen begon pas met de bougies echt bijna helemaal onder de olie stonden (Net contact punt boven de olie). Hogedruk in gaten en doek goed eromheen houden, anders kom je onder de zooi te zitten (Heb er ervaring mee :wink:). Pakking vervange is ook fluitjes van een cent, deksel eraf, pakking vervangen en er weer op :)
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

jacques schreef: Kop op. Er is nog hoop.
Aandrijfashoes = lager links 32 Euro nieuw en 2 uur werk
Koelwatertemperatuur-sensor nieuw ca 30 Euro
olie lekkage bij de bougies hebben velen. Je kunt er oud mee worden.
Startmotor ca 100 Euro nieuw, zie marktplaats Autoelectric Huizen.
Ik zou punt voor punt alles oplossen. Dat doen we toch allemaal met onze R19 met achterstallig onderhoud!
succes
Bougie kabels verrot
Start mega slecht
Computer niet lekker (verholpen)
Loopt bijzonder onregelmatig (1100rpm - 100rpm schommelen)
Slecht schakelen (zelf stel mechanisme kapot) (verholpen)
Koelwatertemperatuur-sensor defect (verholpen)
Aandrijfas-hoes lek, verloor liters bakolie (verholpen)
Accu verrot (verholpen)
Startmotor vastgelopen (verholpen)
KM-kabel gebroken
Kleppendeksel lek

Wat betreft die koelwatersensor, daar is iets geks mee, sensor lijkt goed te zijn, lijkt de de bekabeling niet lekker is. Zie hier: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 93#2090193
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

nieuwe bougie kabels kosten de wereld niet, km teller kabel 46 euro (heb die van mij net vervangen, was ook geknapt, heeft dan wel 250.000 km mogen duren). Stappenmotor al schoongemaakt? slecht starten en het moeilijk stationair lopen wijst toch een beetje richting stappenmotor.
En dan nog even kleppendeksel vervangen, en klaar al weer.

En je kunt alles wel op de motor afschuiven, maar als je geen auto kan betalen moet je er ook niet in rijden. Autorijden kost nou eenmaal geld,
onderhoud is niet gratis en uitstel=afstel!

Plus dat een snelle auto natuurlijk vaak wat duurder is in onderhoud, omdat er logischerwijze ook een stuk pittiger mee gereden wordt.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Als ik olie bij de bougies heb dan draai ik meestal gewoon even de bougies eruit bij gebrek aan perslucht. Loopt wel weg.

Na het starten krijg je wel even een zwarte wolk uit de uitlaat maar dat is niet anders (0)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

das ook een goeie Tim! (Y)
alexs
Berichten: 1160
Lid geworden op: za 16 jun 2007 11:35
Locatie: UT
Contacteer:

Nachtje de tamponnentjes van je schoonmoeder helpt trouwens ook heb ik ontdekt! (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

:D :grin: :smoke: :worship: :beer: er zijn dus al heel wat creatieve
oplossing geweest in de loop der jaren.
wie heeft er nog meer? :p
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik haalde die olie er destijds met de (vloeistof)stofzuiger die we op het werk hadden. Dat kreng was toch al half gaar. :lol: 8)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb bij m'n 309 na een goeie wasbeurt gewoon de complete volstaande schachten met water in de cilinders laten lopen.

Ff starten, wit wolkje en klaar 8)
Plaats reactie