Clio 1.6 16V 2001 krijgt motorstoring

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
thunderwolf007
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 9 aug 2006 9:18
Locatie: hillegom
Contacteer:

Hallo,

Ik heb een clio 1.6 16v uit 2001 en krijg steeds een motorstoring. Als ik vervolgens de auto uitlees met de laptop dan zie ik dat dit de achterste lambosonde is. Hoe kan ik deze doormeten en kan ik eventueel deze verwijderen en een diode ertussen solderen?

Alvast bedankt,

Dennis
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

diode? gewoon vervangen lijkt me
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Diode ertussen? Waar haal je die wijsheid vandaan? Een lambdasonde genereert een spanninnkje, en is geen variabele weerstand die je kan faken met een diode.
Gewoon vervangen die sonde, dan werkt je mengselcorrectie ook gewoon zoals het hoort.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Is het niet toevallig een melding dat de achterste lambdasonde geeft dat de kat verrot is?
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

ja, en dat is het enige wat hij doet. De eerste lamda regelt de motorafstelling. dat lampje op het dash gewoon negeren, kan geen kwaad.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tuurlijk moet je storingslampjes negeren :)

Brand of knippert dat lampje?

@robke, dat klopt, maar dan moet het lampje knipperen. ALs het knippert, laat dan je katalysator ook nakijken. Als de achterste hetzelfde signaal als de voorste geeft, is je katalysator defect. Lampje gaat knipperen.

Als het constant blijft branden is er iets anders aan de hand, maar eerst doormeten die sonde. Die moet op zo'n 2000 toeren heel flauw varieren, minder amplitude dan de voorste. Doormeten het beste er een scoopbeeld van te maken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
thunderwolf007
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 9 aug 2006 9:18
Locatie: hillegom
Contacteer:

Het probleem is inmiddels opgelost. Het probleem is veroorzaakt door het niet op tijd lopen van de motor. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een beunhaas hiervoor ingeschakeld. Hierna heb ik 300km constant gereden om de motor goed schoon te branden van alle aanslag. Het probleem is hiermee opgelost.

Bedankt voor de reactie's
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

pfff.. domme storing. mar fijn dat je nu wel 115 paarden hebt :wink:
Plaats reactie