Hallo,
Ik heb een clio 1.6 16v uit 2001 en krijg steeds een motorstoring. Als ik vervolgens de auto uitlees met de laptop dan zie ik dat dit de achterste lambosonde is. Hoe kan ik deze doormeten en kan ik eventueel deze verwijderen en een diode ertussen solderen?
Alvast bedankt,
Dennis
Clio 1.6 16V 2001 krijgt motorstoring
-
- Contacteer:
Diode ertussen? Waar haal je die wijsheid vandaan? Een lambdasonde genereert een spanninnkje, en is geen variabele weerstand die je kan faken met een diode.
Gewoon vervangen die sonde, dan werkt je mengselcorrectie ook gewoon zoals het hoort.
Gewoon vervangen die sonde, dan werkt je mengselcorrectie ook gewoon zoals het hoort.
Tuurlijk moet je storingslampjes negeren 
Brand of knippert dat lampje?
@robke, dat klopt, maar dan moet het lampje knipperen. ALs het knippert, laat dan je katalysator ook nakijken. Als de achterste hetzelfde signaal als de voorste geeft, is je katalysator defect. Lampje gaat knipperen.
Als het constant blijft branden is er iets anders aan de hand, maar eerst doormeten die sonde. Die moet op zo'n 2000 toeren heel flauw varieren, minder amplitude dan de voorste. Doormeten het beste er een scoopbeeld van te maken.

Brand of knippert dat lampje?
@robke, dat klopt, maar dan moet het lampje knipperen. ALs het knippert, laat dan je katalysator ook nakijken. Als de achterste hetzelfde signaal als de voorste geeft, is je katalysator defect. Lampje gaat knipperen.
Als het constant blijft branden is er iets anders aan de hand, maar eerst doormeten die sonde. Die moet op zo'n 2000 toeren heel flauw varieren, minder amplitude dan de voorste. Doormeten het beste er een scoopbeeld van te maken.
-
- Contacteer:
Het probleem is inmiddels opgelost. Het probleem is veroorzaakt door het niet op tijd lopen van de motor. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een beunhaas hiervoor ingeschakeld. Hierna heb ik 300km constant gereden om de motor goed schoon te branden van alle aanslag. Het probleem is hiermee opgelost.
Bedankt voor de reactie's
Bedankt voor de reactie's