Goeden dag heren/dames?
Ik heb een vraag wel een beetje uit nostalgie maar goed.
Ik heb dus nu al een aantal jaartjes terrug een 92er renault 19 1.9Td gereden maar nooit echt infomatie kunnen vinden over deze auto.
Ik had al wel e.a. gevonden maar dat waren TD's volgens mij niet het zelfde daar de mijn uitgerust was met een flinke watergekoelde turbo en een intercoolertje en die TD's zover ik kon zien niet.
Reed ook aardig vlot en met niveauregeling op voor- en achteras ook heel confortabel.
Mijn vraag is eigenlijk klinkt dit iemand bekend in de oren?(al is het text)
renault 19 1.9 Td
dTi is wel gemaakt, maar niet in NL.
Niveauregeling ?
Niveauregeling ?

Het werd echt aangeduid als "Td". (of was het dT i.g.g. grote T kleine d en geen i)
Met een nomale(?) rotatie pomp.
Een onderdelenspesialist in Einhoven vermoede dat het een grijze inport was uit Frankrijk, maar kon verder niets vertellen.
En ja die niveauregeling was erg prettig hoe je die auto ook bellaste lag altijd recht op de weg, en zelfs in de bochten helde het beestje nauwelijks over.
En trok als een beest was gewoon even snel als de eerste 150pk tdi golfjes.
Met een nomale(?) rotatie pomp.
Een onderdelenspesialist in Einhoven vermoede dat het een grijze inport was uit Frankrijk, maar kon verder niets vertellen.
En ja die niveauregeling was erg prettig hoe je die auto ook bellaste lag altijd recht op de weg, en zelfs in de bochten helde het beestje nauwelijks over.
En trok als een beest was gewoon even snel als de eerste 150pk tdi golfjes.
Ja trok er op de snelweg ook een Kadet GSI uit.
En de Alfa 146 1.7 (147pk) van een kennis moest ook vol aan de bak om er voorbij te komen.
Alleen bij het stoplicht trok een 1liter Ax me er uit de eerste meters, dit vanwege korte 1e versnelling(de rest was ook niet erg lang)
Er zit ook niet standaard een watergekoeld tubo en een intercooler op de meeste 19's, maar zover ik kon zien(merkjes) was alles standaart zoals ik hem kocht.
En de Alfa 146 1.7 (147pk) van een kennis moest ook vol aan de bak om er voorbij te komen.
Alleen bij het stoplicht trok een 1liter Ax me er uit de eerste meters, dit vanwege korte 1e versnelling(de rest was ook niet erg lang)
Er zit ook niet standaard een watergekoeld tubo en een intercooler op de meeste 19's, maar zover ik kon zien(merkjes) was alles standaart zoals ik hem kocht.
foto's???? en detail foto's !!! 

Die watergekoelde turbo, en intercooler zijn wel standaard op de turbodiesel modellen van de 19.
Ph1 modellen met turbodiesel motor zijn overigens wel zeldzaam, en nauwelijks geleverd in nederland. Je ziet ze nog wel eens rijden in Frankrijk.
Ik denk overigens dat je met wat creatieve chiptuning, en wat gepruts aan het wastegate stangetje nog wel wat extra prik uit die 19 kan krijgen
Ph1 modellen met turbodiesel motor zijn overigens wel zeldzaam, en nauwelijks geleverd in nederland. Je ziet ze nog wel eens rijden in Frankrijk.
Ik denk overigens dat je met wat creatieve chiptuning, en wat gepruts aan het wastegate stangetje nog wel wat extra prik uit die 19 kan krijgen

Chiptuning met een rotatiepomp?
Foto's van details heb ik hellaas niet dit was in het pre digicamera tijdperk.(mischien nog foto van auto zelf ergens in een doos liggen)
Hij was igg spierwit met een klein spoiler alles in kleur meegespoten op stootstips op de deuren na, met een set mooie 15"mile milga 7spaaks wielen.(laatse model 19)
Ik heb toen ik de voorbumper moest vervangen geen kunnen vinden met het gat en tunnel voor de intercooler en de onderdelenspecialist in Einhoven wist ook niet van intercooler op de 19.
Maar ook geen 19 diesel tegengekomen die zo rap aan de 180km/h zat en met ruimte over de 200 deedt(autobann).
Foto's van details heb ik hellaas niet dit was in het pre digicamera tijdperk.(mischien nog foto van auto zelf ergens in een doos liggen)
Hij was igg spierwit met een klein spoiler alles in kleur meegespoten op stootstips op de deuren na, met een set mooie 15"mile milga 7spaaks wielen.(laatse model 19)
Ik heb toen ik de voorbumper moest vervangen geen kunnen vinden met het gat en tunnel voor de intercooler en de onderdelenspecialist in Einhoven wist ook niet van intercooler op de 19.
Maar ook geen 19 diesel tegengekomen die zo rap aan de 180km/h zat en met ruimte over de 200 deedt(autobann).
Het type pomp zegt niets over of hij wel of niet te chippen is. VAG gebruikte de rotatiepomp zelfs tot 2003martijn v schreef:Chiptuning met een rotatiepomp?
Kijk anders eens of je een luchtmassameter hebt. Als dat het geval is, heeft de pomp een electronisch, via een ECU aangestuurde plunjer. En in dat geval is hij dus ook te chippen.
Mischien was het niet hellemaal duidelijk uit mijn eerts post maar die auto heb ik al een hele tijd niet meer.
Maar er zat i.g.g. geen lmm in, de pomp was nog ouderwets geheel mechanich.
Injectoren waren ook niet geregeld.
Dit was nog een diesel volgens oude stempel.
Ik rijd nu al een tijdje geen diesel of zelfs renault meer.
Maar er zat i.g.g. geen lmm in, de pomp was nog ouderwets geheel mechanich.
Injectoren waren ook niet geregeld.
Dit was nog een diesel volgens oude stempel.
Ik rijd nu al een tijdje geen diesel of zelfs renault meer.