Winterbanden aangeschaft

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Gompie

Sinds ik de Vel Satis heb, is er al het een en ander voor aangeschaft.

Zo kon ik ZEER voordelig van een partikulier dus mooie lichtmetalen velgen kopen met nog perfecte zomerbanden erop.... \:D/
Die liggen nu opgeslagen voor de komende zomer.....

De bestaande stalen velgen met vóór twee slechte banden en achter twee prima banden zijn bedoeld om daar een set winterbanden op te zetten. (en die twee nog goede banden bewaar ik weer tot de slijtage van de zomerbanden is opgetreden)

8)

Nou, ik dus op zoek naar 4 winterbanden.

Uiteraard kan je eerst gaan neuzen bij Kwik Fit (prijsgarantie) of Profile Tirecentre of zo...
Nee, ik dook het internet op.
De keuze viel al snel op een Vredesteinband (zie topic 'waarom winterbanden....')
Dan is het een kwestie van doorzoeken (er zijn héél véél internet-bandenaanbieders) en in 'no-time' had ik een lijst, met bovenaan de goedkoopste.
Ik toch langs een bandenboer in de buurt (met die prijs op papier erbij)

Ik kwam tot een ontstellende conclusie, want wat blijkt:
Die internetaanbieders zitten zó laag met de prijs, daar kan geen Kwik Fit of zo tegen op.
Het prijsverschil is meer dan € 100,- per band!!!!!

Op het Internet kost de band (incl. porto en btw) € 142,75
Daar komt dan tussen de € 13,- en 17,50 bovenop voor het laten monteren bij een bandenboer (die door het internetbedrijf bij jouw in de buurt wordt aangewezen)
De totaalprijs is dan ong. € 650,-
(wel even eerst twee weken van te voren giraal betalen)

Bij een bandenboer in de buurt (en veel goedkoper dan Kwik Fit, zeggen ze) kost 4 banden inclusief btw, monteren en balanceren € 1088,- |:

Dus reken maar uit! Een verschil van maar liefst € 445,- !!!
Dat is dus snel verdient >-)

Vandaag had ik een 'brainwave' (I)

Het bedrijf waar ik de Vel Satis gekocht had, zou nog een keer naar een kleinigheidje kijken (rammeltje).
Dus ik was in de buurt en het was zo gepiept.

Ik wist bij de aankoop dat de voorbanden op een minimale maat stonden dus reclameren had geen zin.
Toch vroeg ik nog aan de hoofdmonteur er nog even naar te kijken.
Ja, hij gaf me toch wel gelijk dat het minimaal was (wettelijk 1,6 mm en het zat rond de 2.5 mm).
Hij wilde me wel twee banden leveren tegen inkoopprijs.

Ik vroeg of hij me kon 'matsen' op een andere manier.
Het voorstel was, ik zorg voor de banden (had ik dus al gevonden op het internet) en hij legt ze er (gratis) om.
Dan had ik het niet over twee maar vier winterbanden.
Nou, daar was wel over te praten.

Toen vertelde ik van de internetprijzen en dat ik dus de Vredestein Wintrack Xtreme 225/55R17 al voor €142,75 (all-in) kon krijgen.
Hij geloofde het niet. :lol:
Ik had toevallig de prijslijst met adres en telefoonnummer bij me dus hij wilde het zelf ervaren.
Hij belde en ja hoor, het klopte. (Y)
Hij heeft nog een ander bedrijf gebeld en die kwam er niet onder.

Al babbelend over de prijs gaf hij ook aan slechte ervaringen gehoord te hebben over 'b'-keuze banden die geleverd worden (door die internetbedrijven) en slecht te balanceren zijn. (N)

Dat zet je tot nadenken...... (U)
Een feit is dat je eerst het geld giraal moet over maken naar een internetbedrijf en dan twee weken stilte hebt in de hoop dat e.e.a. geleverd wordt zoals besteld.
Reclameren bij zo'n internetbedrijf is een ramp.

Uiteindelijk deed hij een perfect aanbod.
Hij bestelde de banden (op naam van de zaak, inkoopprijs is € 145,- en ik hoorde dat op afstand omdat de persoon aan de andere kant van de telefoon nog al hard praatte) en ik zou dan bij aflevering contant de rekening voldoen.
Door de BTW op de zaak te houden krijg ik tóch de banden voor de internetprijs + de montageprijs van € 10,- per band.

De zekerheid aan mijn kant is compleet (je ziet waar je voor betaald, na montage).
Deze deal is dus rond.
Tom
Moderator
Car: MB

Vanwaar dit topic?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Wel leuke verhalen altijd toch van die Gompie :)

Hoe het alleen effe in 1 topic volgende keer, nu krijgen we 2 winterbanden topics.

Overigens een nette prijs zo. Denk niet dat ze veel goedkoper te krijgen zijn.

Over die internet-aanbieders: vergis je niet in je bandenboer. Deze is vaak nóg goedkoper. Ik kijk al niet meer op autobandenmarkt, maar ken 2 goede adressen in geleen/sittard, en daar zit er altijd een bij die me banden nog voordeliger kan leveren, met montage en balanceren.

Gewoon rondvragen en dealtjes maken. Internet gewoon links laten liggen, wat banden betreft.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gompie

Tom schreef:Vanwaar dit topic?
sorry, ...... (Y)
Mathijsvzuijlen

Die B-keus, daar hoor ik ook wel is wat over.

Wie weet hoe dit nu precies zit?

En hoe kan je het verschil zien aan de banden, wordt hier door codering iets aangegeven? Hoe zit dit in mekaar?

Overigens zit ik te denken aan Vredestein winterbanden voor onder me Clio. Bij profile kan ik 380 aftikken voor 4 stuks, op internet 270. Maar ja dan rijst weer die vraag hoe ik zeker weet dat ik wel A-keus krijg.
Gompie

Ik heb me laten uitleggen dat daar voor 'ons als leek' niet achter te komen is. Die bandenbranche is net zo ondoorzichtig als bv. de reisbranche of zo.
Ik ben bang dat op het gebied van die 'B'-keuze dus het antwoord niet makkelijk te geven is.....
pierre

B-film, B-band, B(lauwe maandag) auto is puur een marketing instrument waarmee een producent zich wil onderscheiden.

echter goedkope banden kunnen wel eens moeilijker te balanceren zijn, dat merk ik uit eigen ervaring met Nankang.
Riël
Über-Spammer

Is volgens mij ook een fabeltje. Een merkband is een merkband.

Belangrijker is dat de band VERS is, dat zegt veel over de kwaliteit van de rubber. Op elke band staat een productiedatum. Een band na 7 jaar moet je eigenlijk niet meer gebruiken. Het kan dus zijn dat je bij aanbiedingen banden van ca. 5 jaar oud (wel nog nieuw, maar liggen al 5 jaar!) krijgt. Die hebben uiteraard niet meer de eigenschappen van een verse band.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Mathijsvzuijlen

Wat ik van mijn garage begrepen is het volgende.

B-keus zijn de afkeurbanden van de fabrikanten, eigenlijk banden die door de shredder gehaald hadden moeten worden maar dat niet zijn.

Het is verboden om deze banden te verkopen/verhandelen maar het is ook algemeen bekend (binnen de branche denk ik dan) dat ze toch volop verkocht worden.

En inderdaad je kan er niks aan zien, ze zien er precies hetzelfde uit en je merkt het pas als je begint te rijden (of niet en dan heb je geluk).
Tim
Car: E36 M3

Mijn banden zijn via internet besteld en het zijn gewoon prima banden! Misschien geluk maar volgens mij is dat verhaal van die B-banden onzin...
Gompie

Vandaag ff langs de Renaultdealer geweest (in bouwen carkit).
Ligt daar in de 'speciale aanbieding' een set winterbanden (Michellin) met metalen velgen voor 'slechts' € 1599,- .....

Dat is toch wel een ander prijsje |:
Xabre
Car: 19 16V

inbouwen carkit (of erin smekken natuurlijk) van carkit zal ook wel een leuk prijsje zijn geweest :beer:
Trust me. I know what I'm doing.
Tom
Moderator

Tim_Coupe schreef:Mijn banden zijn via internet besteld en het zijn gewoon prima banden! Misschien geluk maar volgens mij is dat verhaal van die B-banden onzin...
ik heb vorige week ook voor het eerst on-line banden besteld en er was niets mis mee. Banden zijn eind vorig geproduceerd dus dat is zeker niet te oud, en waren met alle gemak te balanceren.
Mathijsvzuijlen

Tom schreef:
Tim_Coupe schreef:Mijn banden zijn via internet besteld en het zijn gewoon prima banden! Misschien geluk maar volgens mij is dat verhaal van die B-banden onzin...
ik heb vorige week ook voor het eerst on-line banden besteld en er was niets mis mee. Banden zijn eind vorig geproduceerd dus dat is zeker niet te oud, en waren met alle gemak te balanceren.
Dat is natuurlijk harstikke mooi maar voor B-keus zegt dat dus niks, wat ik gehoord heb. De productiedatums zijn goed en de meeste zijn ook gewoon goed te balanceren. Je merkt er pas wat van als je gaat rijden op die banden. Dat kan direct zijn door hobbelig rijden als je karkas verkeerd ligt of pas later als je er een bel uit je band komt of hij gewoon klapt.

Dit schijnt het dus zo rot te maken, je kan op geen enkele manier vooraf B-keus banden herkennen, pas tijdens gebruik. En je kan ook gewoon een B-keus band treffen waar niks mee gebeurt, dan heb je geluk.

Dat is in ieder geval wat ik ervan begrepen heb.

Maar natuurlijk zijn niet alle banden van internet opeens B-keus banden, zoveel afkeur zullen ze nu ook weer niet produceren.
Gompie

Xabre schreef:inbouwen carkit (of erin smekken natuurlijk) van carkit zal ook wel een leuk prijsje zijn geweest :beer:
Baas betaalt >-)
Tom
Moderator

M3X schreef:
Tom schreef:
Dat is natuurlijk harstikke mooi maar voor B-keus zegt dat dus niks, wat ik gehoord heb. De productiedatums zijn goed en de meeste zijn ook gewoon goed te balanceren. Je merkt er pas wat van als je gaat rijden op die banden. Dat kan direct zijn door hobbelig rijden als je karkas verkeerd ligt of pas later als je er een bel uit je band komt of hij gewoon klapt.

Dit schijnt het dus zo rot te maken, je kan op geen enkele manier vooraf B-keus banden herkennen, pas tijdens gebruik. En je kan ook gewoon een B-keus band treffen waar niks mee gebeurt, dan heb je geluk.

Dat is in ieder geval wat ik ervan begrepen heb.

Maar natuurlijk zijn niet alle banden van internet opeens B-keus banden, zoveel afkeur zullen ze nu ook weer niet produceren.
Hoe zou de fabrikant dan weten of het B-keus banden zijn?? Zo van, het is vrijdag middag laten we eens een serie B keus maken, ik heb heel de week al A keus gemaakt |:
Riël
Über-Spammer

Riël Notermans schreef:Is volgens mij ook een fabeltje. Een merkband is een merkband.

Hou nou inderdaad eens op over dat B-keus :lol:
zijn door hobbelig rijden als je karkas verkeerd ligt of pas later als je er een bel uit je band komt of hij gewoon klapt

Ja, haha :lol:, en dat verkopen ze tegenwoordig? (0) :~
Mathijsvzuijlen

Hoe zou de fabrikant dan weten of het B-keus banden zijn?? Zo van, het is vrijdag middag laten we eens een serie B keus maken, ik heb heel de week al A keus gemaakt |:
Ze maken deze banden niet met opzet, het is afkeur in de productie. Zoals je misschien wel weet worden banden met rontgen bekeken om te zien of het karkas goed ligt en zo worden er wel meer controles uitgevoerd. Als de band dan niet goed is hoort hij op de schroothoop te belanden, maar binnen de branche blijkt het dus voor te komen dat dit niet altijd gebeurd en ze in wat duistere handel terecht komen.

En Riël dat wordt inderdaad verkocht, helaas heb ik hier een paar voorbeelden van mogen zien waarbij een gloednieuwe terreinband waar niks aan te zien was na een paar 100 km een joekel van een bel op ze band kreeg. Bij inspectie bleek dus dat het rubber daar plaatselijk niet dik genoeg was. Natuurlijk komt dit niet op vaste basis voor maar als je bij een louche bedrijfje heel goedkoop aan banden kan komen kan je d'r op wachten.

Iedereen mag geloven wat ie wil maar ik ben in ieder geval overtuigd.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Het lijkt mij persoonlijk sterk dat de grote merken hun productie proces niet dusdanig onder controle hebben dat er zo veel afkeur producten ontstaan om half nederland van B keuze banden te voorzien. Laat staan heel europa!
Tom
Moderator

kijk, dat er b keus banden gemaakt worden (in de zin van productie fout) kan ik best geloven. Het feit dat ze op grote schaal achterover gedrukt worden lijkt me een beetje vreemd. Als premium bandenmerk lijkt het me niet echt goed voor je imago als je dergelijke banden in markt ziet verschijnen. De daarop volgende actie om dat te voorkomen lijkt me dan ook zo genomen. Setjes banden neem je ook niet zo in je broodtrommel mee naar huis dus dat lijkt me goed te controleren.
pierre

volgens mij zijn autos gewoon rijdende broodtrommels, maar goed het topic is dus WINTERBANDEN.
Plaats reactie