R19-?????

Vertel hier alles over je project.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Na het een en ander veranderd te hebben en de motor deels los genomen te hebben. Zijn we toch verder gegaan met het project. Een beoerd lopende motor verkoopt niet en rijden kan je er ook niet mee. Dus op me gemak de motor afgemaakt en loopt nu uit eindelijk goed op 0.4bar

Laatste veranderingen:

- 16 andere stoterbussen.
- Nieuwe GT25R turbo watergekoeld (wegens overlijden van de GT20)
- Clio16v Gasklephuis + RVS adapter

loopt het nu zo'n 1500km lekker,
Rij er 1x per week nu mee naar me werk (30km), voor de rest staat hij eigenlijk stil. Kan ik op me gemak bedenken wat ik er mee wil.

[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201529.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201541.jpg[/img]


[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201518.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201522.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/autos/XP-HB-32/ ... 201521.jpg[/img]

Video:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8851855800
Laatst gewijzigd door Chris16v op za 26 jan 2008 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
blamo
Berichten: 88
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:51

:worship:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waarom andere inlog naam?? :X
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

en had je niet al een topic? :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

incognito :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
jacob
Berichten: 521
Lid geworden op: za 5 nov 2005 21:25
Locatie: Veendam

Abel schreef:waarom andere inlog naam?? :X
zal hij wel een reden voor hebben
Dnns
Berichten: 1855
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 20:14
Locatie: Arnhem.

ziet er goed uit .. :worship:
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

jacob schreef:
Abel schreef:waarom andere inlog naam?? :X
zal hij wel een reden voor hebben
Prive situatie was laatste tijd niet geweldig,
vandaar het knoeien en knooien aan de auto,

Sinds het 1 en ander veranderd is, werkt hij in 1x zoals het zou moeten.
Afhankelijk van de omstandigheden (bij 0,4bar):
0 - 100km in 7seconden,
80 - 120 in 5 9,8seconden

0,4bar turbodruk vanaf +/- 3000 toeren.

Geplande aanpassingen zijn:
- beter hitteschild voor de startmotor(Want soms heeft hij geen zin meer bij warmestart.)
- verplaatsen van olietempsensor van carterpan naar T-splitblok bij oliedruksensor.
- verhogen van 0.4 naar 0.6bar
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

hulde hulde...

volgens mij kwam ik die turbo's ergens te koop tegen :D

Als dat allemaal leuk loopt, moeten we maar eens gaan babbelen als mij combat weer eens klaar is en loopt voor zo'n kitje 8)

Filmpjes zien er veelbelovend uit

0-100 in 7sec...dat moet veel sneller kunnen..
Geen vermogensuitdraai ?

Wat weegt zo'n 19 ook alweer? 8)
Misschien dat de prestaties van zo'n blok in een 5 anders worden:D
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

BlackEagle schreef:hulde hulde...

volgens mij kwam ik die turbo's ergens te koop tegen :D

Als dat allemaal leuk loopt, moeten we maar eens gaan babbelen als mij combat weer eens klaar is en loopt voor zo'n kitje 8)

Filmpjes zien er veelbelovend uit

0-100 in 7sec...dat moet veel sneller kunnen..
Geen vermogensuitdraai ?

Wat weegt zo'n 19 ook alweer? 8)
Misschien dat de prestaties van zo'n blok in een 5 anders worden:D
Kan ook wel sneller, maar krijg het in zijn 1 maar eens op de grond.
2 lukt nog wel.

Verder merk ik dat na een tijdje stilstaan of langzaam rijden de intercooler zijn werk niet echt meer doet omdat hij dan aanzienlijk minder vlot is.

Vermogen is onbekend, zal een pk of 160a170 zijn.
1 van die turbo's is te koop die je op de foto zag.
De andere zit op de auto.

Ik weet wel dat de gehele cilinderkop dondersheet wordt,
daarom eerst wideband en dan meer druk.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Fatsoenlijke externe oliekoeler doet ook nog wel behoorlijk wat met je temperatuur.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Bart V schreef:Fatsoenlijke externe oliekoeler doet ook nog wel behoorlijk wat met je temperatuur.
Olietemperatuur is niet het probleem,
Heb defi meter in de auto, sensor gemonteerd in de carterstop (oke niet helemaal lek vrij maar het idee was goed)
En daar kan ik zien dat hij tussen de 80 a 100 graden zit. Dus niet heel extreem. Mede waarschijnlijk doordat ik een warmtewisselaar van een DCi gemonteerd heb die dikker is dan de standaard variant.

Probleem licht hem meer bij de koelvloeistof. Stationair kan de ventilator het gewoon niet meer af (U) en loopt de temperatuur heel langzaam toch op.
Niet heel erg maar je moet het wel even in de gaten houden.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

meet je in je carter wel een reeele waarde? laatst hier ergens ook een discussie over gelezen, schijnt nogal wat te kunnen schelen!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

80 a 100 is opzich netjes, maar dan heb je hem zeker nog niet op vollast gehad :)
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

tja, wordt natuurlijk altijd warmer met een turbootje..

Is het blok ook eigenlijk niet voor gemaakt..( zeggen ze )

Aan het blok ook nog wat aangepast dan?

Turbo olie gekoeld, of/en watergekoeld ?
Doet je waterpompie nog wel goed ?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Bart V schreef:80 a 100 is opzich netjes, maar dan heb je hem zeker nog niet op vollast gehad :)
100 graden is onder vollast, Maar ik draai eigenlijk nooit langer dan 20a30 seconden vollast.
BlackEagle schreef:tja, wordt natuurlijk altijd warmer met een turbootje..

Is het blok ook eigenlijk niet voor gemaakt..( zeggen ze )

Aan het blok ook nog wat aangepast dan?

Turbo olie gekoeld, of/en watergekoeld ?
Doet je waterpompie nog wel goed ?
9:1 bottomend.

Turbo olie gesmeerd,
Watergekoeld,

2 pompjes:

1 tussen warmtewisselaar en kop en radiateur (de standaard pomp)
1 tussen turbo en watervaatje. (bij het tijdrelais opgesoldeerd anders gaat het water koken in die leidingen na het afzetten)
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Vanavond even paar video's gemaakt met de Nokia:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 9854&hl=nl
Wielspin in zijn 1 tijdens wegrijden, en ging tot zijn 3!

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8876&hl=nl
Motorruimte closeup, tijdens het nadraaien
:beer:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tikt die nou zo?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Luco/Alpine-racer schreef:tikt die nou zo?
Wederom een stoterbus die er geen zin meer in heeft.
Soms is hij stil, soms tikt ie behoorlijk. Vooral als ie goed heet is.
Alsof de olie dan te dun wordt oid.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Ik blijf ut kicken vinden

Een projekt met een lekker resultaat..

Nu heel houden :smoke:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

80-100 graden in de carterpan is toch vrij pittig hoor, de carterstop is echt het minst accurate punt om je olie te meten. De onderzijde wordt gekoeld door rijwind en de sensor zal ook grotendeels de temp van de pan aannemen.

Koop maar een sandwitchplate met de meters daarin of meet ergens op een aftappunt in je blok, dan kun je met gemak 20 graden meer meten en dan zit je toch al aardig aan grenswaardes van je olie.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

ik kan niet dubbel sandwitchen,

dus moet ergens een mooie plek vinden in de kop.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

wat is nu weer een sandwichplate...

ben toch blij dat ik niet alles weet :D

hebbie fotootje ?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

BlackEagle schreef:wat is nu weer een sandwichplate...

ben toch blij dat ik niet alles weet :D

hebbie fotootje ?
Sandwich Adapters

[img]http://www.racerpartswholesale.com/images/sp1t.jpg[/img]
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Hi Chris,
Ik vind het super dat je toch verder gaat met je project.
Even een paar dingen over je temperatuur verhaal.
1. Je gebruikt een warmtewisselaar om je olie te koelen, dus die extra warmte moet je koelwaterradiateur ook nog afvoeren. Misschien toch een reden om een oliekoeler te kopen. Ze bestaan ook in een uitvoering met sandwich plaat waar je ook nog een oliedruk- en olie temperatuurmeter op kunt monteren.
2. Kan het zijn dat je mengsel te arm is. Je maakt namelijk een opmerking dat de kop bloed heet wordt.
Succes!
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

heb een wideband geleent,

onder vollast tot 4500 toeren heb ik een afr van 13:1
daar boven begint hij arm te lopen bij 6000 zit hij al op afr van 14,3:1

Dus vandaar de temperatuur,Dus daar gaan we eerst wat aan doen.
En de motor gaat pas aan de kook tijdens het afzetten wegens te weinig circulatie. Ondanks de 2 pompjes.
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

heb een wideband geleent,

onder vollast tot 4500 toeren heb ik een afr van 13:1
daar boven begint hij arm te lopen bij 6000 zit hij al op afr van 14,3:1

Dus vandaar de temperatuur,Dus daar gaan we eerst wat aan doen.
En de motor gaat pas aan de kook tijdens het afzetten wegens te weinig circulatie. Ondanks de 2 pompjes.
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

Chris16v schreef:
BlackEagle schreef:wat is nu weer een sandwichplate...

ben toch blij dat ik niet alles weet :D

hebbie fotootje ?
Sandwich Adapters
:bang:
[img]http://www.racerpartswholesale.com/images/sp1t.jpg[/img]
Weer wat geleerd...tenks :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Chris16v schreef:ik kan niet dubbel sandwitchen,

dus moet ergens een mooie plek vinden in de kop.
Ik heb ook een externe olie koeler ......waterkoeleradaptor een schop geven en door lussen die waterslang .....en dan gewoon je oliekoeleradaptor er tussen vrotten
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Jochem de Haas schreef:
Chris16v schreef:ik kan niet dubbel sandwitchen,

dus moet ergens een mooie plek vinden in de kop.
Ik heb ook een externe olie koeler ......waterkoeleradaptor een schop geven en door lussen die waterslang .....en dan gewoon je oliekoeleradaptor er tussen vrotten
Dat is 1 van de toekomst plannen,
Maar voorlopig moet ik eerst voorkomen dat het koelwater gaat koken na het afzetten van de motor.

Dat is het ergste,
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Bij mij was het gewoon het standaard pompje laten draaien ( was bij mij eerst niet het geval, aangepaste kabelboom ) die heb ik nu handmatig bediend en probleem opgelost ....

Tijdens het rijden geen last ...maar na het uitzetten van de motor bouwde ie te veel druk op ( koken ) en ging ie lekken op/langs me onderste radiateur slang
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Jochem de Haas schreef:Bij mij was het gewoon het standaard pompje laten draaien ( was bij mij eerst niet het geval, aangepaste kabelboom ) die heb ik nu handmatig bediend en probleem opgelost ....

Tijdens het rijden geen last ...maar na het uitzetten van de motor bouwde ie te veel druk op ( koken ) en ging ie lekken op/langs me onderste radiateur slang
Heb kleine modificatie erop gemaakt,
2 pompjes. waarvan de 1 standaard en de 2e tussen turbo en kachel radiateur, maar die pomp nu tussen turbo en water vaatje. Weg is het probleem en scheelt gemiddeld 5 graden olietemperatuur,
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

Wideband lambdasonde besteld :D


[img]http://www.flyinmiata.com/Store/images/06-99110.jpg[/img]
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Chris,
Is de wide band sonde in plaats van de bestaande lambda sonde of monteer je de wide band sonde er gewoon naast?
Chris16v
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 15 jul 2007 11:53

jacques schreef:Chris,
Is de wide band sonde in plaats van de bestaande lambda sonde of monteer je de wide band sonde er gewoon naast?
Losse meter, de standaard sonde blijft bestaan.
Plaats reactie