Problemen Laguna DTi 1999 (starten)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Zo,

tijd voor een topic denk ik zo, want kom er niet uit :p

Ik had van een collega van mij een laguna DTi gekregen, die niet wilde starten.

Het probleem doet zich als volgt voor:

Startmotor draait rond, toerenteller danst op en neer, na enkele seconden gaat motormanagement lampje branden, maar motor slaat niet aan.

Na 10x op contact, er weer vanaf, en na nog 10x starten springt hij in 1x aan. Het is dus niet dat ie af en toe wil pruttelen, nee hij doet niks als de toerenteller danst, en als ie niet danst springt ie aan alsof ie nieuw is.

Uitlezen van de storing geeft aan 'krukassensor defect, statische storing'.

Oscilloscoop genomen, en de sensor gaf onder het starten geen duidelijke sinus idd. Wanneer de motor aan sprong, was er wél in sinus in beeld.

(geeft deze motor eigenlijk enkel het BDP aan, want er was maar 1 sinus per omwenteling).

Dus ik vermoedde een slecht functionerende sensor, deze nieuw besteld, vervangen, starten, niks. Bummer :)

Nu zijn we verder gegaan met de diagnose, en de enige sensor die afwijkt van een normale waarde is een zogenaamde 'REGELWEGSENSOR'.

Wat the ** is dit? :) Deze geeft 400 mV en zou volgens documentatie tussen 1,2V en 1,75V moeten liggen.

Oorzaken zouden onjuiste timing etc zijn, maar die klopt zover ik weet en de motor loopt wanneer hij loopt, prima. Inspuithoeveelheden zijn perfect etc.

Wie kan wat meer vertellen over deze sensor of een mogelijke oorzaak van het startprobleem?
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Hoe beweegt de toerenteller tijdens het starten wanneer hij niet aanslaat? Loopt hij langzaam naar boven of slingert ie echt heen en weer...

Kan me nog herinneren dat wij eens een keer een Megane DTi hadden die ook vaak niet aansloeg en na verloop van tijd, starten en lopen. Tijdens het starten steeg de toerenteller. Dit bleek achteraf te liggen aan de startmotor. De startmotor had door slijtage een heel hoog inductieveld (of iets dergelijks, weet ff niet hoe ik dat moet noemen), hierdoor werden andere signalen beinvloedt.

Hoe het verder afgelopen is weet ik niet meer precies, maar misschien heb je dr wat aan? Startmotor verwisselen is alleen niet zo gebeurd om het te controleren...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Car: R19.R

Er staat me vaag iets van bij dat het met de startmotor te maken heeft, start motor al vervangen??? schijnt dat dat indirect de oorzaak is,... ff kijken of ik er wat over kan vinden

edit:
Zie o.a. :

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=46109

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=22973
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Dat zeg ik :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Car: R19.R

lol :D
Riël
Über-Spammer

Ik was aan de accu aan het twijfelen.
Maar de startmotor gaat rond, waarom zou ie dan niet aanslaan? :)

VW en Seat ehbben het wel. Slecht starten van een diesel? De Accu. NIeuwe erin en hop, startmotor draait een slag sneller en t werkt weer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

Ik lees het al, het bdp signaal wordt verstoord

Zeer aannemelijk, gezien de meting die ik deed onder het starten.

Had ik daar nu even iets verder gedacht (Y) (I), als ik deze zin 3x doorlees:

Oscilloscoop genomen, en de sensor gaf onder het starten geen duidelijke sinus idd. Wanneer de motor aan sprong, was er wél in sinus in beeld.

Thanx!
Riël
Über-Spammer

Ben er op problemcar nog wat dieper op ingegaan, en nu is het me 100% duidelijk:

Het probleem wordt veroorzaakt door kopersluiting (kortsluiting in de wikkeling) waardoor de de startstroom hoger en daardoor het magnetisch veld ook rond de kabel. Van een gemodificeerde startmotor en/of kabelbundel heb ik nooit iets over gehoord. Een wijziging van het onderdeelnr betekent niet automatisch dat het onderdeel ook gewijzigd is.

Mijn antwoord op de vraag van Riel; een ruilstarter voldoet prima.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie