Zwarte vrijdag: Krukaslager defect, motorblok vervangen?

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

Afgelopen vrijdag bleek mijn vermoeden van een tikkende klep helaas niet te kloppen, na 165.000 kilometers hebben de lagers van de krukas het begeven (N) Mijn liefde voor de twingo is nog groot, dus ben van plan om het motorblok te vervangen. Heeft iemand een betrouwbaar adres voor een betaalbare 1239 cc grote 55 pk twingo bj. '93 - '96 motor, het liefst een die nog lopend te zien is?
En is er iemand die dit eerder bij een Twingo gedaan heeft, is het bij een Twingo een lastig project, of is het -relatief bekeken- goed te doen? Of is er een mogelijkheid om de krukaslagers te vervangen zonder het gehele motorblok te moeten demonteren?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

als je de carterpan er af haalt kan je de krukaslagers vervangen toch ?

motorblok kan gewoon blijven zitten zover ik weet.
there is no spoon.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

krukaslagers kun je bij door de carterpan ervanaf te halen. Vraag is wel of je krukas nog goed is, dus of deze niet ingelopen is, anders heeft nieuwe lagers plaatsen geen zin..
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Tegen de tijd dat de lagers serieus hoorbaar zijn, kan je er vanuit gaan dat je big-end ook ingelopen is. Ga er dus maar vanuit dat de krukas beschadigd is, en je dus moet slijpen, of een andere motor moet zoeken.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

heb jij ook wel weer gelijk in ja.
there is no spoon.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als ze kapot zijn door defecte olietoevoer zijn de 'verst weg' liggende lagers meestal toch als eerste gaar, maw, drijfstanglagers?
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

Een krukasrevisie en de oliepomp ed nalopen is volgens mij dan de meest praktische optie die ik nu heb. Een vervangend blok zou een ongereviseerd tweedehandsje worden(ik heb een geweldige twingo, maar een gereviseerd blok is hij niet waard), maar ben persoonlijk niet zo van motorblokken uit een sloper die je nog nooit hebt horen lopen en waar je de geschiedenis niet van kent
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Doorgaans gaan die onderblokken nooit stuk, dus een gebruikte motor met niet al te veel kilometers kan je prima gokken hoor. Krukas slijpen is ook niet goedkoop, en dan zal toch ook je motor eruit moeten, en uitelkaar moeten.
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

Heb gesproken met de montuer waarmee ik de klus in de kerstvakantie ga klaren, en het wordt een nieuw motorblok, kunnen we ook gelijk het distributiegedeelte en pakkingen vervangen. Hoorde dat je een c3g blok voor ongeveer 200 tot 250 euro moet kunnen krijgen. Iemand een idee van de prijzen van een dergelijk blok?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

een c3g blok heeft geen distr riem maar een ketting toch?
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

klopt, distributiekettinggedeelte
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Of als je denkt ik wil wat sneller?? koop een 1.4 injectie uit een r19 of een r5. Zelfde blok iets meer vermogen.. >-)
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

Bedoel je dit blok?

aantal cilinders
4
kleppen per cilinder
2
cilinderinhoud
1390 cm3
boring x slag
75,8 x 77,0 mm
compressieverh.
9,0:1
max. vermogen
44 kW (60 pk)

4750tpm
max. koppel
100 Nm

3000tpm
brandstofsysteem
singplepoint injectie
klepbediening
ohc
turbo
nee
katalysator
geregeld

Een handje vol pk's extra is natuurlijk nooit vervelend :) . Enig idee wat voor een extra (aanpas) werk er om de hoek komt kijken wanneer je er zo'n motor in zet?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Electronica. Hoop gepruts voor 5 pk. Niet de moeite in mijn ogen.
Op http://www.onderdelenlijn.nl moet écht wel wat te vinden zijn!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

Is dat 1400 blok geen compleet ander blok? Je zou verwachten dat ze voor 50 cc per cilinder alleen de boring iets aanpassen (1.2: 74,0 x 72,0 mm, 1.4: 75,8 x 77,0 mm)

Ik heb al een aantal blokjes gevonden, ben alleen nog op zoek naar de ideale prijs/kwaliteit verhouding. Krijg nu aanbiedingen van rond de 400 euro, heb nog een week of drie om te zoeken naar een blok dat minimaal 100 euro goedkoper is(iemand een tip?) voordat ik aan de klus begin
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zou zeker voor de 1400 gaan. Zorg dat je bij de motor ook de ecu krijgt, dan kan het nooit fout gaan.
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

iemand die ervaring heeft met het vervangen van een 1239cc blok door een 1400?
Plaats reactie