zwarte bougies en olieverbruik

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

onlangs heb ik dus mijn GTT op

- cupstand aangesloten
- open carterventilatie
- bleedvalve geplaatst (max 0.9bar)
- hoofdsproeier 140-145 geplaatst

maar sindsdien zijn mijn bougies roetzwart en heb ik een redelijk hoog olie verbruik.

telkens als ik ff hoog in toeren ga zie ik in de achteruitkijkspiegel een rookpluim, en op mijn achterklep zitten dan ook olie spatten.

weet iemand hoe dit kan? voordien had die dat niet.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

veel te grote sproeier en een versleten motorblok.
helaas.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

door de hogere turbo druk waarschijnlijk ook een hogere carterdruk. hoeveel k heeft je blokje gedaan???

@ mark sproeier lijkt me opzich niet verkeerd als je op die turbo druk rijd
R5GTT. Drive it like you stole it
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

140 - 145 is veel te groot, vandaar die zwarte bougies, onvolledige verbranding.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dat zeg ik!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik dacht eens hier of daar gelezen te hebben dat bij 1 bar druk 140 de juiste sproeier was, zal ik dan wel verkeerd gezien hebben
R5GTT. Drive it like you stole it
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

nou, de bougies (en je uitlaat) moeten mooi "koffie met melk" bruin zijn, dan is de verbranding (en dus je mengsel) goed. wit is te arm en zwart te rijk. Alleen de turbodruk opschroeven is niet genoeg voor een grotere sproeier, dan heb je ook een bewerkte kop, snelle nokkenstok en aangepaste carburateur nodig.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

HOEZO heb je nodig??

Bij aangepaste turbodruk moet je een juiste sproeier afstelling hebben. Bij 1 bar is een sproeier van 130 vaak groot genoeg. Nokken as en aanhepaste kop doe je pas als dit niet voeldoende snel meer is..
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

het gaat hier om een sproeier van 140 -145, wel GOED LEZEN abel, wil je met zo'n sproeier rijden dan zul je eerst het bovengenoemde moeten doen, ik weet het is een beetje de omgekeerde wereld, was ook meer bedoeld om aan te geven dat de door topicstarter gebruikte sproeier te groot is zoals Mark ook al opperde.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

dus als ik een 130 gebruik zal het al beter moeten zijn?
dan ga ik dat even proberen,
ik had nl ergens gelezen dat bij 1bar 140 nodig was |:

misschien is dan de vuiligheid die uit de uitlaat komt ook verdwenen (I)

en een versleten motorblok lijkt me raar, dit is er vorig jaar aan veranderd:
kopset
carterset
oliefilter
drijfstanglagers
hoofdlagers
zuigers en cil. bussen
set kopbouten
distr. ketting
krukas geslepen/polijsten
komplete koprevisie excl. nieuwe geleiders ( waren dus nog ok)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En je turbo? Kan best zijn dat ie er ook een smak olie uitgooit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

Riël schreef:En je turbo? Kan best zijn dat ie er ook een smak olie uitgooit.

de turbo is 1.5 jaar oud, dus max 25.000km gelopen
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

ik heb dus sproeier 130 gestoken en het resultaat is (Y)

stukje gereden en de bougies nagekeken, mooi bruin en de rook uit de uitlaat is ook verdwenen 8)
helaas heb ik wel bij het kuisen van de bougies 1tje stuk gedaan (belgische prijs NGK B8EVX =15€)

bedankt "Gerard race GT", "mark 5t" en anderen voor de hulp :biertjuh:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als ik jouw was liet ik hem wel even afstellen op de bank
voor je het weet loopt die een keer te arm en is het over met de pret :(
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Naja, 140 is teveel, dan blijft niet veel anders dan 130 over he :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

wat zit er eigenlijk normaal gezien in een "groep A" carb??
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:Naja, 140 is teveel, dan blijft niet veel anders dan 130 over he :)
135 kan ook nog eventueel
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik zeg ook, niet véél :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

jongens is het nu echt nodig in een hele zooi topic te zitten bek vechten (N) (N) doe dit dan via msn ofzo maar zit hier niet elke keer de boel te vervuilen. iedereen heeft recht op zijn mening maar blijf er dan niet over door zeiken
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wat nou weer
riel zegt 140 of 130

ik had er 135 in zitten, dus dacht, misschien vergeten dat er nog 135 in kan dus geef dat aan, niet meer niet minder hoor.


niks aan de hand volgens mij (Y) (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

is niet alleen dit topic wat ik bedoel luco, ook dat over A1 en zo zijn er nog wel een paar topic's
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn, zeker niet over jos enzo
dus ik heb daar geen moeite mee

dit gaat over iets anders en is er niks aan de hand wat mij betreft
dus je moet ook niet achter elke reactie het negatieve zoeken
ik zie hier niks raars hoor

maar ontopic

kijkt uit met een evt te kleine sproeier azer
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef: kijkt uit met een evt te kleine sproeier azer
oke, bedankt
als ie te arm is, zie ik dit enkel aan de witte bougies?

btw. ik rij meestal op standaard druk en zelden op 1bar (bleedvalve)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als je witte bougies hebt, ben je denk ik al te laat.
bij ons was het nog geen seconde inhouden en had al een verbrande zuiger :(
allerbeste is hem op de bank af laten stellen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

het is idd verstandig om de auto te (laten) afstellen, zeker als je al dingen aan het blok hebt aangepast. Onder belasting het mengsel meten is een erg goede indicatie, zelf ga ik nog een mengselmeter maken met behulp van een lambda sonde.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Plaats reactie