onlangs heb ik dus mijn GTT op
- cupstand aangesloten
- open carterventilatie
- bleedvalve geplaatst (max 0.9bar)
- hoofdsproeier 140-145 geplaatst
maar sindsdien zijn mijn bougies roetzwart en heb ik een redelijk hoog olie verbruik.
telkens als ik ff hoog in toeren ga zie ik in de achteruitkijkspiegel een rookpluim, en op mijn achterklep zitten dan ook olie spatten.
weet iemand hoe dit kan? voordien had die dat niet.
zwarte bougies en olieverbruik
veel te grote sproeier en een versleten motorblok.
helaas.
helaas.
door de hogere turbo druk waarschijnlijk ook een hogere carterdruk. hoeveel k heeft je blokje gedaan???
@ mark sproeier lijkt me opzich niet verkeerd als je op die turbo druk rijd
@ mark sproeier lijkt me opzich niet verkeerd als je op die turbo druk rijd
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
140 - 145 is veel te groot, vandaar die zwarte bougies, onvolledige verbranding.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
dat zeg ik!
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
nou, de bougies (en je uitlaat) moeten mooi "koffie met melk" bruin zijn, dan is de verbranding (en dus je mengsel) goed. wit is te arm en zwart te rijk. Alleen de turbodruk opschroeven is niet genoeg voor een grotere sproeier, dan heb je ook een bewerkte kop, snelle nokkenstok en aangepaste carburateur nodig.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
HOEZO heb je nodig??
Bij aangepaste turbodruk moet je een juiste sproeier afstelling hebben. Bij 1 bar is een sproeier van 130 vaak groot genoeg. Nokken as en aanhepaste kop doe je pas als dit niet voeldoende snel meer is..
Bij aangepaste turbodruk moet je een juiste sproeier afstelling hebben. Bij 1 bar is een sproeier van 130 vaak groot genoeg. Nokken as en aanhepaste kop doe je pas als dit niet voeldoende snel meer is..
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
het gaat hier om een sproeier van 140 -145, wel GOED LEZEN abel, wil je met zo'n sproeier rijden dan zul je eerst het bovengenoemde moeten doen, ik weet het is een beetje de omgekeerde wereld, was ook meer bedoeld om aan te geven dat de door topicstarter gebruikte sproeier te groot is zoals Mark ook al opperde.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
dus als ik een 130 gebruik zal het al beter moeten zijn?
dan ga ik dat even proberen,
ik had nl ergens gelezen dat bij 1bar 140 nodig was
misschien is dan de vuiligheid die uit de uitlaat komt ook verdwenen
en een versleten motorblok lijkt me raar, dit is er vorig jaar aan veranderd:
kopset
carterset
oliefilter
drijfstanglagers
hoofdlagers
zuigers en cil. bussen
set kopbouten
distr. ketting
krukas geslepen/polijsten
komplete koprevisie excl. nieuwe geleiders ( waren dus nog ok)
dan ga ik dat even proberen,
ik had nl ergens gelezen dat bij 1bar 140 nodig was

misschien is dan de vuiligheid die uit de uitlaat komt ook verdwenen

en een versleten motorblok lijkt me raar, dit is er vorig jaar aan veranderd:
kopset
carterset
oliefilter
drijfstanglagers
hoofdlagers
zuigers en cil. bussen
set kopbouten
distr. ketting
krukas geslepen/polijsten
komplete koprevisie excl. nieuwe geleiders ( waren dus nog ok)
En je turbo? Kan best zijn dat ie er ook een smak olie uitgooit.
Riël schreef:En je turbo? Kan best zijn dat ie er ook een smak olie uitgooit.
de turbo is 1.5 jaar oud, dus max 25.000km gelopen
ik heb dus sproeier 130 gestoken en het resultaat is
stukje gereden en de bougies nagekeken, mooi bruin en de rook uit de uitlaat is ook verdwenen
helaas heb ik wel bij het kuisen van de bougies 1tje stuk gedaan (belgische prijs NGK B8EVX =15)
bedankt "Gerard race GT", "mark 5t" en anderen voor de hulp

stukje gereden en de bougies nagekeken, mooi bruin en de rook uit de uitlaat is ook verdwenen

helaas heb ik wel bij het kuisen van de bougies 1tje stuk gedaan (belgische prijs NGK B8EVX =15)
bedankt "Gerard race GT", "mark 5t" en anderen voor de hulp

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
als ik jouw was liet ik hem wel even afstellen op de bank
voor je het weet loopt die een keer te arm en is het over met de pret
voor je het weet loopt die een keer te arm en is het over met de pret

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Naja, 140 is teveel, dan blijft niet veel anders dan 130 over he 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
135 kan ook nog eventueelRiël schreef:Naja, 140 is teveel, dan blijft niet veel anders dan 130 over he
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ik zeg ook, niet véél 

jongens is het nu echt nodig in een hele zooi topic te zitten bek vechten
doe dit dan via msn ofzo maar zit hier niet elke keer de boel te vervuilen. iedereen heeft recht op zijn mening maar blijf er dan niet over door zeiken


R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
wat nou weer
riel zegt 140 of 130
ik had er 135 in zitten, dus dacht, misschien vergeten dat er nog 135 in kan dus geef dat aan, niet meer niet minder hoor.
niks aan de hand volgens mij

riel zegt 140 of 130
ik had er 135 in zitten, dus dacht, misschien vergeten dat er nog 135 in kan dus geef dat aan, niet meer niet minder hoor.
niks aan de hand volgens mij



Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
je hoeft het toch niet met elkaar eens te zijn, zeker niet over jos enzo
dus ik heb daar geen moeite mee
dit gaat over iets anders en is er niks aan de hand wat mij betreft
dus je moet ook niet achter elke reactie het negatieve zoeken
ik zie hier niks raars hoor
maar ontopic
kijkt uit met een evt te kleine sproeier azer
dus ik heb daar geen moeite mee
dit gaat over iets anders en is er niks aan de hand wat mij betreft
dus je moet ook niet achter elke reactie het negatieve zoeken
ik zie hier niks raars hoor
maar ontopic
kijkt uit met een evt te kleine sproeier azer
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
oke, bedanktLuco/Alpine-racer schreef: kijkt uit met een evt te kleine sproeier azer
als ie te arm is, zie ik dit enkel aan de witte bougies?
btw. ik rij meestal op standaard druk en zelden op 1bar (bleedvalve)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
als je witte bougies hebt, ben je denk ik al te laat.
bij ons was het nog geen seconde inhouden en had al een verbrande zuiger
allerbeste is hem op de bank af laten stellen
bij ons was het nog geen seconde inhouden en had al een verbrande zuiger

allerbeste is hem op de bank af laten stellen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
het is idd verstandig om de auto te (laten) afstellen, zeker als je al dingen aan het blok hebt aangepast. Onder belasting het mengsel meten is een erg goede indicatie, zelf ga ik nog een mengselmeter maken met behulp van een lambda sonde.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!