Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Ik heb mijn gte op de testbank gehad, en het was niet te geloven, maar dat dingetje leverde wel 89 kw, oftewel 120pk!
Aan de wielen hield ik 85 pk over, maar helemaal niet verkeerd voor een gte tje.
Volgens de eigenaar van de zaak Friesland kon ik er nog 15 a 20 pk bij krijgen door een andere nokkenstok en een ander spruitstuk.
Dus maar gauw even sparen en dan gaan met die banaan.
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

On 2001-12-03 13:52, Hagen
wrote:
Ik heb mijn gte op de testbank gehad, en het was niet te geloven, maar dat dingetje leverde wel 89 kw, oftewel 120pk!
Aan de wielen hield ik 85 pk over, maar helemaal niet verkeerd voor een gte tje.
Volgens de eigenaar van de zaak Friesland kon ik er nog 15 a 20 pk bij krijgen door een andere nokkenstok en een ander spruitstuk.
Dus maar gauw even sparen en dan gaan met die banaan.
Dan mag je je ge;ukig prijzen, want de GTE heeft 95 pk! Er is vast wat aan gedaan om 120 pk te krijgen
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Het is een blok uit een 19 txe.
Het enige wat er aan veranderd is is een open lucht filter, geen kat meer en andere bougie kabels. Dus niet echt iets bijzonders.
Verder heb ik ook nog z'on boutje tussen de gashendel gezet zoals je bij de 19 en clio 16v kan doen.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

dan zal je bak wel heet zijn geweest.
r
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Hoe bedoel je?
Ik heb geen vlammen gezien.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2001-12-03 13:54, turboman
wrote:
Er is vast wat aan gedaan om 120 pk te krijgen
yep, transmissieverlies van 120-85=35pk berekenen.

Verder niet echt verkeerd hoor, 63,5kW aan de wielen.
rev it like a rental
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Toch wel jammer dat transmissie verlies.
Wat zou je hier aan kunnen doen?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nou volgens mij is het niet zo hoog.
Het wordt nogal eens wat hoog aangenomen om van een vermogen aan de wielen een flink motorvermogen te 'berekenen'.
Veel motorvermogen=klant blij.

Het terugrekenen is een beetje vreemd want het gaat tenslotte om het vermogen aan de wielen.

Wat een normaal transmissieverlies is weet ik niet precies, ik schat zon 15%. Maar zeker geen 30%!!

Wat kan je eraan doen?
-dunne bakolie
-loeiharde, heel smalle banden
Maar bovenstaande items hebben zo hun nadelen.
-open deur intrappen: remmen moeten vrijlopen

r
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Volgens mij had die eigenaar er verder geen belang bij om mij te belazeren, want hij test zijn eigen auto's er ook op waar hij mee raced. Verder vertelde hij mij dat het vermogens verlies aan de wielen bij mijn auto niet bijzonder anders was als aan andere auto's.
Maar anders moeten we eens met een groepje naar die vent toe gaan en daar een aantal auto's testen.
Lijkt me wel leuk.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik heb het ook niet over belazeren gehad. Maar hoe heeft hij dan die 35pk verliesvermogen bepaald?
r
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik heb een grafiek meegekregen met drie lijnen.
1 lijn voor het koppelverloop (max 155nm)
1 lijn voor het norm. vermogen (was 89kw)
1 lijn voor het vermogen aan de wielen.

Deze lijn kwam te voorschijn tijdens het uit laten lopen van de wielen.

Ik zou graag het meetrapport inscannen, maar ik krijg nog steed geen plaatjes op de site.

Maar al met al rijdt mijn gte tje lekker door.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ah ok,
en tijdens het uitlopen moet je hem dan in zn vrij zetten, of laat je hem dan in dezelfde versnelling staan met gas dicht?
r
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

Waar ben je precies geweest Hagen?
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

In Gorredijk bij FCG of zoiets.
Ik vergeet steeds de naam, maar die bestond uit 3 letters. Hij gaat ook twee blokjes tunen voor twee lui uit Drachten. Aardige kerel
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

HeHe, voor Job en Mij. Freddy Cane :smile: Aardige vent idd.
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Yes, dat was zijn naam.
Hij is een vriend van een collega van mij,
Jan Glade.
Volgens mij heeft hij er wel goed veel verstand van
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

wel vaker goede verhalen over gehoord. Doet ook veel voor autocross geloof ik?
rev it like a rental
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Daar is mijn blokkie ook net gereviseerd... :smile:
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Hij doet volgens mij mee aan ovaal races. Hij had zijn eigen auto ook in de zaak staan.
Een volkswagen polo coupe, 1.3 met 170 pk!
Kon alleen maar linksom rijden
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

He Xedra, wat heb jij met je blok laten doen?
Ook nog wat sneller gemaakt?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

hallo, contact:
tijdens het uitlopen moet je hem dan in zn vrij zetten, of laat je hem dan in dezelfde versnelling staan met gas dicht?
r
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Sorry Robert,
ik had je reply niet gezien.
volgens mij heeft hij hem gewoon in zijn versnelling laten staan en hem toen uit laten rollen. Hij zat achter het stuur, dus ik heb niet goed kunnen zien wat hij precies deed.
Hij is trouwens niet verder als zijn 4 geweest, omdat dit volgens hem voor het te meten vermogen niets uit maakte
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok, geeft niet.
Bij het uitrollen, hoorde je toen nog hoog toerig motorgebrul, net zoals bij het afremmen op de motor?
r
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

geloof dat we 't er op dit forum al eens eerder over gehad hebben.........
Gas open (en motor uit)= kleine getallen,maar niet reeel
Gas dicht = grote getallen, maar ook niet reeel.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

o'ja, en koppeling in= kleine getallen (maar ook niet reeel)
rev it like a rental
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Nee, volgens mij niet, maar ik kan hem anders wel even bellen om te vragen hoe hij nou precies gemeten heeft.
Kan hij het misschien nog een keer uitleggen.

Volgens mij heeft hij hem gewoon in zijn vrij uit laten rollen
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Menno, hoe is het dan nog mogelijk om een reeel beeld te krijgen van je motor vermogen?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ok menno, dat stukje heb ik niet gevolgt.

het enige reele beeld is volgens mij gewoon naar het vermogen aan de wielen kijken.

Volgens mij als je het verlies meet door uitrollen met volgas maar met ontsteking uit en dat dan bij het vermogen aan de wielen optelt krijg je vrijwel het geinduceerd vermogen.
Das het vermogen wat er op de zuigers staat te duwen.
Niet het effectieve vermogen, das wat de krukas aan de koppeling geeft, ook wel bekend als 'motorvermogen'.

Volgens mij is dat namelijk gebeurt. De getallen kunnen dan best kloppen. Probleem is dat je het geindiceert vermogen nergens mee kan vergelijken.

r
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Geen idee, maar dat hij weet wat hij doet is zeker...
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Maakt ook allemaal niet uit.
Zolang ik er nog lekker gti tjes en honda crxjes mee kan plagen vindt ik het best!
Anonymous

On 2001-12-03 16:35, robert
wrote:het enige reele beeld is volgens mij gewoon naar het vermogen aan de wielen kijken.
Inderdaad !

Lekker belangerijk wat de fabriek opgeeft en wat er theoretisch aan pk's op je krukas staat. Het gaat er natuurlijk om hoeveel er op de weg komt.
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Yeah.. Ga zaterdag op de testbank (als alles lukt me de olie toevoer v/d turbo) ben wel benieuwd hoeveel vermogen hij heeft met het standaart blok :smile::smile::smile::smile:
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Waar laat jij hem testen Job?
Ben ook wel benieuwd wat een standaard turbo blok doet, en hoe de grafiek eruit ziet.

Van de week ga ik even kijken voor een spruitstuk van een volvo 440 of 480.
Dit is namelijk ook een spagetti spruitstuk en in Lelystad moet ik er f 125 piek voor betalen en dat is volgens mij niet duur.

Dan alleen nog een nokkenstok en gaan met de gte
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ik ga hem ook laten testen bij Freddy Cane.

Kom bijna wekelijks bij die gast. Hij gaat binnenkort ook een blok voor mij en Zjorz tunen. :smile::smile::smile:
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

BTW is niet duur voor een spruitstuk maar dat past zonder problemen??
Plaats reactie