Ik heb mijn gte op de testbank gehad, en het was niet te geloven, maar dat dingetje leverde wel 89 kw, oftewel 120pk!
Aan de wielen hield ik 85 pk over, maar helemaal niet verkeerd voor een gte tje.
Volgens de eigenaar van de zaak Friesland kon ik er nog 15 a 20 pk bij krijgen door een andere nokkenstok en een ander spruitstuk.
Dus maar gauw even sparen en dan gaan met die banaan.
Aan de wielen hield ik 85 pk over, maar helemaal niet verkeerd voor een gte tje.
Volgens de eigenaar van de zaak Friesland kon ik er nog 15 a 20 pk bij krijgen door een andere nokkenstok en een ander spruitstuk.
Dus maar gauw even sparen en dan gaan met die banaan.
Dan mag je je ge;ukig prijzen, want de GTE heeft 95 pk! Er is vast wat aan gedaan om 120 pk te krijgenOn 2001-12-03 13:52, Hagen
wrote:
Ik heb mijn gte op de testbank gehad, en het was niet te geloven, maar dat dingetje leverde wel 89 kw, oftewel 120pk!
Aan de wielen hield ik 85 pk over, maar helemaal niet verkeerd voor een gte tje.
Volgens de eigenaar van de zaak Friesland kon ik er nog 15 a 20 pk bij krijgen door een andere nokkenstok en een ander spruitstuk.
Dus maar gauw even sparen en dan gaan met die banaan.
Het is een blok uit een 19 txe.
Het enige wat er aan veranderd is is een open lucht filter, geen kat meer en andere bougie kabels. Dus niet echt iets bijzonders.
Verder heb ik ook nog z'on boutje tussen de gashendel gezet zoals je bij de 19 en clio 16v kan doen.
Het enige wat er aan veranderd is is een open lucht filter, geen kat meer en andere bougie kabels. Dus niet echt iets bijzonders.
Verder heb ik ook nog z'on boutje tussen de gashendel gezet zoals je bij de 19 en clio 16v kan doen.
Hoe bedoel je?
Ik heb geen vlammen gezien.
Ik heb geen vlammen gezien.
Toch wel jammer dat transmissie verlies.
Wat zou je hier aan kunnen doen?
Wat zou je hier aan kunnen doen?
nou volgens mij is het niet zo hoog.
Het wordt nogal eens wat hoog aangenomen om van een vermogen aan de wielen een flink motorvermogen te 'berekenen'.
Veel motorvermogen=klant blij.
Het terugrekenen is een beetje vreemd want het gaat tenslotte om het vermogen aan de wielen.
Wat een normaal transmissieverlies is weet ik niet precies, ik schat zon 15%. Maar zeker geen 30%!!
Wat kan je eraan doen?
-dunne bakolie
-loeiharde, heel smalle banden
Maar bovenstaande items hebben zo hun nadelen.
-open deur intrappen: remmen moeten vrijlopen
r
Het wordt nogal eens wat hoog aangenomen om van een vermogen aan de wielen een flink motorvermogen te 'berekenen'.
Veel motorvermogen=klant blij.
Het terugrekenen is een beetje vreemd want het gaat tenslotte om het vermogen aan de wielen.
Wat een normaal transmissieverlies is weet ik niet precies, ik schat zon 15%. Maar zeker geen 30%!!
Wat kan je eraan doen?
-dunne bakolie
-loeiharde, heel smalle banden
Maar bovenstaande items hebben zo hun nadelen.
-open deur intrappen: remmen moeten vrijlopen
r
Volgens mij had die eigenaar er verder geen belang bij om mij te belazeren, want hij test zijn eigen auto's er ook op waar hij mee raced. Verder vertelde hij mij dat het vermogens verlies aan de wielen bij mijn auto niet bijzonder anders was als aan andere auto's.
Maar anders moeten we eens met een groepje naar die vent toe gaan en daar een aantal auto's testen.
Lijkt me wel leuk.
Maar anders moeten we eens met een groepje naar die vent toe gaan en daar een aantal auto's testen.
Lijkt me wel leuk.
Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik heb een grafiek meegekregen met drie lijnen.
1 lijn voor het koppelverloop (max 155nm)
1 lijn voor het norm. vermogen (was 89kw)
1 lijn voor het vermogen aan de wielen.
Deze lijn kwam te voorschijn tijdens het uit laten lopen van de wielen.
Ik zou graag het meetrapport inscannen, maar ik krijg nog steed geen plaatjes op de site.
Maar al met al rijdt mijn gte tje lekker door.
1 lijn voor het koppelverloop (max 155nm)
1 lijn voor het norm. vermogen (was 89kw)
1 lijn voor het vermogen aan de wielen.
Deze lijn kwam te voorschijn tijdens het uit laten lopen van de wielen.
Ik zou graag het meetrapport inscannen, maar ik krijg nog steed geen plaatjes op de site.
Maar al met al rijdt mijn gte tje lekker door.
In Gorredijk bij FCG of zoiets.
Ik vergeet steeds de naam, maar die bestond uit 3 letters. Hij gaat ook twee blokjes tunen voor twee lui uit Drachten. Aardige kerel
Ik vergeet steeds de naam, maar die bestond uit 3 letters. Hij gaat ook twee blokjes tunen voor twee lui uit Drachten. Aardige kerel
Yes, dat was zijn naam.
Hij is een vriend van een collega van mij,
Jan Glade.
Volgens mij heeft hij er wel goed veel verstand van
Hij is een vriend van een collega van mij,
Jan Glade.
Volgens mij heeft hij er wel goed veel verstand van
Hij doet volgens mij mee aan ovaal races. Hij had zijn eigen auto ook in de zaak staan.
Een volkswagen polo coupe, 1.3 met 170 pk!
Kon alleen maar linksom rijden
Een volkswagen polo coupe, 1.3 met 170 pk!
Kon alleen maar linksom rijden
He Xedra, wat heb jij met je blok laten doen?
Ook nog wat sneller gemaakt?
Ook nog wat sneller gemaakt?
Sorry Robert,
ik had je reply niet gezien.
volgens mij heeft hij hem gewoon in zijn versnelling laten staan en hem toen uit laten rollen. Hij zat achter het stuur, dus ik heb niet goed kunnen zien wat hij precies deed.
Hij is trouwens niet verder als zijn 4 geweest, omdat dit volgens hem voor het te meten vermogen niets uit maakte
ik had je reply niet gezien.
volgens mij heeft hij hem gewoon in zijn versnelling laten staan en hem toen uit laten rollen. Hij zat achter het stuur, dus ik heb niet goed kunnen zien wat hij precies deed.
Hij is trouwens niet verder als zijn 4 geweest, omdat dit volgens hem voor het te meten vermogen niets uit maakte
Nee, volgens mij niet, maar ik kan hem anders wel even bellen om te vragen hoe hij nou precies gemeten heeft.
Kan hij het misschien nog een keer uitleggen.
Volgens mij heeft hij hem gewoon in zijn vrij uit laten rollen
Kan hij het misschien nog een keer uitleggen.
Volgens mij heeft hij hem gewoon in zijn vrij uit laten rollen
Menno, hoe is het dan nog mogelijk om een reeel beeld te krijgen van je motor vermogen?
ok menno, dat stukje heb ik niet gevolgt.
het enige reele beeld is volgens mij gewoon naar het vermogen aan de wielen kijken.
Volgens mij als je het verlies meet door uitrollen met volgas maar met ontsteking uit en dat dan bij het vermogen aan de wielen optelt krijg je vrijwel het geinduceerd vermogen.
Das het vermogen wat er op de zuigers staat te duwen.
Niet het effectieve vermogen, das wat de krukas aan de koppeling geeft, ook wel bekend als 'motorvermogen'.
Volgens mij is dat namelijk gebeurt. De getallen kunnen dan best kloppen. Probleem is dat je het geindiceert vermogen nergens mee kan vergelijken.
r
het enige reele beeld is volgens mij gewoon naar het vermogen aan de wielen kijken.
Volgens mij als je het verlies meet door uitrollen met volgas maar met ontsteking uit en dat dan bij het vermogen aan de wielen optelt krijg je vrijwel het geinduceerd vermogen.
Das het vermogen wat er op de zuigers staat te duwen.
Niet het effectieve vermogen, das wat de krukas aan de koppeling geeft, ook wel bekend als 'motorvermogen'.
Volgens mij is dat namelijk gebeurt. De getallen kunnen dan best kloppen. Probleem is dat je het geindiceert vermogen nergens mee kan vergelijken.
r
Maakt ook allemaal niet uit.
Zolang ik er nog lekker gti tjes en honda crxjes mee kan plagen vindt ik het best!
Zolang ik er nog lekker gti tjes en honda crxjes mee kan plagen vindt ik het best!
Inderdaad !On 2001-12-03 16:35, robert
wrote:het enige reele beeld is volgens mij gewoon naar het vermogen aan de wielen kijken.
Lekker belangerijk wat de fabriek opgeeft en wat er theoretisch aan pk's op je krukas staat. Het gaat er natuurlijk om hoeveel er op de weg komt.
Yeah.. Ga zaterdag op de testbank (als alles lukt me de olie toevoer v/d turbo) ben wel benieuwd hoeveel vermogen hij heeft met het standaart blok 




Waar laat jij hem testen Job?
Ben ook wel benieuwd wat een standaard turbo blok doet, en hoe de grafiek eruit ziet.
Van de week ga ik even kijken voor een spruitstuk van een volvo 440 of 480.
Dit is namelijk ook een spagetti spruitstuk en in Lelystad moet ik er f 125 piek voor betalen en dat is volgens mij niet duur.
Dan alleen nog een nokkenstok en gaan met de gte
Ben ook wel benieuwd wat een standaard turbo blok doet, en hoe de grafiek eruit ziet.
Van de week ga ik even kijken voor een spruitstuk van een volvo 440 of 480.
Dit is namelijk ook een spagetti spruitstuk en in Lelystad moet ik er f 125 piek voor betalen en dat is volgens mij niet duur.
Dan alleen nog een nokkenstok en gaan met de gte
Ik ga hem ook laten testen bij Freddy Cane.
Kom bijna wekelijks bij die gast. Hij gaat binnenkort ook een blok voor mij en Zjorz tunen.


Kom bijna wekelijks bij die gast. Hij gaat binnenkort ook een blok voor mij en Zjorz tunen.

BTW is niet duur voor een spruitstuk maar dat past zonder problemen??