chiptuning Renault Megane 1.6e benzine

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
basthemannl
Berichten: 3
Lid geworden op: do 10 aug 2006 10:21

Beste mensen,

Hebben sommige van jullie ervaring met het chiptunen van deze auto? en wat het me oplevert tegenover de 500 euro kostende operatie :P

Bas
ps. verdere info over mijn auto

Merk: Renault
Model: Megane
Bouwjaar: 1996
Carrosserie: Coupe 2-deurs
Brandstof: Benzine
Gewicht: 985 kg
Kleur: Zwart metallic met Gif Groen
Motor: 1.6e
APK: 07 Maart 2007
Km-stand: 148.000
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

als je power wilt, dan moet je geen 1,6 kopen natuurlijk...

ik denk dat de kosten niet opwegen,
tegenover wat je er voor terugkrijgt...

oftewel, veel geld, weinig vermogenswinst...
ik word er zoo moei van.
meggydriver
Berichten: 19
Lid geworden op: do 3 aug 2006 16:29

ik had er een gevonden op internet, ergens in belgie, 10 pk winst en 30nm koppel bij, niet echt de moeite voor 499 euro... , mijn mening dan
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En die winst moet je ook eerst nog maar eens zien te halen...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Chris-Mc heeft/had (?) z'n Coupé 1.6e o.a. gechiptuned. (edit: niet dus, maar ik dacht van wel)
Van het forum van de Mégane Club:
Christian schreef: Ik heb ook 15 pk winst

nu heb ik 92.5pk op de wielen,normaal gesproken geven ze 90pk op de krukas,ik vind dat ik toch aardig wat koppel en vermogen heb gekregen voor dat geld.
dit is wat ik gedaan heb.

-Green air filter (groter formaat)
-Aangepaste luchtslang(en) voor het filter
-Magnecore bougiekabels
-Denso iridium bougies
-Spagetti spruitstuk
-Kat vervanger
-Middendemper vervanger
-Sport einddemper.
Christian schreef: alleen chippen heeft niet veel nut,als je alles daarnaast nog standaard laat.

als je het echt nuttig wil maken,dan moet je alles veranderen,van inlaat,tot bougies,tot nokkenas,spruitstuk.ect...
dan pas krijg je meer vermogen uit een chip,de winst zal dan ook hoger liggen,beste is dan ook om geen standaard chip te nemen,maar 1 die wordt ingesteld op een
rollerbank.
Hier nog een interessant topicje:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=3633.0
En hier nog een andere interessante discussie:
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=2283.0
Laatst gewijzigd door Edward op wo 20 sep 2006 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat is spruitstuk en chipcombinatie, dan functioneert dat blijkbaar vrij aardig :) De rest boeit niet veel, op die kat na.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

volgens mij is het dan goedkoper om een 2.0 liter megane te kopen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Je moet het er voor over hebben idd :)
Maar sommige mensen willen gewoon er uit halen wat er uit te halen valt, valt ook wat voor te zeggen vind ik :wink:

@Riël: idd, het staat er om aan te geven dat enkel en alleen chippen niet veel nut zal hebben (al staat het bij mij ook wel op de to-do list voor de langere termijn :wink:, voor de driveability die verbetert, maar als ik dan later nog eens de nokkenas oid wil vervangen dan is dat een beetje dubbel.. want dan moet je nog een keer aan de computer 8) )
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Edward(ForeverYoung) schreef:Je moet het er voor over hebben idd :)
Maar sommige mensen willen gewoon er uit halen wat er uit te halen valt, valt ook wat voor te zeggen vind ik :wink:
hehe iemand die het begrijpt :worship: (Y)

ik heb hem (nog) niet gechipt,maar staat wel op als agendapunt,samen met nog een paar dingen.

Liefste zou ik het hele blok er uit halen,en aanpassen voor het 1 en ander,ga geen turbo er in doen ofzo (denk ik) maar wel ander leuke upgrades,ik wacht ff tot ik een bedr. wagen heb,en dan hoop ik wat meer te gaan doen,zonder de angts dat als er iets mis gaat,ik zonder vervoer zit.

Ik blijf het zeggen,als je iets wilt doen,begin bij de inlaat (filter) en werk zo naar het eind (uitlaat),zeker met een spruitstuk krijg je een leuke winst.

wat betreft het tunen van een 1,6.en het nut ervan,ik denk maar zo,een yank met een dikke 8,3l v8 lacht zich krom om een 2.0 16v,een yank hoeft alleen een uitlaat te vervangen,en die heeft een brok met wint waar een 2.0 niet tegenop kan. en zo blijft dit onderwerp gaande,als ik zie wat ik kwijt was/ben doe ik het zo weer.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
quantum1985
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2006 18:23

gewon beginnen met een goed rvs spruitstuk, je moet zorgen dat wat het blok ingaat, er uit uit kan, als je eenmaal zover bent dat die ratio ongeveer 1:1 is, dan ga je pas chippen, nokkesas etc, maar dit alles is niet aan te raden op een auto met meer dan 100.000 km op de teller, dit ivm. met de metaalmoeheid die op de standaard onderdelen door de jaren heen als is ontstaan, is namelijk niet leuk als je em bijvoorbeeld chip en een maand later je zuigers door je cilinderkop heenkomen
baszos
Berichten: 1313
Lid geworden op: ma 11 jul 2005 19:15
Locatie: Geleen @home

volgens mij toch eerst nokkenasjes en daarmee pas gaan chippen ofzo...

maja ik zou het voor een 1.6 ook niet doen....

zou leuk zijn als je er wat leuke pktjes uitkrijgt, dat je hebt laten zien dat het wel kan allemaal.

maar verder heb je er geen fuck en en word zowat er nog door een nissan micra uitgereden :p
Megane Coupe Sport '00
Yamaha R6 '03
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Materiaalmoeheid bij 100.000km? Dat heb je bij titanium, maar bij de tegenwoordige motoren hoef je je daar écht niet druk om te maken !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Volgens mij is ie dan net ingereden :)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
quantum1985
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2006 18:23

ja hebben jullie wel gelijk in maar gaat meer om andere dingen zoals aandrijfstangen, stuuras, nokkenas, zuigers, versnellingsbak en dat soort dingen, mij is verteld en uitgelegd dat het na 120.000 km dan niet meer is aan te raden omdat deze onderdelen niet het toegenomen vermogen aankunnen.
kijk een auto is vanuit de fabriek zo in elkaar gezet, dat ongeveer 70 tot 85 van de 100 procent van het standaard vermogen beschikbaar is waarop de auto uitvoerig is getest, en als je daar dan overheen gaat, vooral als de desbetreffende auto al een aantal jaartjes oud is, kunnen de onderdelen ineens heel en heel snel gaan slijten, dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren maar als je lang van je auto wil genieten, moet je niet te ver gaan, houd et gewoon bij een uitlaatje, een filtertje en eventueel een spruitstukkie ofsow, maar koop anders gewoon een snellere wagen, is nog veiliger ook
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

En jij wilt met een atmosferische motor door middel van chippen zoveel winst boeken dat je op die 100% zit???

Je mag blij zijn als je er bij zo'n motor 5% bij krijgt.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

plus dat de meeste mensen hier het leuk vinden om met hun auto bezig te zijn
opleuken, tunen, noem maar op

en of ze dan een 1.2 een 1.6 of een 3.0 hebben
ze willen er toch wat mee :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
quantum1985
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 sep 2006 18:23

nou me vorige auto was een clio"92 met standaard rond de 60 pk, (1.2 RL)
spaghetti rvs spruitstuk, inlegfilter, rvs uitlaat voor naar achter, customized muffler en lichtere nokkenas, zat ik op de 80 pk,

laten we zeggen dat die 60 pk 70% was, dan is 100 procent: ong. 81 pk
dus inderdaad ja, daar zit je zo aan.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

eerlijk gezegd zijn die percentages nergens op gebaseerd :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
baszos
Berichten: 1313
Lid geworden op: ma 11 jul 2005 19:15
Locatie: Geleen @home

op een ander forum zit een kereltje doe heeft een astraatje uit 92 met weet ik hoeveel km op de klok...

beetje getuned en nu een dikke 500 pk :D

dus die 120.000 is ook nergens op gebaseerd :wink:
Megane Coupe Sport '00
Yamaha R6 '03
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

baszos schreef:op een ander forum zit een kereltje doe heeft een astraatje uit 92 met weet ik hoeveel km op de klok...

beetje getuned en nu een dikke 500 pk :D

dus die 120.000 is ook nergens op gebaseerd :wink:
beetje getuned :) :)
is dan niet alles nieuw aan dat blok :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Luco/Alpine-racer schreef:
baszos schreef:op een ander forum zit een kereltje doe heeft een astraatje uit 92 met weet ik hoeveel km op de klok...

beetje getuned en nu een dikke 500 pk :D

dus die 120.000 is ook nergens op gebaseerd :wink:
beetje getuned :) :)
is dan niet alles nieuw aan dat blok :lol:
Enne, hoe lang moet die Opel nog meegaan vraag ik me dan af? :wink:

Maar is dat niet een totaal ander blokje wat in het vooronder hangt?

En 500 euro voor een chip, is er niet ergens wat goedkopers te vinden, de Fastchip bijv vraagt maar 220 euro voor de RS N chip.

Voor een betere respons enzo is het wel leuk om te doen, veel vermogen( lees PK's) zal het niet opleveren.
baszos
Berichten: 1313
Lid geworden op: ma 11 jul 2005 19:15
Locatie: Geleen @home

hoelang die meegaat heb ik ook me bedenkingen bij :lol:
Megane Coupe Sport '00
Yamaha R6 '03
meller
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 16 dec 2005 17:47
Locatie: zundert
Contacteer:

een spruitstuk doet al best veel heb een supersprint en je merkt duidelijk het verschil hoor grtz
meller
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 16 dec 2005 17:47
Locatie: zundert
Contacteer:

een spruitstuk doet al best veel heb een supersprint en je merkt duidelijk het verschil hoor grtz
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

meller schreef:een spruitstuk doet al best veel heb een supersprint en je merkt duidelijk het verschil hoor grtz
dat zeker,pk winst is niet zo veel,maar je koppel en vermogen zijn heel anders,onderin is die rapper,en kan je hem verder doortrekken in zn toeren zonder dat die in gaat houden.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Plaats reactie