laag terugvallen toerental

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
willow

ik heb maar steeds last van me toerenteller die veelste laag terugvalt bij een koude motor, soms trap ik me koppeling in en dan valt ie gewoon terug naar 500 toeren of helemaal naar 0, zodat me motor dus ook uitvalt... als die naar lage toeren terugvalt dan klimt ie wel weer stotterig naar 900/1000 toeren. het probleem doet zich alleen voor met koude motor.

heeft iemand hier ervaringen mee??

en zoja hoe valt dit te verhelpen

alvast bedankt!!
Marieke

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Clio, zijn momenteel aan het bedenken / uitzoeken wat het kan zijn... :) Ik houd je op de hoogte (Y)
Menno

kijk eens of ie heel anders gedraagt als je de stekker van de toerenomloop loshaalt.

Dat ding eens flink schoonmaken met carbu-cleaner kan zowiezo geen kwaad.
rev it like a rental
-PAZ-
Über-Spammer

mischien probleem met temp sensor die er voor zorgt dat de motor wat meer toeren loopt als ie koud is
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Car: Megane RS

bij de rsi van marieke is het gasklephuis brandschoon (zelf gedaan ;) ) en temp sensoren zijn nieuw.
Lambdasonde zou ook nog kunnen?
Marieke

Weet niet of het hiermee te maken heeft, maar vanavond kwam er een beetje een 'roffelend' geluid van de motor vandaan. Net of er lucht in een tuinslang zit zeg maar, zo'n geluid ongeveer. Auto schudde ook een beetje, versnellingspook maakte ook overuren. Hij kwam ook totaal niet vooruit. Optrekken ging als een invalidenwagentje. Voluit gasgeven en nog niet vooruitkomen tot hij op een gegeven moment ineens vooruit schoot en het over was :S
willow

Menno schreef:kijk eens of ie heel anders gedraagt als je de stekker van de toerenomloop loshaalt.

Dat ding eens flink schoonmaken met carbu-cleaner kan zowiezo geen kwaad.
sja ik weet het ook niet, heb die gasklephuis gebeuren ook wel is goed schoongespoten..

het kan best doet dr een nieuwe op moet, het probleem zit daar wel in de buurt denk...

is dat die stekker die bovenop zit, daar bij dat gasklephuis in de buurt, waar die rode sensor zit??
Menno

Toerenomloop = stationair regelaar = die klont met 2 20mm slangen en 3 polige stekker, vlakbij gasklephuis.

Marieke-verhaaltje = dooie sonde verhaaltje.
rev it like a rental
antoine
Car: Renault Clio III RS

willow schreef:ik heb maar steeds last van me toerenteller die veelste laag terugvalt bij een koude motor, soms trap ik me koppeling in en dan valt ie gewoon terug naar 500 toeren of helemaal naar 0, zodat me motor dus ook uitvalt... als die naar lage toeren terugvalt dan klimt ie wel weer stotterig naar 900/1000 toeren. het probleem doet zich alleen voor met koude motor.

alvast bedankt!!
Heb je de laatste tijd weinig gereden met je clio?
willow

antoine schreef:
willow schreef:ik heb maar steeds last van me toerenteller die veelste laag terugvalt bij een koude motor, soms trap ik me koppeling in en dan valt ie gewoon terug naar 500 toeren of helemaal naar 0, zodat me motor dus ook uitvalt... als die naar lage toeren terugvalt dan klimt ie wel weer stotterig naar 900/1000 toeren. het probleem doet zich alleen voor met koude motor.

alvast bedankt!!
nee helemaal niet, ik rij vrij regelmatig.....ik heb dat ding al een keer losgehaald en schoongespoten, maar de garage zei dat dr kans is dat er een nieuwe opmoet omdat ie dan gewoon niet meer goed functioneer ondanks dat ik hem helemaal met remmenreiniger heb schoongespoten
antoine

Probeer eens of hij het blijft doen wanneer je injectorreiniger bij je benzine gooit.
Menno

willow schreef:
antoine schreef:

alvast bedankt!!
nee helemaal niet, ik rij vrij regelmatig.....ik heb dat ding al een keer losgehaald en schoongespoten, maar de garage zei dat dr kans is dat er een nieuwe opmoet omdat ie dan gewoon niet meer goed functioneer ondanks dat ik hem helemaal met remmenreiniger heb schoongespoten
'dat ding' is TPS sensor, of die luchtklep?

Eerste wil nog wel eens kapot gaan, tweede wil nog wel eens vervuilen.
rev it like a rental
willow

nee van die sensor zijn die 3 draden een tijd terug vervangen, dus dat is het niet

ik bedoel dat ding waar die stekker op zit naast die rode sensor,...kan ff niet op de naam komen
willow

ik was toevallig ff bij de shell en heb gelijk wynn's injector cleaner meegenomen. eerst dat maar is proberen!!

ik neem aan dat je de hele inhoud in 1 x erin moet gooien voor het tanken???
antoine

Yep, en je tank niet verder dan tot op een kwart leegrijden. Daarna weer tanken.
willow

antoine schreef:Yep, en je tank niet verder dan tot op een kwart leegrijden. Daarna weer tanken.
en dan weer dat spul erbij gooien???

ok dus als me tank 3/4e leeg is dat spul dr ingooien en bijtanken?
antoine

nee, Nu voltanken en dat spul erbij gooien. Daarna je tank niet verder oprijden dan 3/4 . Dan je auto weer helemaal voltanken. Daarna is het hopelijk voor je opgelost.
willow

ok top,

dus tank leegrijden dan voor het tanken eerst spul erin gooien, en dan die tank voor 3 kwart oprijden en dan weer volgooien (Y)

ik gooi dr ook wel is powerboost in, maar heel af en toe hoor.
willow

ik heb nu een nieuwe toerentalregelaar gekocht bij de renul (135 euro), ze hadden toevallig nog een nieuwe liggen voor de 16v, ik ga hem vanavond ff monteren en hoop dat ik dan van het probleem af ben..

ik heb het al een keer gedomonteerd en helemaal schoongespoten, maar daar gaat ie niet beter door functioneren, dus de enige oplossing was een nieuwe kopen

injectie reiniger heb ik ook gehaald, maar dat zal wel niet zoveel uithalen
willow

ok, de lucht regelschyf is vervangen, en merk dat ie met koude motor al veel stabieler is en minder ver terugvalt in toeren,

ik vroeg me alleen af, is dit ook te stellen zodat de motor bv niet onder de 900 toeren terug valt ofzo????
TheoV
Contacteer:

willow schreef:ok, de lucht regelschyf is vervangen, en merk dat ie met koude motor al veel stabieler is en minder ver terugvalt in toeren,

ik vroeg me alleen af, is dit ook te stellen zodat de motor bv niet onder de 900 toeren terug valt ofzo????
kan je dat niet fixen met de kabel van je gaspedaal? of werkt dat zo simpel niet?
willow

tut schreef:
willow schreef:ok, de lucht regelschyf is vervangen, en merk dat ie met koude motor al veel stabieler is en minder ver terugvalt in toeren,

kan je dat niet fixen met de kabel van je gaspedaal? of werkt dat zo simpel niet?
huh??? vertel?
TheoV
Contacteer:

ik weet niet of het inderdaad zo eenvoudig is of niet.. en er is dus geen garantie dat dit dan ook werkt (of van toepassing is bij uw auto..)

bij m'n tutje heb k
dit

als ik aan dat zwarte ding met dat clipje trek, dan geef ik eigenlijk gewoon even gas. dus als je dat clipje verder naar voor zou zetten, dan simuleer je druk op je gaspedaal, els je dat een klein beetje doet, en er wat tijd in steekt, lijkt het me mogelijk om dat zo af te stellen op een bepaald aantal toeren.

graag correcties moest dit een foute redenering zijn :)
willow

ok, k ben lid van het autoblad, en nu word er door iemand een vraag gesteld die een nissan bezit...

die heeft hetzelfde probleem, bij koude motor wil de motor niet stationair blijven draaien bij warme motor heeft ie geen problemen

hij heeft ook al de luchtschuif enzo vervangen (net als ik)

nu krijgt hij als antwoord dat zijn temperatuursensor wellicht niet in orde is, dus dat de luchtschuif geen signaal doorkrijgt van de temperatuursensor.

dus mijn vraag waar zit de temperatuursensor van een renault clio 16v en wat kost het om deze te vervangen en is het veel werk....??

dus het kan dus zijn dat me temperatuursensor, of de bedradig daarvan dus niet meer goed functioneert???
merrill

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn renault...alleen op benzine draait hij goed maar op gas daalt het toerental bij het intrappen koppeling....was hier nog een oplossing voor. Het gasklephuis heb ik brandschoon gemaakt :-)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Een vriend van me heeft precies hetzelfde gehad met zijn Clio 1.2. Temperatuursensor kan best wel eens de schuldige zijn, ja. Waar hij op een 16V blok zit weet ik niet, maar het is makkelijk te vervangen. Stekkertje los, sensor eruit draaien, nieuwe erin, stekker vast, klaar. :)

Zo'n ding kun je bij de automaterialenboer halen voor een tientje of 2, denk ik.
willow

willow schreef:ok, k ben lid van het autoblad, en nu word er door iemand een vraag gesteld die een nissan bezit...

die heeft hetzelfde probleem, bij koude motor wil de motor niet stationair blijven draaien bij warme motor heeft ie geen problemen

hij heeft ook al de luchtschuif enzo vervangen (net als ik)

nu krijgt hij als antwoord dat zijn temperatuursensor wellicht niet in orde is, dus dat de luchtschuif geen signaal doorkrijgt van de temperatuursensor.

dus mijn vraag waar zit de temperatuursensor van een renault clio 16v en wat kost het om deze te vervangen en is het veel werk....??

dus het kan dus zijn dat me temperatuursensor, of de bedradig daarvan dus niet meer goed functioneert???
het zou toch goed kunnen dat er idd een defect in de kabelboom zat waardoor ik tegen dit probleem aanliep, heb nu namelijk een andere kabelboom en ben geheel van het probleem af...
Plaats reactie