Clio RS Turbo in aanbouw

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Deze project-motor heb ik samengesteld voor Veban Rijswijk:

F4R RS motor door Huijzer Motorsport geprepareerd
oliepomp bewerkt en ingesteld op hogere oliedruk
Huijzer Motorsport geflowde cilinderkop met sterkere klepveren
ARP drijfstangbouten
F9Q dCi120 krukas (bewerkt)
Meg RS225 zuigers (bewerkt)
Cr >9:1
250kPa MAP sensor
grotere Magneti Marelli IWP Pico injectoren
Fastchip geprogrammeerde ECU
Ni-Resist gietijzeren uitlaatspruitstuk
Garrett GT2860RS turbo
70mm gesegmenteerde rvs downpipe met v-band klemmen

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/F4RlowCRsmall.JPG[/img]
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/F4RlowCR2small.JPG[/img]
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/F4R_ ... npipe2.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op ma 31 jul 2006 16:10, 4 keer totaal gewijzigd.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ben benieuwd naar de prestatie's :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

EN DAT IN EEN CLIO :)

dat zal lekker gaan (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Of in een 5 :p
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ik ben de rest van de auto ook niet vergeten hoor... :wink:

Deze motor is bestemd voor in een Clio RS... Een '182' 2 be precise.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Phase III :worship:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Zodra de auto klaar is, gaat 'ie' op de 'leugendetector' (rollenbank) in Goes... :D
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Is er een e.t.a.?
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

respect voor jou man (Y)

leuk speelgoed!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

blijven ook mooie blokjes hoor (Y)
zal best afgaan in een clio :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

:worship:
benieuwd wat t gaat worden! (Y) succes!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ziet er een veel belovend blokje uit, ben benieuwd naar de specs als het eenmaal loopt. (Y) (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

:worship: :worship:
Het is dan bijna zover.

Bruut!!!
Marcus
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 19:29
Locatie: Hellevoetsluis

Netjes :worship:
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Veel succes (Y)
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

ha Speedline, still alive.....

bruut project, ben benieuwd (Y)
SQWilliams
Berichten: 406
Lid geworden op: zo 11 dec 2005 22:13
Locatie: Heerlen/Limburg Car: Clio Williams

heel mooi project!! :yum:

En ben benieuwd als de site vam Veban klaar is!
franx
Berichten: 313
Lid geworden op: di 26 sep 2006 22:51

:p ziet er goed uit hoor , goed werk (Y)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ziet er idd indrukwekkend uit ja, maar wanneerrijd dit project....?????

:lol:
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

dat cliotje vliegt, geloof me maar, bij ons op de autocross heeft iemand iets gelijkaardigs geflikt (zelf cilinders groter te zitten honen enz, compressie van 1/20 gegeven,...) En dat bakje vliegt, op sommige plaatsen zelfs letterlijk.

Zijn wel enkele nadelen aan, de kop gaat snel stuk, en de starter kan de hoge compressie niet aan (dus elke keer voor de cross begint een andere auto dertegen en in gang duwen, en zeker niet laten stilvallen)
Gast

als ik me niet vergis hangt het al in een auto. Althans dat werd enkele weken geleden gezegd,en het blok is weg bij Huyser. Gerrit zal daar wel meer over kunnen vertellen.
Gast

mtbiker schreef:Zijn wel enkele nadelen aan, de kop gaat snel stuk, en de starter kan de hoge compressie niet aan (dus elke keer voor de cross begint een andere auto dertegen en in gang duwen, en zeker niet laten stilvallen)
das hier het geval niet, heel het blok heeft de nodige aanpassingen doorgaan en een kop van een clio rijd je niet te snel stuk. Sterker nog, op de megane RS blokken wordt een clio kop gezet vanwege "sterker".
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

mtbiker schreef:dat cliotje vliegt, geloof me maar, bij ons op de autocross heeft iemand iets gelijkaardigs geflikt (zelf cilinders groter te zitten honen enz, compressie van 1/20 gegeven,...) En dat bakje vliegt, op sommige plaatsen zelfs letterlijk.

Zijn wel enkele nadelen aan, de kop gaat snel stuk, en de starter kan de hoge compressie niet aan (dus elke keer voor de cross begint een andere auto dertegen en in gang duwen, en zeker niet laten stilvallen)
Ook met turbo??, lijkt me toch geen probleem om die te starten. Het lijkt mij dat een turbo motor eenvoudiger rond gaat dan een getunde "gewone motor". Dit omdat je bij een turbo motor de compressie verhouding omlaag haalt en bij de normaal aanzuigende motor juist omhoog moet.
R5GTT. Drive it like you stole it
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

paz-maniac schreef:
mtbiker schreef:dat cliotje vliegt, geloof me maar, bij ons op de autocross heeft iemand iets gelijkaardigs geflikt (zelf cilinders groter te zitten honen enz, compressie van 1/20 gegeven,...) En dat bakje vliegt, op sommige plaatsen zelfs letterlijk.

Zijn wel enkele nadelen aan, de kop gaat snel stuk, en de starter kan de hoge compressie niet aan (dus elke keer voor de cross begint een andere auto dertegen en in gang duwen, en zeker niet laten stilvallen)
Ook met turbo??, lijkt me toch geen probleem om die te starten. Het lijkt mij dat een turbo motor eenvoudiger rond gaat dan een getunde "gewone motor". Dit omdat je bij een turbo motor de compressie verhouding omlaag haalt en bij de normaal aanzuigende motor juist omhoog moet.
Da is het hem net, er staat een turbo op, maar de compressie is juist omhoog gegaan, en de starter die erop zit kan dat niet aan.

Dit betekend dat er enorm hoge temperaturen zijn, vandaar dat alles zo snel stuk gaat. Het probleem was eerst zelfs dat de bezine spontaan begon te ontbranden door die veel te hoge compressie, dus wat heeft hij gedaan, thermostaat gewoon eruit om te beginnen, een paar waterpompen extra, vanachter 3 radiators met elk 2 ventilatoren die constant draaien, en een heel ruim expansievat. Maar dan loopt hij nog altijd warm, en hij moet dan met oververhitte motor gaan rijden, en contstant in hoge toeren, vandaar dat er zoveel koppen stuk gaan. We spreken hier trouwens over een Clio 1 met de motor van een andere clio in.

De bedoeling was ook nog dat hij er een aircocompressor ging opbouwen en de buis die koud is om de kop laten lopen, ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of dit enig nut kan hebben, maar 't is er niet van gekomen omdat dat ding te koop gezet is en wss al verkocht, wegens te duur in gebruik.
Gast

mtbiker schreef:Da is het hem net, er staat een turbo op, maar de compressie is juist omhoog gegaan, en de starter die erop zit kan dat niet aan.

Dit betekend dat er enorm hoge temperaturen zijn, vandaar dat alles zo snel stuk gaat. Het probleem was eerst zelfs dat de bezine spontaan begon te ontbranden door die veel te hoge compressie, dus wat heeft hij gedaan, thermostaat gewoon eruit om te beginnen, een paar waterpompen extra, vanachter 3 radiators met elk 2 ventilatoren die constant draaien, en een heel ruim expansievat. Maar dan loopt hij nog altijd warm, en hij moet dan met oververhitte motor gaan rijden, en contstant in hoge toeren, vandaar dat er zoveel koppen stuk gaan. We spreken hier trouwens over een Clio 1 met de motor van een andere clio in.

De bedoeling was ook nog dat hij er een aircocompressor ging opbouwen en de buis die koud is om de kop laten lopen, ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of dit enig nut kan hebben, maar 't is er niet van gekomen omdat dat ding te koop gezet is en wss al verkocht, wegens te duur in gebruik.
wat een verhaal , is zen naam Bob de Bouwer ofzo ? Wat een kant en klare onzin...
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ik snap het ook niet helemaal, een compressie van 20:1 en dan een nog turbo erop?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

met alle respect hoor, maar vind dit toch niet echt een geloof waardig verhaal. 3 radiatoren?? , airco door je cilinderkop :~ :~ . En dat hij gaat verbranden zonder ontsteking lijkt me niet gek als je de compressie verhoogt en daarna een turbo monteerd.
R5GTT. Drive it like you stole it
Gast

ik zie net dat het over een clio 1 gaat ???

MT, ooit al es een clio RS kop gezien en ooit het onderblok al es gezien van een clio1 ? Die 2 passen feilloos , als je een mokerhamer gebruikt...

Dit is een compleet lulkoek verhaal, met mijn complimenten :D Als je de eigenaar kent mag ik me met plezier komen verbeteren en eventueel op men plaats zetten als ie een passende uitleg kan geven over zen opbouw.

Geloof me, die is er niet. Ik heb trouwens nog nooit een wagen gezien met 3 radiatoren, ook al is het een cross-gebraad.

Als je dan toch over de turbo-conversie praat, ga dan es ten rade bij Henk Dijkstra. Volgens mij was hij 1 van de eerste die een turbo op de F7P heeft gezet met standaard (bewerkte) zuigers.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zeg mtbiker, heet jij niet toevallig Michael A. en kom je ergens uit de buurt van R'dam? Je taalgebruik doet me daar zo aan denken :D
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

-jo- schreef:als ik me niet vergis hangt het al in een auto. Althans dat werd enkele weken geleden gezegd,en het blok is weg bij Huyser. Gerrit zal daar wel meer over kunnen vertellen.
Dat klopt Jo. De motor hangt in de auto. We zijn momenteel bezig met de 70mm uitlaat te fabriceren en het in elkaar zetten/ pas maken van het chargecooler (lucht/ water-intercooler) systeem en een filterbak en koude lucht inlaat. Omdat ik niet de weg van de 'engelsen' wil gaan en bijvoorbeeld wel een dikke uitlaat en downpipe wilde zien heeft dat heel veel tijd gekost.

Alles wat we voor deze auto ontwerpen en maken moet op bestelling gemaakt kunnen worden zodat er een klein aantal van deze auto's gebouwd kunnen worden. Of de delen los verkocht. Da's om het even. Dus er zijn/ moeten ook frame's gemaakt (worden) voor de uitlaat, downpipe, aluminium inlaatbuizen, enzovoort.

Ik zal binnenkort wat foto's posten van de vorderingen.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Kijk dat klinkt leuk Gerrit, ga je er zelf mee sturen.....als vervanger van de PH I :D

We wachten vol spanning af.... :)
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

speedline schreef:Deze project-motor heb ik samengesteld voor Veban Rijswijk:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/F4R_ ... npipe2.jpg[/img]
Eigenlijk zonde om in te bouwen! Dit is gewoon kunst! :worship:
Cleaned Style
Projecttopic
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Heb toch liever onder de motorkap van mijn auto dan op een sokkel in mijn woonkamer :p :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

:lol: :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

:lol: :lol: :lol:
BlackEagle
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 19:50
Locatie: Almelo (O)

:lol: :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie