Lijst met motortypes
Een tijdje geleden stelde ik al de vraag welke motortype wat precies betekende. Inmiddels heb ik een leuk lijstje gevonden waar ongeveer alle renaults op staan, met hun motor type en specificaties.
Ik dacht kom, laat ik dit even delen
De links gaan naar pdf files, en dan moet je een wachtwoord invullen. Aangezien ik dat niet heb, en het verboden is wegens copyright en dergelijke om dat vrij te geven, staat het hier niet
Maar hoe dan ook, een leuk lijstje naslag voor wie daar interesse in heeft.
Ohja, mocht dit al eerder gepost zijn, excuses voor dit duplicaat
http://www.consulauto.com/bdati/schemi/ ... nault.html
Ik dacht kom, laat ik dit even delen
De links gaan naar pdf files, en dan moet je een wachtwoord invullen. Aangezien ik dat niet heb, en het verboden is wegens copyright en dergelijke om dat vrij te geven, staat het hier niet
Maar hoe dan ook, een leuk lijstje naslag voor wie daar interesse in heeft.
Ohja, mocht dit al eerder gepost zijn, excuses voor dit duplicaat
http://www.consulauto.com/bdati/schemi/ ... nault.html
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
deze is ook wel handig:
http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=06
staat in uitgelegd hoe een motorcode zoals C1J of F3P in elkaar zit..
dit is meer een overzicht van de motoren: (motorcode, aantal cc's en andere specificaties)
http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=05
http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=06
staat in uitgelegd hoe een motorcode zoals C1J of F3P in elkaar zit..
dit is meer een overzicht van de motoren: (motorcode, aantal cc's en andere specificaties)
http://www.renault19world.de/presentati ... subpage=05
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Monopoint waarschijnlijk.
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 13 mei 2006 19:05
- Locatie: Epe - Heerde
1.7 is waarschijnlijk F2N met solex carb,deze is geleverd in frankrijk.in nederland is alleen de 1.8 met monopoint geleverd.ik heb de zelfde auto namelijk alleen zit er nu een ander blokkie in.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Klopt.Riël schreef:Monopoint waarschijnlijk.
Maar ligt daar niet gewoon die 1.8 rt motor in?
Dus een F3P met monopoint injectie
Project: GTT Blue Sport
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer schreef:hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?
zou het kunnen dat we informatie missen? ik vind er namelijk van 110bhp, en een van 93bhp
De RSi-motor in de clio (of 1.8i in de 19) heeft 110 pk
gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
Laatst gewijzigd door Riël op zo 22 jul 2007 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ik weet nietTheoV schreef:Luco/Alpine-racer schreef:hoeveel pk heeft een 1800 8klepper trouwens die in de 19 geleverd is?
zou het kunnen dat we informatie missen? ik vind er namelijk van 110bhp, en een van 93bhp
maar heb nog een 1.7 met 95 pk staan (nieuw) en vraag me af of ik die moet bewaren en of die uitwisselbaar is met die 1.8
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Uitwisselbaar is ie sowieso (misschien nog met behoud van ecu, maar met complete electro wel).
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
ecu en kabelboom heb ik bij die 1.7Riël Notermans schreef:Uitwisselbaar is ie sowieso (misschien nog met behoud van ecu, maar met complete electro wel).
thnx voor de info
dan gaat die nog niet weg, die motor
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De 1.8 heeft een inhoud van 1794, de 1.7 heeft 1721 cc. In pk weinig verschil, de 1.8 heeft iets meer koppel, en een iets vlakker koppelverloop als de 1.7....Riël Notermans schreef:De RSi-motor in de clio (of 1.8i in de 19) heeft 110 pk
gewoon 1.8 heeft 93 pk en is geloof ik gewoon de 1.7 met monopoint zoals je ze veel ziet in 19, 21 etc. alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
Dus er is een micro minimaal klein verschilletje
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Er zijn ook een aantal 19's geweest waar het verkeerde plaatje op de zijkant zatRiël Notermans schreef:alleen zetten ze 1.8 op de zijkant (tenminste, ik had zo' n 19 1.8 en kon geen verschil ontdekken met een gewone 1.7).
Zat er gewoon een 1.7 in, maar een plaatje van een 1.8. Heb eens iets gelezen over een grote terugroepactie destijds, maar zo af en toe kom je ze nog wel eens tegen (als je de kentekencheck er op los laat)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
inderdaad ja, gewoon een beetje smokkelen hier en daar
Maar aan de motorcode is het ook wel af te leiden...
F2N/F3N vs F3P
N = 1651-1751 cc en P = 1751-1851 cc
Maar aan de motorcode is het ook wel af te leiden...
F2N/F3N vs F3P
N = 1651-1751 cc en P = 1751-1851 cc
F9P ofzo?
Dat is een goede.
Ik heb nu een 1.9 dti. en dat is een f9q. Volgens Bosal.
Maar dit is een substantieel ander blok. 8 kleppen versus 16. Axiaal pomp versus common rail.
En de 1.5 DCi blokken hebben de K mee gekregen als begin letter.
Derby
Ik heb nu een 1.9 dti. en dat is een f9q. Volgens Bosal.
Maar dit is een substantieel ander blok. 8 kleppen versus 16. Axiaal pomp versus common rail.
En de 1.5 DCi blokken hebben de K mee gekregen als begin letter.
Derby
Ja, de beginletter is de motorfamilie.
t is dan ook F9Q:
Diesel = 9, 8 of 16 maakt niet veel uit. Dat zitw eer in de laatste 3 cijfers.
Alphanumeric
The system in use since the mid-1980s is of the format XnY-zzz where
* X is a letter specifying the engine family
* n is a one-digit code specifying the engine architecture as follows:
1. Petrol engine with single-barrel carburetor and parallel valves (a layout often but not always associated with an overhead valve design)
2. Petrol engine with double-barrel carburetor and parallel valves
3. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and parallel valves
4. Petrol engine with four valves per cylinder
5. Petrol engine with single-barrel carburetor and crossflow valve layout
6. Petrol engine with double-barrel carburetor and crossflow valve layout
7. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and 2 or 3 valves per cylinder in a crossflow layout (includes also an early 16-valve version of the F-type engine)
8. Diesel engine with indirect injection (prechamber)
9. Diesel engine with direct injection
* Y is a one-letter indicator of displacement:
A: under 750cc
B-U: from 750 to 2250 cc in 50-cc, then 100-cc increments as displacement increases
V-Z: above 2250 cc in increments larger than 100cc
* zzz is a three-character alphanumeric code (usually starting with 7 or A) referring to key details of the variant's configuration (e.g., turbocharged, implemented in a specific vehicle, manual or automatic transmission, catalytic converter or not, etc. An odd number refers to an engine configured for automatic transmission, while an even number is meaning manual gearbox.)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines
t is dan ook F9Q:
Diesel = 9, 8 of 16 maakt niet veel uit. Dat zitw eer in de laatste 3 cijfers.
Alphanumeric
The system in use since the mid-1980s is of the format XnY-zzz where
* X is a letter specifying the engine family
* n is a one-digit code specifying the engine architecture as follows:
1. Petrol engine with single-barrel carburetor and parallel valves (a layout often but not always associated with an overhead valve design)
2. Petrol engine with double-barrel carburetor and parallel valves
3. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and parallel valves
4. Petrol engine with four valves per cylinder
5. Petrol engine with single-barrel carburetor and crossflow valve layout
6. Petrol engine with double-barrel carburetor and crossflow valve layout
7. Petrol engine with single- or multi-point fuel injection and 2 or 3 valves per cylinder in a crossflow layout (includes also an early 16-valve version of the F-type engine)
8. Diesel engine with indirect injection (prechamber)
9. Diesel engine with direct injection
* Y is a one-letter indicator of displacement:
A: under 750cc
B-U: from 750 to 2250 cc in 50-cc, then 100-cc increments as displacement increases
V-Z: above 2250 cc in increments larger than 100cc
* zzz is a three-character alphanumeric code (usually starting with 7 or A) referring to key details of the variant's configuration (e.g., turbocharged, implemented in a specific vehicle, manual or automatic transmission, catalytic converter or not, etc. An odd number refers to an engine configured for automatic transmission, while an even number is meaning manual gearbox.)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines
ik wil deze lijsten wel even aanvullen
F8Q: 1.9D 8v
F9Q: 1.9 DTI 8v
F9Q: 1.9 DCI 8v
G8T: 2.2D(t)
G9T: 2.2DCI 16v
G9U: 2.5 DCI 16v
K9K: 1.5 DCI 8v
P9X: 3.0 DCI V6 (Isuzu)
Nieuwe motoren:
V9X: Nieuwe 3.0 DCI V6 nog niet leverbaar (Nissan/Renault)
M9R: 2.0 16v DCi (Nissan/Renault)
F8Q: 1.9D 8v
F9Q: 1.9 DTI 8v
F9Q: 1.9 DCI 8v
G8T: 2.2D(t)
G9T: 2.2DCI 16v
G9U: 2.5 DCI 16v
K9K: 1.5 DCI 8v
P9X: 3.0 DCI V6 (Isuzu)
Nieuwe motoren:
V9X: Nieuwe 3.0 DCI V6 nog niet leverbaar (Nissan/Renault)
M9R: 2.0 16v DCi (Nissan/Renault)
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Die M motoren, die zijn er ook als benzine toch?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
En de V en M hebben ook allemaal ketting in plaats van riem toch? Of is dat alleen bij de diesels?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
dacht ik al, wist het 99% zeker, maar nog geen 100%MisterX schreef:Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)
En met die M motoren is de 1.8 16V dus vervallen (F4P), alleen de 1.6 16V is er nog (K4M dacht ik).
en de F4Rt is er nogMaarten-Jan schreef:dacht ik al, wist het 99% zeker, maar nog geen 100%MisterX schreef:Jazeker,M4R bijvoorbeeld,2.0 16V. (Laguna III)
En met die M motoren is de 1.8 16V dus vervallen (F4P), alleen de 1.6 16V is er nog (K4M dacht ik).
en inderdaad tot op heden hebben Zowel de M als V motoren kettingaandrijving voor de distributie
Tevens worden de K4J en de D4 motoren ook nogsteeds geleverd in het kleinere segment
en wordt zelfs de K7M (1.6 8v) bij Dacia nog gebruikt
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
die kettingaandrijving is trouwens een erg goede ontwikkeling!
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Is er ergens een overzicht van welke motoren vrij eenvoudig uitwisselbaar zijn? Zo kan je in een vijfje vrij eenvoudig een F7N, een C-blok of een F4P/R kwijt.
Past daar bijvoorbeeld ook een K7M in? Oftewel, zijn er motorsteunen die passen?
Past daar bijvoorbeeld ook een K7M in? Oftewel, zijn er motorsteunen die passen?
Ik weet dat een F7P en F7R passen. Ik heb zelfs alle bedradingsschema's. Het staat/stond op deze webside http://www.hecomo.de/Start/start.html
Helaas is die tijdelijk onder constructie.
Als een F7P past kan een F3P en F3R er ook in.
F7P 1.8 16V
F7R 2.0 16V
F3P 1.8 8V
F3R 2.0 8V
Helaas is die tijdelijk onder constructie.
Als een F7P past kan een F3P en F3R er ook in.
F7P 1.8 16V
F7R 2.0 16V
F3P 1.8 8V
F3R 2.0 8V
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Een K7M heeft een crossflowkop en dat staat me wel aan. Daarnaast liggen die blokken op elke straathoek. Perfect voor een budget probeerseltje.
Succes. Een F7P en een F7R hebben overigens ook crossflow en kunnen gemakkelijk op een renault ECU zonder startonderbreker draaien. Volgens mij hebben de K7M motoren allemaal zo'n startonderbreker in de ECU en dan val je meteen terug op standalone besturingen van KDFI etc. of je moet iemand vinden, die de startonderbreker eruit kan programeren. Dat laatste schijnt wel vaker te gebeuren.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak