Servo met rare geluiden (clio 1 16v)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Johan_16v
Contacteer:

Yo, ik wil eens even jullie gedacht weten hierover:

tijdens het rijden hoor ik soms een ruisend geluid door mijn stuurhuis (denk ik) gaan, als ik aan t stuur draai, op zich niet ergs, maar gewoon om zoveel mogelijk info te geven. Als ik trager rij en fel draai hoor ik echt dat hij moeite krijgt, en als ik hem helemaal toe gooi, dan hoor ik een scherp, slippend geluid. Vanwaar het precies komt weet ik niet, ik gok van de riem die rond de servopomp draait. We hebben er al eens een additief ingegooid, om zogezegd 'schuim' uit de olie te halen, heeft nauwelijks geholpen.

Iemand met eenzelfde probleem of ervaring (+gedacht/opl)? Thanx!
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

lijkt wel op een stuurbekrachtigingpomp. Zit er genoeg olie in?
LotuzClioWilliams

Klinkt bekend.
Haas
Car: Megane RS

klinkt als een pomp die op zijn eind loopt :S als je zeker weet dat er genoeg olie inzit en geen lucht en hij lekt nergens, zal t je pomp zijn, die dood aan t gaan is :(
LotuzClioWilliams

Dit is toch een kwaal waar veel Clio's (16v/Williams) last van hebben?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

LotuzClioWilliams schreef:Dit is toch een kwaal waar veel Clio's (16v/Williams) last van hebben?
Alleen die gene met stuurbekrachtiging... En ja de meesten zijn toch minstens 10 jaar oud... wat wil je dan :wink:
Johan_16v
Contacteer:

olie zit er genoeg, althans in het reservoir...
heb wel nog een reserve pomp liggen, enig idee waar je zoiets kan laten reviseren? in de zomer eens laten vervangen dat ding, en dan ineens distributieriem etc meedoen, is dat ook weer eens gedaan. een hoop werk wel...

niemand met zelfde probleem, en hoe opgelost? of is het echt de pomp op zich? (tis een clio van 94 met 176.000 km)

kan je de servo bijvoorbeeld ook uitschakelen, of is dit niet doenbaar om te rijden?
mdmx

Ik heb een nieuwe renault pomp erop zitten, en heb dat ook, ruisen, en bij veel sturen soort hogedrukstroom geluid.
Ligt volgens mij meer aan ventielenblok op je stuurhuis, deze kun je laten reviseren of zelf doen, kost niet alles, is wel even een klusje.

Gewoon olie verversen scheelt vaak ook al een hoop.
LotuzClioWilliams

Als het gesuis en dergelijke me echt gaat irriteren, laat ik de stuurbekrachtiging er wel afhalen. Beetje fitnessen achter het stuur kan ook geen kwaad. ;)
Johan_16v
Contacteer:

olie verversen, heb ik ook al eens aan gedacht... wat is de beste methode om dat te doen?
Bart V

Staat de snaar wel strak genoeg? Zie dat deze simpele ingeving nog niet geopperd is tot dusver :)
Johan_16v
Contacteer:

Bart V schreef:Staat de snaar wel strak genoeg? Zie dat deze simpele ingeving nog niet geopperd is tot dusver :)
verklaar u nader :shame:
Bart V

Tja wat valt er aan te te verklaren.....de stuurpomp word aangedreven door de multisnaar. De pomp levert behoorlijk wat weerstand als je aan het stuur draait, en als de snaar niet strak genoeg staat door slijtage en ouderdom bijvoorbeeld is het goed mogelijk dat de snaar gaat slippen, en dat zou jou klachten kunnen veroorzaken.
Johan_16v
Contacteer:

Bart V schreef:Tja wat valt er aan te te verklaren.....de stuurpomp word aangedreven door de multisnaar. De pomp levert behoorlijk wat weerstand als je aan het stuur draait, en als de snaar niet strak genoeg staat door slijtage en ouderdom bijvoorbeeld is het goed mogelijk dat de snaar gaat slippen, en dat zou jou klachten kunnen veroorzaken.
hmm dacht wel dat je zoiets bedoelde, merci.
maar de distributieriem en multiriem zijn een 17.000 km terug vervangen geweest, dus aan ouderdom kan het niet liggen denk ik. is er een manier om deze bij te spannen? sorry ben een noob op dit gebied, maar alvast erg bedankt voor de info.
Bart V

Hij is uiteraard bij te spannen, maar eerst moet je dus even bekijken of dat nodig is.
Johan_16v
Contacteer:

iemand die weet hoe je het beste de olie kunt verversen?
in mijn haynes boek staat wel een methode om het zaakje te ontluchten, maar ik wou ff alles gelijk doen.
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

voor een distributieriem is 17.000 km. niks, maar een multiriempje kan volgens mij best iets minder strak worden na zoveel gedraaide kilometers....
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Buldy

Wat ik van Henk (Veban) te horen heb gekregen over die rare geluiden is dat ze er gewoon oud mee worden. Belangrijk is natuurlijk wel die olie etc.
Maar DENKKKK dat je verder geen zorgen hoeft te maken. (Y)
LotuzClioWilliams

Het klinkt alleen alsof er iets zwaar mis is met je wagen.
Johan_16v
Contacteer:

LotuzClioWilliams schreef:Het klinkt alleen alsof er iets zwaar mis is met je wagen.
straffe uitspraak?
LotuzClioWilliams

Een beetje overdreven opmerking misschien, maar je zal het met me eens zijn dat het geen plezierig geluid is wat de stuurbekrachtiging produceert. Vandaar dat ik nu aan het uitzoeken ben wat ik allemaal aan (tweedehands) onderdelen nodig heb en wat het gaat kosten om m'n stuurbekrachtiging te vervangen door een niet-bekrachtigd systeem.
Johan_16v
Contacteer:

LotuzClioWilliams schreef:Een beetje overdreven opmerking misschien, maar je zal het met me eens zijn dat het geen plezierig geluid is wat de stuurbekrachtiging produceert. Vandaar dat ik nu aan het uitzoeken ben wat ik allemaal aan (tweedehands) onderdelen nodig heb en wat het gaat kosten om m'n stuurbekrachtiging te vervangen door een niet-bekrachtigd systeem.
klopt helemaal! ben er zaterdag eens wat mee bezig geweest (servo olie vervangen), en ik moet zeggen dat het wel wat verbeterd is. ik heb hier nog een pomp liggen, tegen de zomer of zo laat ik eens een nieuwe multiriem zetten + ev andere pomp, en dan zal het wel in orde komen! (i hope)
Plaats reactie