Yo, ik wil eens even jullie gedacht weten hierover:
tijdens het rijden hoor ik soms een ruisend geluid door mijn stuurhuis (denk ik) gaan, als ik aan t stuur draai, op zich niet ergs, maar gewoon om zoveel mogelijk info te geven. Als ik trager rij en fel draai hoor ik echt dat hij moeite krijgt, en als ik hem helemaal toe gooi, dan hoor ik een scherp, slippend geluid. Vanwaar het precies komt weet ik niet, ik gok van de riem die rond de servopomp draait. We hebben er al eens een additief ingegooid, om zogezegd 'schuim' uit de olie te halen, heeft nauwelijks geholpen.
Iemand met eenzelfde probleem of ervaring (+gedacht/opl)? Thanx!
Servo met rare geluiden (clio 1 16v)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
lijkt wel op een stuurbekrachtigingpomp. Zit er genoeg olie in?
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Klinkt bekend.
klinkt als een pomp die op zijn eind loopt
als je zeker weet dat er genoeg olie inzit en geen lucht en hij lekt nergens, zal t je pomp zijn, die dood aan t gaan is 


-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Dit is toch een kwaal waar veel Clio's (16v/Williams) last van hebben?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Alleen die gene met stuurbekrachtiging... En ja de meesten zijn toch minstens 10 jaar oud... wat wil je danLotuzClioWilliams schreef:Dit is toch een kwaal waar veel Clio's (16v/Williams) last van hebben?
Project: GTT Blue Sport
olie zit er genoeg, althans in het reservoir...
heb wel nog een reserve pomp liggen, enig idee waar je zoiets kan laten reviseren? in de zomer eens laten vervangen dat ding, en dan ineens distributieriem etc meedoen, is dat ook weer eens gedaan. een hoop werk wel...
niemand met zelfde probleem, en hoe opgelost? of is het echt de pomp op zich? (tis een clio van 94 met 176.000 km)
kan je de servo bijvoorbeeld ook uitschakelen, of is dit niet doenbaar om te rijden?
heb wel nog een reserve pomp liggen, enig idee waar je zoiets kan laten reviseren? in de zomer eens laten vervangen dat ding, en dan ineens distributieriem etc meedoen, is dat ook weer eens gedaan. een hoop werk wel...
niemand met zelfde probleem, en hoe opgelost? of is het echt de pomp op zich? (tis een clio van 94 met 176.000 km)
kan je de servo bijvoorbeeld ook uitschakelen, of is dit niet doenbaar om te rijden?
Ik heb een nieuwe renault pomp erop zitten, en heb dat ook, ruisen, en bij veel sturen soort hogedrukstroom geluid.
Ligt volgens mij meer aan ventielenblok op je stuurhuis, deze kun je laten reviseren of zelf doen, kost niet alles, is wel even een klusje.
Gewoon olie verversen scheelt vaak ook al een hoop.
Ligt volgens mij meer aan ventielenblok op je stuurhuis, deze kun je laten reviseren of zelf doen, kost niet alles, is wel even een klusje.
Gewoon olie verversen scheelt vaak ook al een hoop.
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Als het gesuis en dergelijke me echt gaat irriteren, laat ik de stuurbekrachtiging er wel afhalen. Beetje fitnessen achter het stuur kan ook geen kwaad. 

olie verversen, heb ik ook al eens aan gedacht... wat is de beste methode om dat te doen?
verklaar u naderBart V schreef:Staat de snaar wel strak genoeg? Zie dat deze simpele ingeving nog niet geopperd is tot dusver

Tja wat valt er aan te te verklaren.....de stuurpomp word aangedreven door de multisnaar. De pomp levert behoorlijk wat weerstand als je aan het stuur draait, en als de snaar niet strak genoeg staat door slijtage en ouderdom bijvoorbeeld is het goed mogelijk dat de snaar gaat slippen, en dat zou jou klachten kunnen veroorzaken.
hmm dacht wel dat je zoiets bedoelde, merci.Bart V schreef:Tja wat valt er aan te te verklaren.....de stuurpomp word aangedreven door de multisnaar. De pomp levert behoorlijk wat weerstand als je aan het stuur draait, en als de snaar niet strak genoeg staat door slijtage en ouderdom bijvoorbeeld is het goed mogelijk dat de snaar gaat slippen, en dat zou jou klachten kunnen veroorzaken.
maar de distributieriem en multiriem zijn een 17.000 km terug vervangen geweest, dus aan ouderdom kan het niet liggen denk ik. is er een manier om deze bij te spannen? sorry ben een noob op dit gebied, maar alvast erg bedankt voor de info.
iemand die weet hoe je het beste de olie kunt verversen?
in mijn haynes boek staat wel een methode om het zaakje te ontluchten, maar ik wou ff alles gelijk doen.
in mijn haynes boek staat wel een methode om het zaakje te ontluchten, maar ik wou ff alles gelijk doen.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
voor een distributieriem is 17.000 km. niks, maar een multiriempje kan volgens mij best iets minder strak worden na zoveel gedraaide kilometers....
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Het klinkt alleen alsof er iets zwaar mis is met je wagen.
straffe uitspraak?LotuzClioWilliams schreef:Het klinkt alleen alsof er iets zwaar mis is met je wagen.
-
- Berichten: 3611
- Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
- Locatie: Spijkenisse
Een beetje overdreven opmerking misschien, maar je zal het met me eens zijn dat het geen plezierig geluid is wat de stuurbekrachtiging produceert. Vandaar dat ik nu aan het uitzoeken ben wat ik allemaal aan (tweedehands) onderdelen nodig heb en wat het gaat kosten om m'n stuurbekrachtiging te vervangen door een niet-bekrachtigd systeem.
klopt helemaal! ben er zaterdag eens wat mee bezig geweest (servo olie vervangen), en ik moet zeggen dat het wel wat verbeterd is. ik heb hier nog een pomp liggen, tegen de zomer of zo laat ik eens een nieuwe multiriem zetten + ev andere pomp, en dan zal het wel in orde komen! (i hope)LotuzClioWilliams schreef:Een beetje overdreven opmerking misschien, maar je zal het met me eens zijn dat het geen plezierig geluid is wat de stuurbekrachtiging produceert. Vandaar dat ik nu aan het uitzoeken ben wat ik allemaal aan (tweedehands) onderdelen nodig heb en wat het gaat kosten om m'n stuurbekrachtiging te vervangen door een niet-bekrachtigd systeem.