Aangehouden

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Clio16vTR

Nou het is vandaag dan eindelijk gebeurd...

Was ik op weg om mijn vriendin op te halen, komt er een motormuis achter mij aan. Komt ie naast mij rijden en kijkt een beetje naar binnen, toevallig rookte ik net een sigaretje en heel toevallig moest ik hem even aftippen in de asbak.
Nu reed hij een stukje voor mij en toen weer achtermij en kwam daarna weer naast mij rijden. Gaf mij het gebaar van volgen. :smoke:

Hij had mij aangehouden omdat ik volgens HEM geen gordel om had, terwijl ik hem wel om had. Dus daar werd ik in eerste instantie voor aangehouden. Maar na enig wellus nietus gedoe met de beste man zei ik maar dat het zijn woord tegen de mijne was en toen was ie stil :p

Hierna vroeg hij mij natuurlijk om de gewenste papieren en na enig zoeken had ik ze voor hem. Hij was even een rondje gaan lopen om de Clio te bewonderen (dacht ik). Toen hij weer terug kwam begon hij met zeuren. Eerst over mijn raamfolie, toen over mijn zonneband en toen over mijn banden.

Nu zitten er spacers tussen en dat mocht niet volgens hem. Ze zouden buiten de auto steken. Ik dus ook uitgestapt om te kijken. Ik zie dat ze er binnen vielen. Keek van boven naar beneden en ze staken er niet buiten.

Mogen Spacer niet gemonteerd zitten???

Kreeg uiteindelijk een boete voor de raamfolie en na een (echt waar!!) een leuk gesprek over motoren en over het motormuis zijn kon ik weer verder.

Ik had nog wel een leuke vraag voor de beste man....
Ik wou altijd al een keer op zo'n politiemotor zitten :p Hij keek mij eens raar aan en het mocht ook nog. Had ik tenminste ook nog een beetje waar voor mijn geld. HAHAHA

Maar goed helaas 95 euro lichter :@

Maar zijn spacers verboden?? :s
Riël
Über-Spammer

Ja.

Wettelijk wel. APK weer niet blabla lang leve nederland, maar je komt er niet onderuit.

Auto is met een bepaalde goedkeuring geproduceerd en daar voldoet ie niet meer aan. Dat is de wet. Krom, maar je moet 't maar ondergaan en hopen dat ze je niet meer aanhouden :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Car: Megane RS

volgens mij is t wel verboden je spoorbreedte aan te passen, maar weer niet als je spacers hebt om een verkeerd ET van bijvoorbeeld 25 naar 35 te brengen. Als dat zo is, heb je misschien een kans voor een protest...
pierre

typisch het verhaal van een agent die zich te pletter verveelt en dingetjes gaat zoeken ( zal wel in the middle of nowhere geweest zijn )

maar wie gaat er nou op de motor zitten van zo iemand ?
vond je die agent aantrekkelijk, of zijn motor of was je onder 16 jaar ?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

~Haas~ schreef:volgens mij is t wel verboden je spoorbreedte aan te passen, maar weer niet als je spacers hebt om een verkeerd ET van bijvoorbeeld 25 naar 35 te brengen. Als dat zo is, heb je misschien een kans voor een protest...
Je spoorbreedte mag niet meer dan x% af gaan wijken van de originele waarde. Maar volgens mij zegt dat meer over het gebruik van velgen met een afwijkende ET-waarde, dan over de mogelijkheid om verbreders te monteren.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ik geloof dat je maximaal de spoorbreedte met 5% mag wijzigen zonder RDW keuring
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Riël
Über-Spammer

Je mag je spoorbreedte NIET wijzigen volgens de WET.

Dat is wat anders als de RDW hé.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Wat heb ik een hekel aan dit soort politie-agentjes, zeg... Gadverdamme. Enig zelfrespect is hem volgens mij vreemd.

Maar goed... Folie mag helaas niet, dus kun je weinig doen aan deze boete, behalve je folie eraf halen. ;)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Als ze heel streng gaan kijken mag er helemaal niets maar dan ook niets veranderd worden aan een auto.......

Ze mogen een auto nakijken en beboeten op elk onderdeel dat er volgens de fabrieksgegevens niet op hoort te zitten ......

Dus als je moeilijk gaat doen kunnen zij dat ook en dan vragen ze de typegoedkeuring op en kan je alles wat er niet op hoort ( bijv verlagingsveren , andere stoelen, uitlaat enz) eraf halen.

Als je gewoon meewerkt en niet moeilijk doet zullen zij het ook niet doen
Meestal laten ze dit gewoon zitten en gedogen het.

Het vreemde is dat idd de apk er hele andere richtlijnen op nahoud , dus eigenlijk weet je als bestuurder niet waar je aan toe bent ....

Ik heb dit zelf ooit een x gehad met de XH-72-BL, 5 GT T
Ook een algemenecontrole, ik was de laatste die nacht en heb toen een heel gesprek gehad met die politieman over hoe en wat .
Als ie had gewild had ie me lopend terug kunnen laten gaan, zoveel was er veranderd aan die auto wat eigenlijk niet mocht .....ookal is het een verbetering.
Riël
Über-Spammer

Juistem.
Daniël W.
Car: 5TL-T

Spoorbreedte mag tot 2% meer zijn.

En als je auto RDW goedgekeurd wordt, kan de politie je helemaal niks maken, ongeacht wat je aan de auto hebt veranderd...ik weet inmiddels uit ervaring ook idd dat een apk goedkeur helemaal niks betekent wat dit soort gevallen aangaat.
De wetgeving op wat wel en niet veranderd mag worden op auto's zit wat krakkemikkig in elkaar, maar goed, we zijn ook in nederland :~
In ieder geval, het lijkt me sterk dat de politie een typekeuring eist, als je volgens de RDW (en ja, daarmee ook de wet :) ) toch wel degelijk aanpassingen aan je auto mag maken.

Lang leve nederlandse wetgeving (N) (N) (N)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Kijk het is dus anders als je al die aanpassingen doet en dan naar de rdw stapt en je auto door hen laat keuren ......alles zal dan ook op het kenteken bewijs komen te staan ( net zoals in duitsland e.d landen ).

Dan zal de politie je niets kunnen maken ...

Maar vele verhalen doen de ronde en ga jij nou maar eens uitzoeken wat de juiste is
Riël
Über-Spammer

AREXSTYLE schreef:Spoorbreedte mag tot 2% meer zijn.

En als je auto RDW goedgekeurd wordt, kan de politie je helemaal niks maken
Nee, dan niet, maar dan moet je wel met je spoorverbreders naar de RDW om te laten keuren. Doe jij dat? Of als je een lagere ET erop schroeft?
AREXSTYLE schreef:
als je volgens de RDW (en ja, daarmee ook de wet :) )
Nee, RDW en WET zijn niet gelijk. Is ook logisch eigenlijk.

Zodra een auto een kenteken heeft is de auto zo gekeurd als ie is. Daar mag je volgens de wet geen wijzigingen aan aanbrengen.

Doe je dat wel, ga je naar de RDW, die herkeurt de auto en dan is 't goed, maar dan mag je daarna weer niet terug naar de originele staat.
Marcel B.

Riël schreef:Auto is met een bepaalde goedkeuring geproduceerd en daar voldoet ie niet meer aan. Dat is de wet. Krom, maar je moet 't maar ondergaan en hopen dat ze je niet meer aanhouden :)
Daarom mag een andere uitlaat dus eigenlijk ook niet :)
Mike (spitsoor)
Contacteer:

O-) gelukkig heb ik die ook niet :p O-)
Haas
Car: Megane RS

Martijn *Baccara* schreef:
~Haas~ schreef:volgens mij is t wel verboden je spoorbreedte aan te passen, maar weer niet als je spacers hebt om een verkeerd ET van bijvoorbeeld 25 naar 35 te brengen. Als dat zo is, heb je misschien een kans voor een protest...
Je spoorbreedte mag niet meer dan x% af gaan wijken van de originele waarde. Maar volgens mij zegt dat meer over het gebruik van velgen met een afwijkende ET-waarde, dan over de mogelijkheid om verbreders te monteren.
~

daargelaten wat de staat van velgen is en waarom de verbreders nodig zijn. Als je je spoorbreedte niet veranderd in totaliteit, zie ik het probleem niet... Zelfde als je je middenpijp uit vier stukken pijp maakt ipv 1 lange...
Riël
Über-Spammer

Ja precies. Spoorverbreders mogen best hoor, maar als je ze gebruikt om je orginele spoorbreedte te regelen verbreedt je je spoor niet ermee dus is ok.
Plaats reactie