Lekke koppakking?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Hallo,

Ik heb een Renault Laguna 1.8 benzine uit 1997 met 140dkm op de teller. een half jaar geleden begon het koelvloeistof niveau te dalen. Toen is er een nieuwe thermostaat in gezet bij de dealer. Daarna was het weer goed. Maar de laatste 2 weken spuit de koelvloeistof ergens uit de motor. Als ik gereden heb en ik doe de motorkap open, dan is deze helemaal nat van de vloeistof, en onderin de motor ligt een plas.

Het niveau daalt zo snel dat er niet meer dan 5km mee gereden kan worden. Daarna wordt de motor te warm.

Is dit een lekke koppakking? Wat kan ik zoal controleren zonder te sleutelen wat de oorzaak kan zijn?

mvg, Lars
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nee, dit kan volgens mij onmogelijk een lekke koppakking zijn, want daarbij verdwijnt de koelvloeistof je motor (en dus je uitlaatgassen) in.

Dit lijkt meer op een lekke koelslang. Ga na een garage en vraag of ze druk op het koelsysteem willen zetten. Ik denk dat het lek dan snel genoeg gevonden is.
Respect
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 10 dec 2004 19:57
Locatie: Spijkenisse

lekke koelslang, heb ik ook 2x gehad, vloeistof bijvullen, motor starten en onder de kap gas geven met de hand, dan komt het systeem ook op druk. en dan maak kijken waar het er uit spuit.
Renault 19 Cabriolet phase 1 bordeaux rood
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is ook een goeie optie inderdaad... :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bij lekke koppakking is het niet per definitie zo dat je koelwater de motor ingaat...

in dit geval zal het echter een lekke koelslang zijn idd...
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Het is toch zelden dat je koppakking naar buiten toe lekt? Is de auto op gas? Kan ook zijn dat er een aansluiting op de verdamper zit tegen dichtvriezen, misschien is hij daar lek? Of anders zou ik ook zeggen een koelslang
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Nee, ok. Daar heb je gelijk in. Het kan ook naar 'buiten' lekken, maar dan is het niet zo dat de hele motorruimte zeiknat is. ;)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Merijn schreef:Nee, ok. Daar heb je gelijk in. Het kan ook naar 'buiten' lekken, maar dan is het niet zo dat de hele motorruimte zeiknat is. ;)
klopt, maar dat beweerde ik ook helemaal niet :P
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ok, ik zal voortaan volledige informatie geven. ;)
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Wat ook nog kan is je waterpomp. Ligt een beetje eraan waar de auto nat wordt; aan welke kant van de motor.

Afpersen is dan de meest handige methode.
Anonymous

Ik heb even gekeken waar het lek zit. Als je voor de auto staat lekt de motor links ergens uit. Ik kan alleen niet zien waar. Er lopen helemaal geen koelslangen daar in de buurt. Als ik gas geef terwijl ik naar de motor kijk, dan zie ik niets lekken. Maar zodra je een stukje rijdt en je parkeert de auto weer, dan zie je een heel spoor van koelvloeistof op de grond liggen. De motor is wel een beetje nat aan de linkerkant, maar ik zie het er niet uit komen.

Is het misschien iets met de radiator?

mvg, Lars
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

zone2000 schreef:Ik heb even gekeken waar het lek zit. Als je voor de auto staat lekt de motor links ergens uit. Ik kan alleen niet zien waar. Er lopen helemaal geen koelslangen daar in de buurt. Als ik gas geef terwijl ik naar de motor kijk, dan zie ik niets lekken. Maar zodra je een stukje rijdt en je parkeert de auto weer, dan zie je een heel spoor van koelvloeistof op de grond liggen. De motor is wel een beetje nat aan de linkerkant, maar ik zie het er niet uit komen.

Is het misschien iets met de radiator?

mvg, Lars
aan de rechterkant van de auto bedoel je zeker. Dit is de distributiezijde dus het zal wel de waterpomp zijn die lekt oftewel een gietstop achteraan de motor die doorgeroest is.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als de motor niet warm is, kan t de radiateur niet zijn, thermostaat staat dan nog dicht. Laat m eens even lopen en geef handmatig gas door aan de kabel te trekken en kijk waar t water eruit komt. Pas wel op dat t niet spuit en heet is, dan brand je jezelf :S
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Waarschijnlijk inderdaad waterpomp. En met de lekkage die je aangeeft meteen ook maar distributieriem doen lijkt me. Ik neem daarbij ff aan dat de waterpomp door de distributie aangedreven wordt.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

alex1971 schreef:Waarschijnlijk inderdaad waterpomp. En met de lekkage die je aangeeft meteen ook maar distributieriem doen lijkt me. Ik neem daarbij ff aan dat de waterpomp door de distributie aangedreven wordt.
ik dacht dat dat bij die motoren met een v-riem was, maar kan natuurlijk verkeerd zijn, maar anders kan je best tegelijk de distributieriem vervangen.

En als deze pas vervangen is is dit meteen de oorzaak.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is idd met de V-riem, zijn de gewone F-motoren.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

ok, duidelijk. Wist het ook niet zeker vandaar dat ik dat er ff bijvertelde.

Thx mannen!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Merijn schreef:Nee, dit kan volgens mij onmogelijk een lekke koppakking zijn, want daarbij verdwijnt de koelvloeistof je motor (en dus je uitlaatgassen) in.

Dit lijkt meer op een lekke koelslang. Ga na een garage en vraag of ze druk op het koelsysteem willen zetten. Ik denk dat het lek dan snel genoeg gevonden is.
Als door een lekke koppakking, of een scheurtje in de kop druk weglekt in het koelsysteem, worden de slangen hard en kan er 1 scheuren. Een gescheurde slang kan dus een gevolg zijn.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Daar zit wat in, ja... Niet aan gedacht. :) Ik blijf hier leren, zeg. Ook na een jaar of 4. ;)
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Bart V schreef:Als door een lekke koppakking, of een scheurtje in de kop druk weglekt in het koelsysteem, worden de slangen hard en kan er 1 scheuren. Een gescheurde slang kan dus een gevolg zijn.
Gaat je vloeistof in je expansievaatje ook heel leuk van borrelen!!
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

Bart V schreef:
Merijn schreef:Nee, dit kan volgens mij onmogelijk een lekke koppakking zijn, want daarbij verdwijnt de koelvloeistof je motor (en dus je uitlaatgassen) in.

Dit lijkt meer op een lekke koelslang. Ga na een garage en vraag of ze druk op het koelsysteem willen zetten. Ik denk dat het lek dan snel genoeg gevonden is.
Als door een lekke koppakking, of een scheurtje in de kop druk weglekt in het koelsysteem, worden de slangen hard en kan er 1 scheuren. Een gescheurde slang kan dus een gevolg zijn.
daar zit idd iets in, maar hij zei dat er geen darm loopt waar die lek is, bovendien zou het er dan onder druk uitspuiten. Maar hij kan altijd eens nazien of dat er geen lek is (olieverbruik, drukverlies,...).

Ik zou eerder denken aan de waterpomp of een doorgeroest gietstop
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Of een of ander pijpje wat doorgeroest is bijv spruitstukverwarming.

Ken het nog van de clio.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

ah ja om een lek te zoeken is het handiger met een gloeilamp, daarmee zie je meer kleuren dan met een TL-lamp, en is koelvloeistof sneller te herkennen.
Plaats reactie