Hallo,
Ik heb een Renault Laguna 1.8 benzine uit 1997 met 140dkm op de teller. een half jaar geleden begon het koelvloeistof niveau te dalen. Toen is er een nieuwe thermostaat in gezet bij de dealer. Daarna was het weer goed. Maar de laatste 2 weken spuit de koelvloeistof ergens uit de motor. Als ik gereden heb en ik doe de motorkap open, dan is deze helemaal nat van de vloeistof, en onderin de motor ligt een plas.
Het niveau daalt zo snel dat er niet meer dan 5km mee gereden kan worden. Daarna wordt de motor te warm.
Is dit een lekke koppakking? Wat kan ik zoal controleren zonder te sleutelen wat de oorzaak kan zijn?
mvg, Lars
Lekke koppakking?
Nee, dit kan volgens mij onmogelijk een lekke koppakking zijn, want daarbij verdwijnt de koelvloeistof je motor (en dus je uitlaatgassen) in.
Dit lijkt meer op een lekke koelslang. Ga na een garage en vraag of ze druk op het koelsysteem willen zetten. Ik denk dat het lek dan snel genoeg gevonden is.
Dit lijkt meer op een lekke koelslang. Ga na een garage en vraag of ze druk op het koelsysteem willen zetten. Ik denk dat het lek dan snel genoeg gevonden is.
lekke koelslang, heb ik ook 2x gehad, vloeistof bijvullen, motor starten en onder de kap gas geven met de hand, dan komt het systeem ook op druk. en dan maak kijken waar het er uit spuit.
Renault 19 Cabriolet phase 1 bordeaux rood
bij lekke koppakking is het niet per definitie zo dat je koelwater de motor ingaat...
in dit geval zal het echter een lekke koelslang zijn idd...
in dit geval zal het echter een lekke koelslang zijn idd...
Het is toch zelden dat je koppakking naar buiten toe lekt? Is de auto op gas? Kan ook zijn dat er een aansluiting op de verdamper zit tegen dichtvriezen, misschien is hij daar lek? Of anders zou ik ook zeggen een koelslang
klopt, maar dat beweerde ik ook helemaal nietMerijn schreef:Nee, ok. Daar heb je gelijk in. Het kan ook naar 'buiten' lekken, maar dan is het niet zo dat de hele motorruimte zeiknat is.

Ik heb even gekeken waar het lek zit. Als je voor de auto staat lekt de motor links ergens uit. Ik kan alleen niet zien waar. Er lopen helemaal geen koelslangen daar in de buurt. Als ik gas geef terwijl ik naar de motor kijk, dan zie ik niets lekken. Maar zodra je een stukje rijdt en je parkeert de auto weer, dan zie je een heel spoor van koelvloeistof op de grond liggen. De motor is wel een beetje nat aan de linkerkant, maar ik zie het er niet uit komen.
Is het misschien iets met de radiator?
mvg, Lars
mvg, Lars
aan de rechterkant van de auto bedoel je zeker. Dit is de distributiezijde dus het zal wel de waterpomp zijn die lekt oftewel een gietstop achteraan de motor die doorgeroest is.zone2000 schreef:Ik heb even gekeken waar het lek zit. Als je voor de auto staat lekt de motor links ergens uit. Ik kan alleen niet zien waar. Er lopen helemaal geen koelslangen daar in de buurt. Als ik gas geef terwijl ik naar de motor kijk, dan zie ik niets lekken. Maar zodra je een stukje rijdt en je parkeert de auto weer, dan zie je een heel spoor van koelvloeistof op de grond liggen. De motor is wel een beetje nat aan de linkerkant, maar ik zie het er niet uit komen.
mvg, Lars
als de motor niet warm is, kan t de radiateur niet zijn, thermostaat staat dan nog dicht. Laat m eens even lopen en geef handmatig gas door aan de kabel te trekken en kijk waar t water eruit komt. Pas wel op dat t niet spuit en heet is, dan brand je jezelf 

ik dacht dat dat bij die motoren met een v-riem was, maar kan natuurlijk verkeerd zijn, maar anders kan je best tegelijk de distributieriem vervangen.alex1971 schreef:Waarschijnlijk inderdaad waterpomp. En met de lekkage die je aangeeft meteen ook maar distributieriem doen lijkt me. Ik neem daarbij ff aan dat de waterpomp door de distributie aangedreven wordt.
En als deze pas vervangen is is dit meteen de oorzaak.
Is idd met de V-riem, zijn de gewone F-motoren.
Als door een lekke koppakking, of een scheurtje in de kop druk weglekt in het koelsysteem, worden de slangen hard en kan er 1 scheuren. Een gescheurde slang kan dus een gevolg zijn.Merijn schreef:Nee, dit kan volgens mij onmogelijk een lekke koppakking zijn, want daarbij verdwijnt de koelvloeistof je motor (en dus je uitlaatgassen) in.
Gaat je vloeistof in je expansievaatje ook heel leuk van borrelen!!Bart V schreef:Als door een lekke koppakking, of een scheurtje in de kop druk weglekt in het koelsysteem, worden de slangen hard en kan er 1 scheuren. Een gescheurde slang kan dus een gevolg zijn.
daar zit idd iets in, maar hij zei dat er geen darm loopt waar die lek is, bovendien zou het er dan onder druk uitspuiten. Maar hij kan altijd eens nazien of dat er geen lek is (olieverbruik, drukverlies,...).Bart V schreef:Als door een lekke koppakking, of een scheurtje in de kop druk weglekt in het koelsysteem, worden de slangen hard en kan er 1 scheuren. Een gescheurde slang kan dus een gevolg zijn.Merijn schreef:Nee, dit kan volgens mij onmogelijk een lekke koppakking zijn, want daarbij verdwijnt de koelvloeistof je motor (en dus je uitlaatgassen) in.
Ik zou eerder denken aan de waterpomp of een doorgeroest gietstop
Of een of ander pijpje wat doorgeroest is bijv spruitstukverwarming.
Ken het nog van de clio.
Ken het nog van de clio.