ok, volgens mij heb ik wat verkeerd gedaan.
Kwilde mn olie verversen.....Ik heb mn oliefilter verwisseld en olie afgetapt. Maar iets is niet goedgegaan:
Ik heb de moer onder de auto losgedraaid..er kwam grijzige olie uit.
En mn oliepeilmeter geeft aan dat het oliepeil niet is afgenomen.
Heb ik de verkeerde bout losgedraaid (versnellingsbakolie???????)
Zo ja:
Waar zit de aftapbout voor de normale olie en waar vul ik de versnellingsbakolie bij?
(Kheb een clio 1.8 16V)
GR,
HP
olie verversingsproblemen
ga als je geen verstand van autos hebt toch naar een garage.
-
- Contacteer:
Zo`n vierkant gat zit in je bakaftapbout toch ook??Martijn. schreef:Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..
Maar je hebt in ieder geval je bakolie afgetapt.
Niet zo slim zeg maar.
Bakolie er weer in en de bout die in je carterpan zit losmaken.
Lijkt mij dat je hem niet kan missen.
-
Nee, grijze bakolie wil zeggen dat je bak gaar is, simpel as that.
Zijn aluminium deeltjes die bij de olie komen, dus ergens in de bak is iets aan het vreten. Hoe langer je met zon bak door rijdt hoe duurder het wordt
Zijn aluminium deeltjes die bij de olie komen, dus ergens in de bak is iets aan het vreten. Hoe langer je met zon bak door rijdt hoe duurder het wordt

Ik spreek uit ervaring. Olie met "mettalic" bestanddelen is niet goed.

Heb je de bakolie alweer ververst? Om dat spul weer terug erin te krijgen heb ik zelf een grote spuit bij de Heuts gekocht (20,-). Die zuigt 3/4 liter op uit je oliekan, je zet die flexibele slang op de opening van je bak (plastic vleugelmoer met rubber ringetje) en je drukt de olie voorzichtig in je bak. Vergeet ook niet een klein pakking-ringetje te gebruiken bij die bout waar je de olie uit je bak hebt laten lopen.
Voor je motorolie zit er een bout met een 8mm vierkant aansluiting (maat van een gemiddelde deurklink

Olie aflaten, laten uitdruppelen, biertje drinken, vierkant bout met nieuw ringetje weer in je carter draaien (niet te hard, carter is maar zacht alumium!), deurklink terug monteren zodat je ouders weer het huis uit kunnen, dan 3,7 liter olie weer van bovenaf erin mikken. (3,7 liter als je je oliefilter ook hebt meegewisseld, 3,2 liter als je je filter niet hebt meegewisseld)

Nee, bij "echte" autoŽs zit daar een 16Žer.peter5GTTurbo schreef:Zo`n vierkant gat zit in je bakaftapbout toch ook??Martijn. schreef:Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..
je versnellingsbak kun je cker wel overvullen........Tom schreef:bak kun je nooit overvullen, gewoon tot aan het randje.
En idd iets beter opletten de volgende keer. Als je niet eens het verschil ziet tussen een bak en een motorblok
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Voorkant omhoog. omdat je anders niet bij de bakolie stop kan. Dan afvullen. en dichtschroeven.Tom schreef:knappe jongen die dat doet

Maar zeker is dat je hem dan wel overvuld hebt....
Project: GTT Blue Sport
wat is er nou moeilijker dat volmikken en stoppen alsie overloopt...fock een pijlstok!
ow..ok, had ik ff niet begrepen, sorry. Ben net pas wakker, dus daar zal t aan liggen 

yeps... 
maar nu weer ff ontopic verder

maar nu weer ff ontopic verder

Mét een vierkant gat erinMarcoG schreef:Nee, bij "echte" autoŽs zit daar een 16Žer.peter5GTTurbo schreef:Zo`n vierkant gat zit in je bakaftapbout toch ook??Martijn. schreef:Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..

Zelf heb ik een clio 16V en werd het hoog tijd olie en filter te doen. Omdat het filter op een bijzonder goed bereikbare plek zit
heb ik er mee gewacht tot ik een goeie oplossing daarvoor had.
en die kwam er in de vorm van..... de kwikfit! Voor nog geen 45 euro vervangen ze het en ook het filter; voor de veiligheid heb ik wel mijn eigen olie meegenomen ipv de slaolie die ze daar gebruiken.
Investering meer dan de moeite waard; de heren waren 5 kwartier zoet met m'n cliootje
Best 45 euro's spent on that car hahahahah

en die kwam er in de vorm van..... de kwikfit! Voor nog geen 45 euro vervangen ze het en ook het filter; voor de veiligheid heb ik wel mijn eigen olie meegenomen ipv de slaolie die ze daar gebruiken.
Investering meer dan de moeite waard; de heren waren 5 kwartier zoet met m'n cliootje
Best 45 euro's spent on that car hahahahah
als je 't filter niet los krijgt, eerst even ontvetten dat ding en trek dan zo'n rubberen keukenhandschoen aan, heb je meer grip, heb je 'm makkelijker los
misbruik desnoods je kleine broertje of zusje als je zelf van die dikke armen hebt en er niet tussen kan

misbruik desnoods je kleine broertje of zusje als je zelf van die dikke armen hebt en er niet tussen kan

Trust me. I know what I'm doing.
heb net de clio een kleine beurt laten doen, ze waren ook ff aan het pielen met het erafhalen van de filter. Alleen ze hebben niet het ringetje bij de aftap bout vervangen. verder ging er dus niet 3,7 liter in maar 5,7. Vind nu wel met deze olie (was wel 10w40, heb het ff nagevraagd) dat de olie druk ietsje hoger ligt tijdens rijden (koud blok, 2500 toeren, rond de 4 bar, en als ie temp wat hoger ligt rond de 3, moet nog ff kijken hoeveel bar bij 110 graden olie op 4000 toeren, volgens mij moet ie dan 2 bar zijn) dan met me vorige olie (was meerendeel Total Quartz 10w40 7000). Misschien hebben ze nu wat dikkere olie gebruikt. (merk was iets van kendall olie ofzo?) Zal ff aankijken hoe het gaat. De monteur was wel versteld van hoe de auto eruit zag van onder. Was de eerste droge renault die hij had gezien in een lange tijd
, en dat voor een 1.8 16v.

Hmm had ik ook,canonballman schreef:Nee, grijze bakolie wil zeggen dat je bak gaar is, simpel as that.
5000km later weer ververst ter controle en toen was ut niet meer grijs!
logisch..dan is het slijpsel eruit, maar dat wil niet zeggen dat de bak weer als nieuw is!TMC16v schreef:Hmm had ik ook,canonballman schreef:Nee, grijze bakolie wil zeggen dat je bak gaar is, simpel as that.
5000km later weer ververst ter controle en toen was ut niet meer grijs!