olie verversingsproblemen

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
hpeemen
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 15 jul 2005 19:52

ok, volgens mij heb ik wat verkeerd gedaan.
Kwilde mn olie verversen.....Ik heb mn oliefilter verwisseld en olie afgetapt. Maar iets is niet goedgegaan:

Ik heb de moer onder de auto losgedraaid..er kwam grijzige olie uit.
En mn oliepeilmeter geeft aan dat het oliepeil niet is afgenomen.

Heb ik de verkeerde bout losgedraaid (versnellingsbakolie???????)
Zo ja:
Waar zit de aftapbout voor de normale olie en waar vul ik de versnellingsbakolie bij?

(Kheb een clio 1.8 16V)

GR,
HP
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ga als je geen verstand van autos hebt toch naar een garage.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Martijn. schreef:Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..
Zo`n vierkant gat zit in je bakaftapbout toch ook??

Maar je hebt in ieder geval je bakolie afgetapt.
Niet zo slim zeg maar.
Bakolie er weer in en de bout die in je carterpan zit losmaken.
Lijkt mij dat je hem niet kan missen.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

ja met een rood ringetje er omheem


vuldop bakolie zit op je bak :D plastic vleugelmoer, onder je filterhuis
Trust me. I know what I'm doing.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

bak kun je nooit overvullen, gewoon tot aan het randje.

En idd iets beter opletten de volgende keer. Als je niet eens het verschil ziet tussen een bak en een motorblok :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

mark 5t schreef:ga als je geen verstand van autos hebt toch naar een garage.
Nou nou, kun je ook van leren :)

Ben blij, heb je tenminste nieuwe bakolie. Grijze bakolie is ook niet goed :p
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Nee, grijze bakolie wil zeggen dat je bak gaar is, simpel as that.
Zijn aluminium deeltjes die bij de olie komen, dus ergens in de bak is iets aan het vreten. Hoe langer je met zon bak door rijdt hoe duurder het wordt :(
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

(Y) Cannonballman

Ik spreek uit ervaring. Olie met "mettalic" bestanddelen is niet goed. :(

Heb je de bakolie alweer ververst? Om dat spul weer terug erin te krijgen heb ik zelf een grote spuit bij de Heuts gekocht (€20,-). Die zuigt 3/4 liter op uit je oliekan, je zet die flexibele slang op de opening van je bak (plastic vleugelmoer met rubber ringetje) en je drukt de olie voorzichtig in je bak. Vergeet ook niet een klein pakking-ringetje te gebruiken bij die bout waar je de olie uit je bak hebt laten lopen.

Voor je motorolie zit er een bout met een 8mm vierkant aansluiting (maat van een gemiddelde deurklink (Y) ) en eveneens zoŽn pakkingringetje. Die ringetjes kun je niet hergebruiken, moet je voor een paar cent (€0,25 ofzo) nieuw kopen.
Olie aflaten, laten uitdruppelen, biertje drinken, vierkant bout met nieuw ringetje weer in je carter draaien (niet te hard, carter is maar zacht alumium!), deurklink terug monteren zodat je ouders weer het huis uit kunnen, dan 3,7 liter olie weer van bovenaf erin mikken. (3,7 liter als je je oliefilter ook hebt meegewisseld, 3,2 liter als je je filter niet hebt meegewisseld) (Y)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:
Martijn. schreef:Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..
Zo`n vierkant gat zit in je bakaftapbout toch ook??
Nee, bij "echte" autoŽs zit daar een 16Žer. :wink:
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Tom schreef:bak kun je nooit overvullen, gewoon tot aan het randje.

En idd iets beter opletten de volgende keer. Als je niet eens het verschil ziet tussen een bak en een motorblok :lol:
je versnellingsbak kun je cker wel overvullen........
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

knappe jongen die dat doet
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:knappe jongen die dat doet
Voorkant omhoog. omdat je anders niet bij de bakolie stop kan. Dan afvullen. en dichtschroeven. :wink: Hoef je toch niet voor gestudeerd te hebben :p

Maar zeker is dat je hem dan wel overvuld hebt....
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Tom schreef:knappe jongen die dat doet
bij de gte staat in het werkplaatshandboek dat hij niet tot de rand toe vol moet en doe je dat wel das is hij dus overvol! :)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

maar je kunt alleen zo slecht zien hoeveel er nou precies in moet, geen pijlstok ofzo
Trust me. I know what I'm doing.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat is er nou moeilijker dat volmikken en stoppen alsie overloopt...fock een pijlstok!
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

is niks moeilijks aan nee :D was ook reactie op vos :D
Trust me. I know what I'm doing.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ow..ok, had ik ff niet begrepen, sorry. Ben net pas wakker, dus daar zal t aan liggen ;)

:D
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

~Haas~ schreef:ow..ok, had ik ff niet begrepen, sorry. Ben net pas wakker, dus daar zal t aan liggen ;)

:D
ook vakantie (Y) ?
Trust me. I know what I'm doing.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

yeps... :D

maar nu weer ff ontopic verder (Y) :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

MarcoG schreef:
peter5GTTurbo schreef:
Martijn. schreef:Aftapbout zit midden onder achter het blok zit 4kant gat in de bout..
Zo`n vierkant gat zit in je bakaftapbout toch ook??
Nee, bij "echte" autoŽs zit daar een 16Žer. :wink:
Mét een vierkant gat erin :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

Zelf heb ik een clio 16V en werd het hoog tijd olie en filter te doen. Omdat het filter op een bijzonder goed bereikbare plek zit :( heb ik er mee gewacht tot ik een goeie oplossing daarvoor had.

en die kwam er in de vorm van..... de kwikfit! Voor nog geen 45 euro vervangen ze het en ook het filter; voor de veiligheid heb ik wel mijn eigen olie meegenomen ipv de slaolie die ze daar gebruiken.

Investering meer dan de moeite waard; de heren waren 5 kwartier zoet met m'n cliootje

Best 45 euro's spent on that car hahahahah
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Poe poe, dat bewijst de kwaliteit van de kwikfit maar weer :lol:
Het kan ook veel korter :p
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

als je 't filter niet los krijgt, eerst even ontvetten dat ding en trek dan zo'n rubberen keukenhandschoen aan, heb je meer grip, heb je 'm makkelijker los (Y)

misbruik desnoods je kleine broertje of zusje als je zelf van die dikke armen hebt en er niet tussen kan :p :D
Trust me. I know what I'm doing.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

anders een oliefilter sleutel met zo'n ketting. Met wat handigheid heb je em er zo om, en je oliefilter er zo af.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

heb net de clio een kleine beurt laten doen, ze waren ook ff aan het pielen met het erafhalen van de filter. Alleen ze hebben niet het ringetje bij de aftap bout vervangen. verder ging er dus niet 3,7 liter in maar 5,7. Vind nu wel met deze olie (was wel 10w40, heb het ff nagevraagd) dat de olie druk ietsje hoger ligt tijdens rijden (koud blok, 2500 toeren, rond de 4 bar, en als ie temp wat hoger ligt rond de 3, moet nog ff kijken hoeveel bar bij 110 graden olie op 4000 toeren, volgens mij moet ie dan 2 bar zijn) dan met me vorige olie (was meerendeel Total Quartz 10w40 7000). Misschien hebben ze nu wat dikkere olie gebruikt. (merk was iets van kendall olie ofzo?) Zal ff aankijken hoe het gaat. De monteur was wel versteld van hoe de auto eruit zag van onder. Was de eerste droge renault die hij had gezien in een lange tijd :D, en dat voor een 1.8 16v.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

canonballman schreef:Nee, grijze bakolie wil zeggen dat je bak gaar is, simpel as that.
Zijn aluminium deeltjes die bij de olie komen, dus ergens in de bak is iets aan het vreten. Hoe langer je met zon bak door rijdt hoe duurder het wordt :(
Hmm had ik ook,
5000km later weer ververst ter controle en toen was ut niet meer grijs!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nieuwe olie geeft altijd wat meer druk
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

TMC16v schreef:
canonballman schreef:Nee, grijze bakolie wil zeggen dat je bak gaar is, simpel as that.
Zijn aluminium deeltjes die bij de olie komen, dus ergens in de bak is iets aan het vreten. Hoe langer je met zon bak door rijdt hoe duurder het wordt :(
Hmm had ik ook,
5000km later weer ververst ter controle en toen was ut niet meer grijs!
logisch..dan is het slijpsel eruit, maar dat wil niet zeggen dat de bak weer als nieuw is!
Plaats reactie