turbodruk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wie rijd er hier trouwens allemaal met verhoogde turbodruk op zijn gtt?
en met hoeveel druk rij je?

van de alpine is bij mij bekend wat je precies moet doen om redelijk veilig met een verhoogde turbodruk te kunnen rijden.
maar wat MOET je allemaal doen om de turbodruk bij een gtt te verhogen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Gebruik de zoekfunctie eens...dit is echt al veelvuldig besproken.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ik geloof tot 1 bar boven de gasklep bar weinig, alleen de IC strappen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

@bart sorry

@ erik ic strappen?????
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

een paar tie-rap om de lengteas van de IC, zodat ie wat moeilijker uit elkaar kan ploffen :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

spand band of iets dergelijks op de IC heen d8 ik...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

lolbroeken, stel je een serieuze vraag krijg je zulke antwoorden :D :lol: >-)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

umm was serieus antwoord hoor :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

maar hoezo dan die intercooler blijft toch wel zitten?

ow erik (schepjes)de alpine onderdelen dag is bij jouw in de buurt :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

om de IC zelf heen zeg maar dat ie niet uitmelkaar klapt. niet aan de auto vast.

waar is die dag dan?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

is die zo zwak dan die intercooler?

De onderdelen dag zal georganiseerd worden in Heerhugowaard, Noord-Holland bij Renault Dealer Frans Stokman. Aansluitend zal er een toertocht van 150km zijn door het prachtige West Friese landschap, eindigend aan het strand. Enkel een drankje of een volledige maaltijd is hier mogelijk. Geen drempels en flitspalen is onze motivatie, dus suc6 verzekerd!
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:is die zo zwak dan die intercooler?

Weet ik het ik heb geen gtt :p
Luco/Alpine-racer schreef: De onderdelen dag zal georganiseerd worden in Heerhugowaard, Noord-Holland bij Renault Dealer Frans Stokman. Aansluitend zal er een toertocht van 150km zijn door het prachtige West Friese landschap, eindigend aan het strand. Enkel een drankje of een volledige maaltijd is hier mogelijk. Geen drempels en flitspalen is onze motivatie, dus suc6 verzekerd!
Geinig :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja misschien komt er een vermogensbank :D
nou ben ik nog niks opgeschoten met die ic, dat die dingen zo zwak zijn dan 0,3 bar meer?
ik wacht wel af :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

onderdelendag bij mijn dealer zie ik, maar wat is de rol van de dealer hier dan in, of is het in het weekend ?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:ja misschien komt er een vermogensbank :D
nou ben ik nog niks opgeschoten met die ic, dat die dingen zo zwak zijn dan 0,3 bar meer?
ik wacht wel af :)
Die van een gtt kunnen inderdaad niet goed 1 bar hebben. Daar klapt de kap vanaf, is maar geklemd he.

Beter is ook een grotere sproeier monteren, en een pingelsensor is ook geen overbodige luxe. Koeling in orde en dan 1 bar boven de klep. Happy turbo'ing!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

is er een bepaalde waarde/grote van sproeier die je het beste kan pakken bij een origenele carb wanneer je 1 bar gaat rijden
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

135
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:ja misschien komt er een vermogensbank :D
nou ben ik nog niks opgeschoten met die ic, dat die dingen zo zwak zijn dan 0,3 bar meer?
ik wacht wel af :)
Die van een gtt kunnen inderdaad niet goed 1 bar hebben. Daar klapt de kap vanaf, is maar geklemd he.

Beter is ook een grotere sproeier monteren, en een pingelsensor is ook geen overbodige luxe. Koeling in orde en dan 1 bar boven de klep. Happy turbo'ing!
dus eigenlijk een andere intercooler kopen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou die intercooler zit gewoon op een kutplek daar, dus kun je beter een paar lange slangenklemmen bij de praxis scoren (bij de ventilatieafdeling). Gaat goed tot 1.5 bar.
Je kunt wel dikke pegels voor zo'n uprated forge neerlegge, maarja ik zou het niet doen :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

is idd een kloteplek
maar eens kijken of we hem opschroeven als we de slangen gaan bestellen, maar ff rustig aan
eerst de motor af en dat gaat ook weer hard met de munten :evil:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Ik kan van een vriend van me een IC van een megane 1.9 TDI overnemen.
Qua oppervlakte is ie toch wel bijna 4 keer zo groot als de originele IC...
Als je de bumper er af haalt past ie heel mooi net rechts van het sleepoog, en precies achtr de sleuven die in de bumper zitten.
Op die manier hoef je ook niks aan je bumper te doen, zoals wat sleufjes bij zagen...
De slangen en aansluitingen passen op die manier precies tussen allerlei balken door.
Hij gaat er als het goed is aankomende week op :beer:

Laat het jullie weten wat daar uit komt!
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

En omdat er nu niks naast de radiateur zit, kan ik daar eens een openluchtfilter plaatsen...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm maak daar eens een fotootje van (liefst met oto erbij).
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Zal ik doen!
Welliswaar met mijn foon maar zal het wel proberen.
(Heb nog nooit een foto geupload maar hoop dat ik daar wel uit kom)

Gaat het bij een IC om de opp, dikte of de ruimte tussen de ribben?
Natuurlijk de combinatie, maar wat heeft het meeste effect?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Frontaal oppervlak is belangrijker dan dikte.
Sja de core is een beetje lastig om te zeggen, moet zo gestroomlijnd mogelijk zijn en zoveel mogelijk oppervlak hebben.

Verder ist ook erg belangrijk dat de core over het gehele oppervlak zoveel mogelijk lucht krijgt. als de helft van de core bijv achter de bumper zit isda nogal nadelig.

Sja allemaal logica ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Inhoud is wel belangrijk.

Intercooler is een buffer, het metaal koelt de lucht, hoe meer metaal hoe beter, dus hoe groter hoe beter*. De buiten lucht koelt de intercooler en dat lukt meestal wel.


*Maar we denken natuurlijk wel nog aan het arme kleine turbotje wat m vol moet duwen hé
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Kan een IC ook te groot zijn dan?
Voor in dit geval een originele turbo...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja je krijgt wel een iets groter turbogat jah, dat merk ik ook al.
Maja als de druk er eenmaal is, maakt dat weer een hoop goed :p

Wat zijn de maten van die intercooler trouwens?
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Die ligt bij hem in de garage dus dat weet ik zo niet, maar als ik een gokje mag doen, ongeveer 25 x 90 en zo'n 5 dik...
Ik zal em dinsdag goed opmeten.
Misschien heeft ie er nog eentje liggen...
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

ik heb ook nog een IC liggen van een alfa romeo, 1,5 X zo groot als orgineel en op de orginele plek te monteren met een beetje fantasie. pm maar voor intresse of fotos.
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

gooi effe fototje on-line anders, is mischien net zo makelijk
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Riël schreef:Inhoud is wel belangrijk.

Intercooler is een buffer, het metaal koelt de lucht, hoe meer metaal hoe beter, dus hoe groter hoe beter*. De buiten lucht koelt de intercooler en dat lukt meestal wel.
denk er ook aan dat de lucht door de IC heenstroomt met een bepaalde snelheid. Als de lucht langer gekoeld word, is de temp na de IC lager. Dus theoretisch is een lange IC beter. Praktisch zitten hier wel enige nadelen aan..
Daarbij ook wat Riël zegt: hoe groter de IC, hoe langer t duurt voor de turbo m 'vol' heeft en dan heb je dus een groter turbogat ( (Y) Steven)
Bart GTT
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 23:20
Locatie: Eindhoven

Nou, een beetje late reactie, maar hij is nu eindelijk klaar...

Het effectief koelend oppervlak is 60x20.
Hij past net niet tussen de sleepogen dus mijn auto moet het vanaf nu altijd doen hahaha
Een beetje geklooi met slangen uit andere auto's maar nu loopt de aanvoer naast het subframe en afvoer net over de dynamo.

Ik heb de bumper een klein beetje aan moeten passen maar het valt reuze mee. Je ziet het bijna niet...
Misschien dat er straks nog wat verbeterd kan worden mar dat moet ik nog bekijken.

Ik heb het idee dat de turbo nog iets feller reageert op het gas, en ik heb er 0.1 bar winst aan over gehouden... :lol:
De openluchtfilter zit nu op de plaats van de oude IC en vangt daardoor genoeg koude lucht. Ik wil nog een keer een beschermkap maken zodat ie nog minder warme lucht aan zuigt.
Je hoort de turbo nu nog net wat harder fluiten. :beer:
Het stofzuiger effect krijg je alleen bij half gas maar ja, wie doet dat nou... :D

Foto's heb ik, maar die staan op mijn pc en ik weet niet hoe ik die hier op kan krijgen. Die kunnen dus via mail, of als iemand mij kan helpen...
Ze zijn met mijn foon gemaakt dus niet super scherp, maar je kunt het wel zien.

Groeten Bart
Laatst gewijzigd door Bart GTT op vr 27 mei 2005 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Hier kan je je foto's en aanverwante dingen uploaden.
Plaats reactie