Ik was vandaag (zondag) op het "Circuitpark Zandvoort" bij de finale race's!
Was erg vet! Nog een paar mooie wagens gezien en een paar goeie crashes.
Op de terugweg naar mijn auto zag ik een Clio Williams voorbij komen. Is toch ook niet slecht, dacht ik. Maar kan je zo'n Clio ook nog een beetje verder tunen, want 150PK vindt ik toch een beetje aan de magere kant voor een auto met dat gewicht. Ik wil dat mijn volgende auto zo'n 200PK of meer aan boord heeft of krijgt. Is dit mogelijk met een Willie of gaat dat weer in de 10.000den guldens lopen.
Rond de 200pk is te doen, heb wel ens een verhaal gehoord van iemand van de CRS, die zei dat hij met een "goede" sportpijp, chip, luchtfilter er 180pk uit had gekregen, dit was trouwens gedaan bij Achterberg motorsport. Weet niet of dit helemaal waar is, maar hij zei dat hij heel de middag op de rollerbank de chip perfect had afgesteld.
Je kan natuurlijk ook verder gaan en een andere nokkestok erin zetten en het een en ander flowen, maar bij achterberg wet iig dat er verschillende 200+pk willies vandaan zijn gekomen, kost wel ping,ping
rond de 200 pk is gemakkelijk mogelijk. kosten zijn zo,n 4500 bij achterberg.
de kop wordt dan gebalanceerd, andere nokkenassen enz enz enz.
kijk maar de megane cup. zelfde motor in grote lijnene en 196 pk.
totaal blok nieuw kost zo,n 7500 gulden, alleen de kop rond de 1750
Onze rallywilliams heeft 190 PK ZONDER andere nokkenas of iets in die geest. Het is een groep N motor en die mag niet zo heel veel wijzigen van de standaard motor. Je kan er dus een heleboel uithalen.
Nog even over de williams van mijn zwagertje,
getuned bij braspenning andere nokkenassen en chip lege kat en devil demper,volgens zeggen 216 PK,maar hij moet nog een keer op de testbank,geen idee wat het gekost heeft,de vorige eigenaar was zo gek,ondertussen wel nieuwe zuigerveren en klephoedjes want hij zoop nogal olie.
Zoals ik al zei,hij moet nog een keer op de testbank,de clio 16V van een neefje ,met cup computer,is bijna net zo snel,maar hij is dan ook wel erg dwaas,gelukkig kan hij zich nog eens op het circuit uitleven met zijn bleekemolen clio,en die williams rijdt echt geweldig,super wegligging(michelin pilot)super acceleratie,super geluid,trouwens dat neefje heeft de rare gewoonte om uit te vinden wanneer de toerenbegrenzer ingrijpt,dat kun je hier als ze buiten het dorp aan het scheuren zijn erg goed horen,maar ja vorige week toch de koppakking lek,de klojo.