Schokdempers en verlagen...

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
DaPew
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 21 jun 2004 19:08
Locatie: Ieper (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Ik ben gisteren naar de keuring geweest en mijn schokdemper rechts achter is afgekeurd. Er moeten achter dus nieuwe schokdempers onder.

Nu dacht ik van meteen verlaag bestendige schokdempers te kopen, Koni rood (type nummer 80 2813). Ik zou dan met die schokdempers maar met de originele veren naar de keuring gaan en na de keuring de neus (met originele schokdempers) ongeveer 3cm en de achterkant (met koni rood) ongeveer 4-5 cm zakken. Ik wacht met de verlaging tot na de keuring omdat je daarvoor attesten moet hebben en die tot 3 maanden op zich kunnen laten wachten (ik moet binnen de 2 weken terug naar de keuring).

Is dit een goed idee?

Ik denk dus aan volgende combinatie:
Voor de keuring: vooraan originele schokdempers en originele veren, achteraan Koni rood met originele veren
Na de keuring: vooraan originele schokdempers met -3cm vering, achteraan Koni rood met -4,5cm verlaging.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik zou koni geel nemen, want deze zijn in hardheid nastelbaar.

in ieder geval 4 dempers van hetzelfde type en merk rondom
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Weet iemand wie de producent is van deze set?

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1373

En deze, is ook verstelbaar:

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1049

K-tec produceert die spullen nl. niet zelf maar verkoopt ze wel onder hun eigen naam, net als Ktec kevlar remblokken die gewoon van EBC blijken te zijn.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De eerste lijkt mij van FK te zijn, de tweede is volgens mij gewoon van het merk Ultimate, maar dat weet ik niet zeker.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

hebbes :wink:

http://www.ultimate-suspension.com/

lekker, met een slopgat om je camber in te stellen.
Heb em laten uitlijnen, mijn camber (standaard) is al -1,4 graden
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

op de k-tec site stond er trouwens gewoon bij dat de ene set van ultimate was, bij de prijslijst :p :p
MaSteR Clio
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 12 dec 2004 22:10
Locatie: Dinxperlo
Contacteer:

Ik had ff terugkomend op dit verhaal een paar vraagjes over de KONI ROOD dempers...
Het gaat om een Renault Clio (Niet 16V)
k had Koni rood dempers gezien (voor)...alleen nu was mijn vraag of deze in combinatie met 6cm verlagingsveren mogelijk zijn??
Heb nu namelijk 4cm met originele dempers..

Zit er verder nog verschil in de veerpoot binnen de niet 16V'ers?? K ben namelijk bij autodemontagebedrijven verschillende types tegen gekomen..
Hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen, in ieder geval alvast bedankt!
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

het resultaat zal niet goed zijn, demper en veer zijn op elkaar afgesteld, beter demper en veer tegelijk kopen.

een normale demper is berekend op de langere veer die er nu onderzit, je krijgt nu een stuiterend geheel.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

dat gaat zo niet lukken met -6 cm dan moet je toch echt kortere dempers hebben
dus kan je het beste een set kopen waar alles by zit bv apex enz.
of voor voor een schroefset gaan van bv fk
dan kan je de hoogter zelf regelen.
meer als 3/4 cm kunne je orginele dempers niet aan .
Marcel
MaSteR Clio
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 12 dec 2004 22:10
Locatie: Dinxperlo
Contacteer:

Probleem is al opgelost...blijft heel moeilijk om aan een goede (2de handse) set veren en/of dempers te komen voor niet 16V Clio. Vandaar dat de keus is gevallen op een schroefsetje... :)
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

kijk das nu mooi zeg .
ben benieuwd hoe het eruit gaat zien .
en hoe laag je gaat . :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MaSteR Clio schreef:Probleem is al opgelost...blijft heel moeilijk om aan een goede (2de handse) set veren en/of dempers te komen voor niet 16V Clio. Vandaar dat de keus is gevallen op een schroefsetje... :)
als er de juiste fusee stukken onder je clio zitten dan past een 16v set zonder problemen. Uit mn hoofd moest het iets van ?58? mm tussen de gaten van de schokdemper zijn.

Bij een RSI of een 1.8 RT past het iig wel :smoke:

Schroefset is ook niets mis mee.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

centimeter of 5 bodemhoogte is genoeg lijkt me :) :p
R5GTT. Drive it like you stole it
MaSteR Clio
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 12 dec 2004 22:10
Locatie: Dinxperlo
Contacteer:

Frits schreef:als er de juiste fusee stukken onder je clio zitten dan past een 16v set zonder problemen. Uit mn hoofd moest het iets van ?58? mm tussen de gaten van de schokdemper zijn.

Bij een RSI of een 1.8 RT past het iig wel :smoke:

Schroefset is ook niets mis mee.
Weet niet hoe het precies zit maar er zit verschil in de gaten van de schokdemper, de dealer van me schroefsetje zei dat er verschil zat tussen 16v en de niet 16v....tevens zijn er ook 2 verschillende schokdempers voor de niet 16v (bij de ene zitten die gaten verder van elkaar). Tjah klinkt heel dom maar t is echt zo..
Weet niet hoe dat zit bij een RSi of 1.8
-PAZ- schreef:centimeter of 5 bodemhoogte is genoeg lijkt me :) :p
Haha idd zo laag mogelijk mjaa moet met polyester bumper niet teveel drempels raken...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MaSteR Clio schreef:
Frits schreef:als er de juiste fusee stukken onder je clio zitten dan past een 16v set zonder problemen. Uit mn hoofd moest het iets van ?58? mm tussen de gaten van de schokdemper zijn.

Bij een RSI of een 1.8 RT past het iig wel :smoke:

Schroefset is ook niets mis mee.
Weet niet hoe het precies zit maar er zit verschil in de gaten van de schokdemper, de dealer van me schroefsetje zei dat er verschil zat tussen 16v en de niet 16v....tevens zijn er ook 2 verschillende schokdempers voor de niet 16v (bij de ene zitten die gaten verder van elkaar). Tjah klinkt heel dom maar t is echt zo..
Weet niet hoe dat zit bij een RSi of 1.8
Dat zei ik al :wink: die grootste maat fusee's zijn gelijk aan die van een 16v :D
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

ander vraagje, zelfde onderwerp:

ik ga binnenkort 4 monroe reflex schokdempers krijgen. k heb er al veel goede reviews over gelezen, en op de site van monroe zelf worden ze (uiteraard) enorm de hemel in geprezen..

nu, als die dempers geplaatst gaan worden, ga'k ineens m'n veren vervangen, aangezien m'n huidige veren er toch wat versleten uit zien (en k denk dat ze er 250k km onder zitten)

m'n vraag is nu dus:
als ik verlagingsveren zou steken, zou dat m'n baanligging verbeteren? want uiteindelijk zijn die dempers berekend op de standaard rijhoogte, en als k dan 4cm zou verlagen, dan verlies ik de eerste 4cm functionaliteit, afstelling en eigenschappen van de dempers.. maar tegelijkertijd hoor ik langs alle kanten dat verlagen een veel betere baanligging geeft..


oh, en een schroefsetje is geen optie. monroe reflex zal het worden, en verlagen is geen prioriteit :)
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

baanligging zou er wat moeten op verbeteren, (niet toepasselijk op een twingo 8) ), je gaat minder het gevoel hebben dat je gaat om kantelen in de bocht... kortom, ik kan niets opnoemen waarom je je originele veren eronder zou laten zitten...
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Glekke schreef:baanligging zou er wat moeten op verbeteren, (niet toepasselijk op een twingo 8) ), je gaat minder het gevoel hebben dat je gaat om kantelen in de bocht... kortom, ik kan niets opnoemen waarom je je originele veren eronder zou laten zitten...
wel, mijn voornaamste reden is dat ik het vermoeden heb day de schokdempers berekend en ontworpen zijn op standaard rijhoogte, en ik er dan dus de eerste 4cm tussenuit haal..
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het klopt inderdaad dat de demperkarakteristiek nu niet optimaal benut wordt. De monroe reflex is een gasdemper, dus opzich moet die 4 cm verlaging wel kunnen, met enigzins behoud van een goede demping. Maar ik zou gewoon eens informeren bij monroe zelf wat zij je adviseren. Mischien sloop je de dempers wel als je 4 cm kortere veren gebruikt, en dat zullen zij wel weten.

Door de verlaging zal de wegligging wel wat verbeteren. De kortere veerweg en stuggere demping icm het lagere zwaartepunt laat de auto wat vaster op de weg liggen, en wat scherper sturen. De vraag is even hoe de schokdempers presteren met de verlagingsveren.
MaSteR Clio
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 12 dec 2004 22:10
Locatie: Dinxperlo
Contacteer:

Frits schreef: Dat zei ik al :wink: die grootste maat fusee's zijn gelijk aan die van een 16v :D
Aaah k snap em ;) :D
Plaats reactie