Ik ben gisteren naar de keuring geweest en mijn schokdemper rechts achter is afgekeurd. Er moeten achter dus nieuwe schokdempers onder.
Nu dacht ik van meteen verlaag bestendige schokdempers te kopen, Koni rood (type nummer 80 2813). Ik zou dan met die schokdempers maar met de originele veren naar de keuring gaan en na de keuring de neus (met originele schokdempers) ongeveer 3cm en de achterkant (met koni rood) ongeveer 4-5 cm zakken. Ik wacht met de verlaging tot na de keuring omdat je daarvoor attesten moet hebben en die tot 3 maanden op zich kunnen laten wachten (ik moet binnen de 2 weken terug naar de keuring).
Is dit een goed idee?
Ik denk dus aan volgende combinatie:
Voor de keuring: vooraan originele schokdempers en originele veren, achteraan Koni rood met originele veren
Na de keuring: vooraan originele schokdempers met -3cm vering, achteraan Koni rood met -4,5cm verlaging.
Schokdempers en verlagen...
Weet iemand wie de producent is van deze set?
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1373
En deze, is ook verstelbaar:
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1049
K-tec produceert die spullen nl. niet zelf maar verkoopt ze wel onder hun eigen naam, net als Ktec kevlar remblokken die gewoon van EBC blijken te zijn.
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1373
En deze, is ook verstelbaar:
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1049
K-tec produceert die spullen nl. niet zelf maar verkoopt ze wel onder hun eigen naam, net als Ktec kevlar remblokken die gewoon van EBC blijken te zijn.
hebbes
http://www.ultimate-suspension.com/
lekker, met een slopgat om je camber in te stellen.
Heb em laten uitlijnen, mijn camber (standaard) is al -1,4 graden
http://www.ultimate-suspension.com/
lekker, met een slopgat om je camber in te stellen.
Heb em laten uitlijnen, mijn camber (standaard) is al -1,4 graden
-
- Contacteer:
Ik had ff terugkomend op dit verhaal een paar vraagjes over de KONI ROOD dempers...
Het gaat om een Renault Clio (Niet 16V)
k had Koni rood dempers gezien (voor)...alleen nu was mijn vraag of deze in combinatie met 6cm verlagingsveren mogelijk zijn??
Heb nu namelijk 4cm met originele dempers..
Zit er verder nog verschil in de veerpoot binnen de niet 16V'ers?? K ben namelijk bij autodemontagebedrijven verschillende types tegen gekomen..
Hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen, in ieder geval alvast bedankt!
Het gaat om een Renault Clio (Niet 16V)
k had Koni rood dempers gezien (voor)...alleen nu was mijn vraag of deze in combinatie met 6cm verlagingsveren mogelijk zijn??
Heb nu namelijk 4cm met originele dempers..
Zit er verder nog verschil in de veerpoot binnen de niet 16V'ers?? K ben namelijk bij autodemontagebedrijven verschillende types tegen gekomen..
Hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen, in ieder geval alvast bedankt!
dat gaat zo niet lukken met -6 cm dan moet je toch echt kortere dempers hebben
dus kan je het beste een set kopen waar alles by zit bv apex enz.
of voor voor een schroefset gaan van bv fk
dan kan je de hoogter zelf regelen.
meer als 3/4 cm kunne je orginele dempers niet aan .
Marcel
dus kan je het beste een set kopen waar alles by zit bv apex enz.
of voor voor een schroefset gaan van bv fk
dan kan je de hoogter zelf regelen.
meer als 3/4 cm kunne je orginele dempers niet aan .
Marcel
-
- Contacteer:
Probleem is al opgelost...blijft heel moeilijk om aan een goede (2de handse) set veren en/of dempers te komen voor niet 16V Clio. Vandaar dat de keus is gevallen op een schroefsetje... 

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
als er de juiste fusee stukken onder je clio zitten dan past een 16v set zonder problemen. Uit mn hoofd moest het iets van ?58? mm tussen de gaten van de schokdemper zijn.MaSteR Clio schreef:Probleem is al opgelost...blijft heel moeilijk om aan een goede (2de handse) set veren en/of dempers te komen voor niet 16V Clio. Vandaar dat de keus is gevallen op een schroefsetje...
Bij een RSI of een 1.8 RT past het iig wel

Schroefset is ook niets mis mee.
Project: GTT Blue Sport
-
- Contacteer:
Weet niet hoe het precies zit maar er zit verschil in de gaten van de schokdemper, de dealer van me schroefsetje zei dat er verschil zat tussen 16v en de niet 16v....tevens zijn er ook 2 verschillende schokdempers voor de niet 16v (bij de ene zitten die gaten verder van elkaar). Tjah klinkt heel dom maar t is echt zo..Frits schreef:als er de juiste fusee stukken onder je clio zitten dan past een 16v set zonder problemen. Uit mn hoofd moest het iets van ?58? mm tussen de gaten van de schokdemper zijn.
Bij een RSI of een 1.8 RT past het iig wel![]()
Weet niet hoe dat zit bij een RSi of 1.8
Haha idd zo laag mogelijk mjaa moet met polyester bumper niet teveel drempels raken...-PAZ- schreef:centimeter of 5 bodemhoogte is genoeg lijkt me![]()
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Dat zei ik alMaSteR Clio schreef:Weet niet hoe het precies zit maar er zit verschil in de gaten van de schokdemper, de dealer van me schroefsetje zei dat er verschil zat tussen 16v en de niet 16v....tevens zijn er ook 2 verschillende schokdempers voor de niet 16v (bij de ene zitten die gaten verder van elkaar). Tjah klinkt heel dom maar t is echt zo..Frits schreef:als er de juiste fusee stukken onder je clio zitten dan past een 16v set zonder problemen. Uit mn hoofd moest het iets van ?58? mm tussen de gaten van de schokdemper zijn.
Bij een RSI of een 1.8 RT past het iig wel![]()
Weet niet hoe dat zit bij een RSi of 1.8

Project: GTT Blue Sport
ander vraagje, zelfde onderwerp:
ik ga binnenkort 4 monroe reflex schokdempers krijgen. k heb er al veel goede reviews over gelezen, en op de site van monroe zelf worden ze (uiteraard) enorm de hemel in geprezen..
nu, als die dempers geplaatst gaan worden, ga'k ineens m'n veren vervangen, aangezien m'n huidige veren er toch wat versleten uit zien (en k denk dat ze er 250k km onder zitten)
m'n vraag is nu dus:
als ik verlagingsveren zou steken, zou dat m'n baanligging verbeteren? want uiteindelijk zijn die dempers berekend op de standaard rijhoogte, en als k dan 4cm zou verlagen, dan verlies ik de eerste 4cm functionaliteit, afstelling en eigenschappen van de dempers.. maar tegelijkertijd hoor ik langs alle kanten dat verlagen een veel betere baanligging geeft..
oh, en een schroefsetje is geen optie. monroe reflex zal het worden, en verlagen is geen prioriteit
ik ga binnenkort 4 monroe reflex schokdempers krijgen. k heb er al veel goede reviews over gelezen, en op de site van monroe zelf worden ze (uiteraard) enorm de hemel in geprezen..
nu, als die dempers geplaatst gaan worden, ga'k ineens m'n veren vervangen, aangezien m'n huidige veren er toch wat versleten uit zien (en k denk dat ze er 250k km onder zitten)
m'n vraag is nu dus:
als ik verlagingsveren zou steken, zou dat m'n baanligging verbeteren? want uiteindelijk zijn die dempers berekend op de standaard rijhoogte, en als k dan 4cm zou verlagen, dan verlies ik de eerste 4cm functionaliteit, afstelling en eigenschappen van de dempers.. maar tegelijkertijd hoor ik langs alle kanten dat verlagen een veel betere baanligging geeft..
oh, en een schroefsetje is geen optie. monroe reflex zal het worden, en verlagen is geen prioriteit

baanligging zou er wat moeten op verbeteren, (niet toepasselijk op een twingo
), je gaat minder het gevoel hebben dat je gaat om kantelen in de bocht... kortom, ik kan niets opnoemen waarom je je originele veren eronder zou laten zitten...

wel, mijn voornaamste reden is dat ik het vermoeden heb day de schokdempers berekend en ontworpen zijn op standaard rijhoogte, en ik er dan dus de eerste 4cm tussenuit haal..Glekke schreef:baanligging zou er wat moeten op verbeteren, (niet toepasselijk op een twingo), je gaat minder het gevoel hebben dat je gaat om kantelen in de bocht... kortom, ik kan niets opnoemen waarom je je originele veren eronder zou laten zitten...
Het klopt inderdaad dat de demperkarakteristiek nu niet optimaal benut wordt. De monroe reflex is een gasdemper, dus opzich moet die 4 cm verlaging wel kunnen, met enigzins behoud van een goede demping. Maar ik zou gewoon eens informeren bij monroe zelf wat zij je adviseren. Mischien sloop je de dempers wel als je 4 cm kortere veren gebruikt, en dat zullen zij wel weten.
Door de verlaging zal de wegligging wel wat verbeteren. De kortere veerweg en stuggere demping icm het lagere zwaartepunt laat de auto wat vaster op de weg liggen, en wat scherper sturen. De vraag is even hoe de schokdempers presteren met de verlagingsveren.
Door de verlaging zal de wegligging wel wat verbeteren. De kortere veerweg en stuggere demping icm het lagere zwaartepunt laat de auto wat vaster op de weg liggen, en wat scherper sturen. De vraag is even hoe de schokdempers presteren met de verlagingsveren.
-
- Contacteer:
Aaah k snap emFrits schreef: Dat zei ik aldie grootste maat fusee's zijn gelijk aan die van een 16v