Koelsysteem reinigen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Misschien al eens eerder gevraagd maar wat is de beste manier om je koelcircuit te reinigen? Welk spul moet ik hebben en welke handelingen moet ik doen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja rij eens langs de brezan en koop een flesje koel systeem reiniger en volg de handleiding..

schoon water in het systeem goedje er bij en laten lopen. door spoelen het systeem en laten lopen op schoon water en dan nieuwe koel vloeistof er in (na water er uit te laten lopen)

Maar ik heb ook al eens gehoord dat een vaatwas tablet ook goed werkt. maar die zal wel geen ketelsteen verweideren zo als de echte reiniger doet.
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

[quote="Abel"]schoon water in het systeem goedje er bij en laten lopen. door spoelen het systeem en laten lopen op schoon water en dan nieuwe koel vloeistof er in (na water er uit te laten lopen)quote]

dit lijkt me de beste oplossing....

vooral kachelradiateur niet vergeten...
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Hoe bedoel je kachelradiateur niet vergeten? Deze op zijn warmst zetten? Deze kan je toch niet apart reinigen?
Fleetwood
Berichten: 621
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 20:55

nee, zei het een beetje vreemd...

de kachelradiateur wil nog wel eens verstopt gaan zitten.
dus haal ik alle 2 de slangen eraf,
en dan lekker met de tuinslang even doorspoelen...
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Ok!
Arnoud
Berichten: 240
Lid geworden op: di 23 dec 2003 10:27
Locatie: Poeldijk

misschien een stomme vraag maar kan het niet zo een twee drie vinden eigenlijk: |:

uit welke slang of nippel laat je je koelsysteem leeglopen, en waar laat je dan die oude koelvloeistof eb ook het water waarmee je spoelt?

welke slangen zijn voor je kachelradiateur?
het gaat bij mij om een clio 16v.

alvast bedankt voor de hulp,

Arnoud
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de onderste slang van de radiateur moet je lossen om hem te legen. de slangen van je kachel rad. zijn de twee die je schutbord in gaan en de oude koelvloeistof moet je eigenlijk opvangen in een opvangbak
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

laat gewoon zo veel mogelijk van je koelvloeistof af, beste is om ook de thermostaat eruit te halen, daarna het systeem vullen met water en een reiniger. de auto dan half uurtje laten draaien stationair met kachel op warm. daarna weer aflaten en doorspoelen met water en dan de slang in verschillende slagen hangen, niet alleen in het tankje maar ook radiator en kachel. daarna thermostaat terug monteren en systeem vullen met koelvloeistof, dan moet het goed komen
R5GTT. Drive it like you stole it
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

mischien dom maar waar zit de thermosstaat??:P
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

In een behuizing aan je blok aan de kant van de accu. Volg de slang die aan de onderkant van je rad. zit terug naar het blok >> In deze behuizing zit je radiateur (dus niet IN de slang zoals bij sommige auto's). Die behuizin zit met 5 of 6 (meen ik) grote torxen vast
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:In een behuizing aan je blok aan de kant van de accu. Volg de slang die aan de onderkant van je rad. zit terug naar het blok >> In deze behuizing zit je radiateur (dus niet IN de slang zoals bij sommige auto's). Die behuizin zit met 5 of 6 (meen ik) grote torxen vast
@ tom, dit heeft ook met het type blok te maken wat er in zit toch :wink: Bij de F motoren is het wel zo. maar bij een 1.4 ook??

Edit:
CLIO 1,4i (X57J) R-Cat 96-98 E7J 756/757
CLIO 1,4i (X57Y) R-Cat 95-98 E7J 754
Het is dus een E-blok 8)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

ok bedankt :)

waar moet je trouwens nog rekening mee houden met het bijvullen van de kvs?
Plaats reactie