M'n externe Mocal oliekoeler koelt helemaal niet.
Oliekoelersetje:
[img]http://members.home.nl/tyberium/Mocal3.jpg[/img]
Als ik op de snelweg rijdt zie ik ook geen verschil op m'n oliethermometer. De oliekoeler wordt wel heet, dus er komt wel olie door. De thermostaat zit in een inhammetje in de motorsteun, omdat ronde blokje (op de foto hieronder aan de onderkant van de thermostaat) tegen de motorsteun aankomt en niet geplaatst kan worden.
Motorsteun met thermostaathoekje:
[img]http://members.home.nl/tyberium/Mocal5.jpg[/img]
Is deze thermostaat mechanisch? (beweegt er een schuifje naar buiten die de olie doorlaat). Zo ja, dan zou die vast kunnen zitten door ruimtegebrek in de inham van de motorsteun.
Plaatsing koeler:
[img]http://members.home.nl/tyberium/Mocal4.jpg[/img]
De oliekoeler hangt achter de bumper, voor de radiator, net onder de nummerplaat (dus in het open rooster gedeelte van de bumper). Kun je de thermostaat kantelen zonder dat ie olie gaat lekken? iemand ervaringen hiermee of met bovenstaande probleem?
[R5gtt Ph1]Externe oliekoeler koelt niet
Als het radiatortje warm is, dan koelt ie wel (er zit immer olie in dus de thermostaat is open). Warm is ook fatsoendelijk warm neem ik aan.
Verder kan het best dat je geen verschil meet, misschien wordt ie niet zo warm, of je meet je olie in het carter, waar de invloed van de koeler al vrij slecht te meten is. Waar meet je 'm?
Verder kan het best dat je geen verschil meet, misschien wordt ie niet zo warm, of je meet je olie in het carter, waar de invloed van de koeler al vrij slecht te meten is. Waar meet je 'm?
Hij's goed warm ja. Kan m'n hand er niet opleggen. Er zit dus geen bewegend deel aan de thermostaat dat uitschuift en tegen de motorsteun kan komen? Olie meet ik met pijlstokmeter. Deze geeft 120ºC aan (net als zonder de oliekoeler vroeger).
Die thermostaat zit goed, kweenie of je er wel eens aandachtig in hebt gekeken voor je em hebt gemonteerd. Maar het staafje wat erin zit gaat naar rechts en er komt helemaal nix naar buiten 
De koelrad. hangt ook goed zo te zien, dus das geen probleem denk ik zo.
Waar heb jij die tempsensor zitten, toevallig naast je oliefilter in dat kanaaltje? Je meet daar de piektemperatuur zo ongeveer he.

De koelrad. hangt ook goed zo te zien, dus das geen probleem denk ik zo.
Waar heb jij die tempsensor zitten, toevallig naast je oliefilter in dat kanaaltje? Je meet daar de piektemperatuur zo ongeveer he.
Zie vorige reply 

Het zit wel snor
Krijgt ie wel wind? Pijlstokmeter is ook niet echt jé van het, hij meet ook de temperatuur van aanwezige dampen enzo. Ik zou eens een andere sensor plaatsen (in je blok achter je dynamo).

Ja daar zit de mijne Riël, maar zoals je in mijn topic kan lezen meet ie daar weinig. De olie loopt daar blijkbaar niet continu voorbij.Riël schreef:(in je blok achter je dynamo).
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/sensorgat.jpg[/img]
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/tempsensor2.jpg[/img]
Je flow is daar niet zo groot en je meet na de oliekoeler, het beste is in het karter.Dennis VK schreef:Ja daar zit de mijne Riël, maar zoals je in mijn topic kan lezen meet ie daar weinig. De olie loopt daar blijkbaar niet continu voorbij.Riël schreef:(in je blok achter je dynamo).
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/sensorgat.jpg[/img]
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/tempsensor2.jpg[/img]
gr sander
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
De beste plaats is nog steeds IN het blok,
Het gat achter de dynamo zit in de HOOFDSMEERLEIDING waar de olie dus langs stroomt met ongeveer 4 tot 5 bar en xxx l/min.
Komt dus meer dan genoeg olie voorbij en je meet daar dus de meest nauwkeurige waarde van de olie in de motor.
Dus NIET in het CARTER waar een liter of wat olie ligt te klotsen en je dus niet kan meten hoe warm de olie is die daadwerkelijk je blok in gaat om de boel te smeren en te koelen!
mvg jeroen lubking,
Het gat achter de dynamo zit in de HOOFDSMEERLEIDING waar de olie dus langs stroomt met ongeveer 4 tot 5 bar en xxx l/min.
Komt dus meer dan genoeg olie voorbij en je meet daar dus de meest nauwkeurige waarde van de olie in de motor.
Dus NIET in het CARTER waar een liter of wat olie ligt te klotsen en je dus niet kan meten hoe warm de olie is die daadwerkelijk je blok in gaat om de boel te smeren en te koelen!
mvg jeroen lubking,
Dus mijn sensor is te kort zeker? Die geeft helemaal niks aan namelijk. Zie dat tekeningetje bovenaan.Jeroen Lubking schreef:De beste plaats is nog steeds IN het blok,
Het gat achter de dynamo zit in de HOOFDSMEERLEIDING waar de olie dus langs stroomt met ongeveer 4 tot 5 bar en xxx l/min.
Komt dus meer dan genoeg olie voorbij en je meet daar dus de meest nauwkeurige waarde van de olie in de motor.
Dus NIET in het CARTER waar een liter of wat olie ligt te klotsen en je dus niet kan meten hoe warm de olie is die daadwerkelijk je blok in gaat om de boel te smeren en te koelen!
mvg jeroen lubking,
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Ik denk eerder dat de sensor niet werkt icm de meter die jij hebt.Dennis VK schreef: Dus mijn sensor is te kort zeker? Die geeft helemaal niks aan namelijk. Zie dat tekeningetje bovenaan.
Er zijn verschillende type`s en weerstanden, heb er zelf ook veel problemen mee gehad om voor verschillende merken meters de goeie sensors te vinden.
Maar hij moet idd wel IN het kanaal steken anders zal hij weinig of niks aangeven.
Probeer anders eens een andere sensor?
Meetpunt is iig wel het meest accuraat.
Welk merk sensor kan er in dat gat achter de dynamo en geeft de juiste waarden aan? Ik gebruik analoge display van autostyle®