Turbodruk te hoog

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Marc01
Contacteer:

Hey allemaal, ik heb sinds vorige week eindelijk een R5 GTT. Toen ik hem kocht was de turbo lek, maar nog wel rijdbaar. Ik hem naar huis gereden en er een tweedehands turbootje in gezet. Die doet het op zich goed, alleen bouwt hij echt veel te veel druk op (op een gegeven moment trekt hij zelfs de koppeling door).
De wastegate, ik neem tenminste aan dat dat dat klepje in de turbo is die wordt aangestuurd door dat ronde geval bovenop waar die 2 slangetjes ingaan (beetje vaag, maar hoop dat jullie het begrijpen :s ) liep erg stroef, maar heb ik met een beetje WD-40 weer wat los gekregen. Nog steeds hetzelfde probleem. Wie helpt? Ik snap d'r niets meer van....

Alvast bedankt!!!
Tom
Moderator
Car: MB

het stangtje is waarschijnlijk korter gemaakt door middel van dat boutje (of krom geslagen, de boerenl*l oplossing). Effe borging eraf halen en weer terug zetten. Daarna kun je met een GOEDE drukmeter wel meten of ie weer "goed" staat.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

En kan het anders niet zijn dat je koppeling gewoon op is?? 8)
Marc01
Contacteer:

Tom schreef:het stangtje is waarschijnlijk korter gemaakt door middel van dat boutje (of krom geslagen, de boerenl*l oplossing). Effe borging eraf halen en weer terug zetten. Daarna kun je met een GOEDE drukmeter wel meten of ie weer "goed" staat.
Ik ga het zo meteen proberen, ik laat het nog weten, bedankt alvast!!!
Frits schreef:En kan het anders niet zijn dat je koppeling gewoon op is?? 8)
Nee, turbodrukmeter slaat ook helemaal door... :(
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Er hoort als ik me neit vergis ook een beveiliging op te zitten voor je turbodruk. misschien werkt die ook niet meer zoals het hoort?
Marc01
Contacteer:

ik heb de wastegate van de oude turbo erop gezet, dat werk, die stond ook soepeler afgesteld.

Nu zi ik alleen nog met een ander probleem, onderaan mijn carb. loopt een heel kort slangetje richting hitteschild van mijn uitlaat, lijkt een overloopje ofzo, als ikdie dicht maakt loopt mijn motor perfect stationair, als ik hem openlaat niet. Maar als ik hem dicht maak begint mij uitlaat te walmen, ik snap het niet meer. Weet iemand wat dat slangetje is???
Menno

het is inderdaad een overloopje.
Dat je motor wat rottig stationair loopt zal wel eens aan de afstelling van de carburateur kunnen liggen. Als je dat slangetje dicht houdt zal ie wel rijker worden. Zelfs zo rijk dat ie d'r van gaat roken.
Way to go: slangetje open laten, en even CO afstellen.

enjoy (Y)
rev it like a rental
Calle

...en dat slangetje vervangen door een langere zodat het uiteinde weer onder het blok uitkomt. Mocht je carb nu overlopen dan komt er benzine op je misschien erg warme hitteschild en je zou niet de eerste zijn die door hierop te bezuinigen zijn GTT in vlammen op ziet gaan. Zou te jammer zijn, GTT's zijn (Y)
Marc01
Contacteer:

Ok, bedankt voor de tip!! hij stond idd erg te roken na een testritje :S

Alleen als ik het slangetje openlaat is er altijd wel wat olie o.i.id op mijn hitteschild, is dat normaal?
En waar is het precies een overloop voor?

Bedankt voor alle goeie tips!! Ga sowieso even een langer slangetje halen ervoor!!
Calle

Marc01 schreef:Ok, bedankt voor de tip!! hij stond idd erg te roken na een testritje :S
Dat deed hij bij mij ook altijd na flink sleutelen en dus olie op plekken waar je eigenlijk liever niet hebt. :D
Marc01 schreef:Alleen als ik het slangetje openlaat is er altijd wel wat olie o.i.id op mijn hitteschild, is dat normaal?
Dat hoort niet, lekt er niet wat olie onder het kleppendeksel pakking door? Hoe oud is die, heb die nagekeken de laatste keer dat je je kleppen hebt gesteld? Misschien is het plastic hoekje van de carterontluchting gescheurd, gebeurt ook vaak.
Marc01 schreef:En waar is het precies een overloop voor?
Voor een overvloed aan benzine in de vlotterkamer van de carburateur, dus als er iets mis gaat in de benzine aanvoer regeling komt er benzine uit dat buisje en dat wil je niet op je roodgloeiende uitlaatspruitstuk hebben. Dan wordt het allemaal wel erg licht ontvlambaar. :(
Marc01
Contacteer:

Calle schreef:
Marc01 schreef:En waar is het precies een overloop voor?
Voor een overvloed aan benzine in de vlotterkamer van de carburateur, dus als er iets mis gaat in de benzine aanvoer regeling komt er benzine uit dat buisje en dat wil je niet op je roodgloeiende uitlaatspruitstuk hebben. Dan wordt het allemaal wel erg licht ontvlambaar. :(
Voor teveel benzine? Maar bij mij loopt er echt continu lucht door, is dat wel normaal?
Abel
Über-Spammer

het kan zijn dat er een pakkingkje in de carburateur lek is.. kosten een kleine 40 euro bij JL tuning voor een volledige revisie set!
Marc01
Contacteer:

OK, ik had me dus vergist :s ... Het slangetje zat lager dan mijn carburateur en zat op de aansluiting waar de ontsteking de druk meet, had dus gewoon een open gat met slang uit mijn spruitstuk gecreërd. Zit nu weer goed vast en ik ben heel blij dat het goed is afgelopen, had goed mis kunnen gaan....

Morgen ff proberen mijn rechter wiellager te vervangen en dan is ie op een kleine olielekkage, waarvan ik de oorzaak nog ff op moet sporen, na weer in orde :) :)

Iedereen bedankt voor de goed adviezen !!! :worship: :worship: :worship:
Plaats reactie