Aangelaste booskijkers Vraagie

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
5 gte / gt
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 21:12

Ik wil op mijn 5je booskijkers er op laten lassen heeft iemand hiervan foto's of nog wat advies hoe ik dat het beste kan doen alvast bedankt

Daniel :worship: :worship:
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Ga je het doen, of laten doen? Als je het laat doen laat je het gewon door een ervaren lasser doen dan hoef je er zelf niets van te weten lijkt me...

Als je het zelf wil doen heb ik gehoord dat het aan te raden is veel natte handdoeken om de plek waar je gaat lassen te leggen zodat de kap niet krom gaat trekken. of het echt helpt? ik weet het niet ik kom er binnenkort achter :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Catrinus biedt een motorkap aan met booskijkers :wink:
Mrtn = Maarten
TURBODJ
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Zo iets? Laten doen bij JLtuning
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/53_front2.jpg[/img]
Mijn motor Honda VTR Firestrom te koop, pm voor details
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Benny_R schreef:Ga je het doen, of laten doen? Als je het laat doen laat je het gewon door een ervaren lasser doen dan hoef je er zelf niets van te weten lijkt me...

Als je het zelf wil doen heb ik gehoord dat het aan te raden is veel natte handdoeken om de plek waar je gaat lassen te leggen zodat de kap niet krom gaat trekken. of het echt helpt? ik weet het niet ik kom er binnenkort achter :)
het beste is te koelen tijdens het lassen(met andere worden het voorkomen dat het materiaal heet wordt), wij doen dat meestal door middel van aluminium achter naast tegen enz. het te lassen deel.
bij een motorkap wordt dat lastiger door de rondere vormen dus een natten handoek zou misschien kunnen helpen.
LET WEL OP !!!!! na het lassen niet snel proberen af te koelen dit werk tegenovergesteld !!!!!

Ik hoop dat je hier wat aan heb (Y)
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

@john B
koelen (N) met tig word het 10X warmer als mig-mag hoor je moet gewoon niet tehoog zetten stel als je gaat koelen met mig-mag zal de las niet vast zitten nu zal je plak lassen krijgen
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Dus eigenlijk gewoon kleine streepjes lassen om de 10 minuten zeg maar. Wel natte handoeken er omheen maar niet laten "schrikken". (zoals ik dat nu wel meestal gedaan heb :evil: )

thanx voor de info!
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

[img]http://users.skynet.be/fa313328/motorkap1.jpg[/img]

[img]http://users.skynet.be/fa313328/motorkap3.jpg[/img]

Mijn GTt voor het spuiten

[img]http://users.skynet.be/fa313328/opbouw3.jpg[/img]

[img]http://users.skynet.be/fa313328/opbouw4.jpg[/img]

[img]http://users.skynet.be/fa313328/opbouw7.jpg[/img]

Na het spuiten

[img]http://users.skynet.be/fa313328/af1.jpg[/img]

[img]http://users.skynet.be/fa313328/af5.jpg[/img]

En eens alles gemonteerd is

[img]http://users.skynet.be/fa313328/kevin1.jpg[/img]

dit is nog een voorbeel van kevin zijn cabrio, dat is weer een ander soort boze blik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :wink:


[/img]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Jaja Geert en Kiev, het blijven plaatjes (Y)
Mrtn = Maarten
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik snap de link niet tussen dat koelen bij het lassen. Die van mij heeft hij er zo op gebakt en no problem. Je moet het gewoon rustig aan doen en dan gaat er niets mis.
There will be plenty of time to rest when your dead
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

catrinus schreef:Ik snap de link niet tussen dat koelen bij het lassen. Die van mij heeft hij er zo op gebakt en no problem. Je moet het gewoon rustig aan doen en dan gaat er niets mis.
hehe eindelijk iemand
gewoon niet te hoog en niet telaag dan krijg je plak lassen
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Christian schreef:
catrinus schreef:Ik snap de link niet tussen dat koelen bij het lassen. Die van mij heeft hij er zo op gebakt en no problem. Je moet het gewoon rustig aan doen en dan gaat er niets mis.
hehe eindelijk iemand
gewoon niet te hoog en niet telaag dan krijg je plak lassen
Ik bedoelde in eerste instantie ook tig lassen Chris,
ff niet aan mig gedacht omdat ik dat bijna nooit doe maar je wou toch niet zeggen dat ik onzin praten he ?????
want dat was toch echt niet zo!!!!!!
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

bij mij is er ook niets gekoeld. Het is eerst in punten gelast, en daarna heeft hij er een volledige las van gemaakt. Dit zou belangrijk zijn, want als je geen volledige las legt, en de rest zou plamuren, dan zou je kans hebben dat het begint of te tekenen.
kevinb
Berichten: 1200
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: antwerp 21turbo+5cabrio
Contacteer:

zeker niet in een keer aflassen, maar "speten" zoals wij het zeggen, stukje lassen eerst links dan rechts, in het midden, en zo tot alles dicht is.
hoe langer je last, hoe warmer je plaat wordt.

het is ook altijd makkelijk als je eerst een malletje maakt in karton, en dit achteraf na maakt in plaatwerk
[img]http://users.skynet.be/fa313328/SIMG1449.jpg[/img]

[img]http://users.skynet.be/fa313328/SIMG1450.jpg[/img]
stukje voor stukje aflassen

[img]http://users.skynet.be/fa313328/SIMG1452.jpg[/img]
daarna aflassen en anti-roest erover
[img]http://users.skynet.be/fa313328/SIMG1462.jpg[/img]

zo.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

John B schreef:
Christian schreef:
catrinus schreef:Ik snap de link niet tussen dat koelen bij het lassen. Die van mij heeft hij er zo op gebakt en no problem. Je moet het gewoon rustig aan doen en dan gaat er niets mis.
hehe eindelijk iemand
gewoon niet te hoog en niet telaag dan krijg je plak lassen
Ik bedoelde in eerste instantie ook tig lassen Chris,
ff niet aan mig gedacht omdat ik dat bijna nooit doe maar je wou toch niet zeggen dat ik onzin praten he ?????
want dat was toch echt niet zo!!!!!!
nee je datz eg ik ook niet maar met tig lassen breng je zo veel warmte in dat is gewoon niet normaal en vooral platwerk dat trekt super krom en met mig mag komt veel minder warmte vrij
5 gte / gt
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 21:12

ik heb dat van die cabrio gezien die booskijkers dat is zekers tof maar ik wil alleen me klep laten doen en niet gelijk me zij schermen.Maar nog meer mensen met :foto: :foto: van opties wat kan met een klep?

Thanx
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

dat weet ik.....en hoe warmer het mat. hoe meer spanningen je in het mat. brengt.
ik heb zelf bij mijn vorige auto de achterklep vlak gemaakt en daarbij hem met tig afgelast, om het mat. zo koel mogenlijk te houden heb ik aluminium strippen gebruikt.
dit is zonder problemen of vervormen van het mat. gelukt.
mag ook wel na 9 jaar ervaring in de metaal :D
5 gte / gt
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 21:12

heeft iemand nog foto's van booskijker's :foto: thanx
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

kan je miss ook niet autogeen lassen?!? miss wel makkelijker..
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Misschien een domme vraag, wat is mig/mag en autogeen lassen??

Ja een soort las maar wat is het verschil~??

GR.Frits
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

trouwens! hoe gaat dat dan, ivm de koplampen! kan je ze gewoon eraan lassen? of moet je ze ook speciaal buigen enz.. zodat hij het open maken van de motorkap niet in ene de booskijker door je koplamp heen zit
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

Frits schreef:Misschien een domme vraag, wat is mig/mag en autogeen lassen??

Ja een soort las maar wat is het verschil~??

GR.Frits
helemaal geen domme vraag! haha

autogeen lassen is met een injectie brander(astyleen gas met zuurstof, 3160 graden) dit is vind ik persoonlijk wel de mooiste manier denk ik om een boos kijker erop te lassen! maar gelijk ook de moeilijkste!!

mig mag gaat met elektrische stroom en co2 gas is wel de makkelijkste manier van lassen..
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/5mod.jpg[/img]

jammer dat het Photoshop is :D
5 gte / gt
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 21:12

Dit vind ik zelf het mooiste om het zo aan me klep aan te lassen en nog een vraagie waar haal je die achter lichten vandaan?

:lol: :lol:
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

5 gte / gt schreef:en nog een vraagie waar haal je die achter lichten vandaan?
:lol: :lol:
uit de PhotoShop :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jobba schreef:
5 gte / gt schreef:en nog een vraagie waar haal je die achter lichten vandaan?
:lol: :lol:
uit de PhotoShop :p
Ze zijn er wel hoor, alleen heeeel goed zoeken want er zijn er maar een paar van gemaakt.

stuur eens een PM naar ivo, hij had ze laatst te koop staan maar nu weet ik het nie.

GR.Frits
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Die achterlichten zijn gewoon te koop hoor. Ze kosten wel over de 400 euri!!!!!!!!

Ik wil zo ook erg graag hebben, maar meer dan 200 leg ik er niet voor neer.


Hier likken voor een directe link
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

oja, vergeten. Binnenkort wordt ook mijn moterkap doorgelast wanneer martijnberk ze ook laar lassen. De datum staat niet vast. Het wordt ergens in het voorjaar wanneer het tuning seizoen weer begint :D
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=369

hier staan ze voor £258.50 = idd 400 euro (Y)
daar zou je ze toch haast zelf voor maken...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Jobba schreef:http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=369

hier staan ze voor £258.50 = idd 400 euro (Y)
daar zou je ze toch haast zelf voor maken...
hoop geld voor iets wat in principe een opengezaagd 5 achterlicht met een stuk TL-bak plastic er omheen is....
there is no spoon.
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

volgens mij verschuift het onderwerp, maar goed.

Ik heb zelf al gekeken om "eigen" achterlichten te maken, maar omdat er zowel een horizontale als verticale bolling in de unit zit, is het ombuigen van het plastic moeilijk. Wanneer het je wel lukt, krijg je lelijke plekken/rimpels waarbij het plastic duidelijk meer uigerekt is EN/OF er zijn plekken waar het plastic zich juis ophoopt.

Als iemand erachter komt hoe je dit zelf kan doen, dan ben ik ERG geïnsteresseerd :D
John B
Berichten: 494
Lid geworden op: do 3 jul 2003 17:59
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

LE-Man schreef:kan je miss ook niet autogeen lassen?!? miss wel makkelijker..
autogeen lassen........zo dat heb ik sinds jaren niemand meer horen zeggen :p :wink:

dan kan je net zo goed tig lassen, principe is hetzelfde
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

John B schreef:
LE-Man schreef:kan je miss ook niet autogeen lassen?!? miss wel makkelijker..
autogeen lassen........zo dat heb ik sinds jaren niemand meer horen zeggen :p :wink:

dan kan je net zo goed tig lassen, principe is hetzelfde
jaja! en ik doe het elke week! opschool! krijg er les in!! echt lache!! ben er best goed in! dus! en ik dacht! jah migmag kan je niet zo heel mooi lijntje maken!(vind ik!) dus d8! ach! waarom niet autogeen!?! zou het kunnen?
Robert Clio S.
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 7 jan 2004 0:04
Locatie: Soest

5 gte / gt schreef:Ik wil op mijn 5je booskijkers er op laten lassen heeft iemand hiervan foto's of nog wat advies hoe ik dat het beste kan doen alvast bedankt

Daniel :worship: :worship:
Autogeen lassen is dood. Dat wordt nergens meer gebruikt en mag nergens meer gebruikt worden, voorschrift van de autofabrikanten.

Per 01-01-2004 hebben Renault, Opel en nog een paar merken verplichtgesteld dat er alleen nog met een koper-silicium legering met een pulserend lasapparaat aan de carrosserie gelast mag worden! Dit omdat je ipv 1300 à 1500 graden er nu 600 graden pulserend inbrengt, waardoor het materiaal niet smelt en niet tot nauwelijks trekt! Het systeem last hetzelfde als mig-mag!

In het schadebedrijf waar ik werk hebben we zo'n apparaat en het last als een tiet, zelfs de grootste idioot kan in één keer een las doortrekken. Prachtig en weinig te slijpen! Mig-mag kan dat ook, maar je loopt een risico dat je een gat brandt, nu absoluut niet!

Zorg dat je alles goed schoon en kaal maakt van wat er te lassen valt en regel iemand met een koper-silicium apparaat! 4 hechten over de breedte van je booskijker, en las het van buiten naar binnen! Dus eerst links van de ene hecht naar de andere en dan rechts, weer links enz. Dan trekt het niet, het rekt niet, het zit perfect! Ontroesten, zink erover, staalplamuur, schuren, gele plamuur, schuren, grondverf, uitschuren met water en schuurpapier P800 van 3M P1000 na, spuiten maar, niemand die het ziet!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

hardsolderen :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie