Wat is een redelijk goede dumpvalve?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Hallo,
Nu mijn motor toch uit de auto gaat, wil ik ook een aantla dingetjes aanpassen, waaronder de dumpvalve.
Welke dumpvalve is een redelijk goeie? Hoef niet een hele zware te hebben, daar de turbo druk voorlopig nog onder de 1,4 bar blijft.
Wie o wie kan me hier even mee helpen.
Nu mijn motor toch uit de auto gaat, wil ik ook een aantla dingetjes aanpassen, waaronder de dumpvalve.
Welke dumpvalve is een redelijk goeie? Hoef niet een hele zware te hebben, daar de turbo druk voorlopig nog onder de 1,4 bar blijft.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
moet het er ook nog uitzien?hoeveel heb je er voor over?heb destijds een bosch in een gtt gezet.ding doet z`n werk gewoon goed en kost in verhouding tot anderen weinig geld.
ding was 15 euro ofzo.aansluitsetje waren we 10 euro voor kwijt.
ding was 15 euro ofzo.aansluitsetje waren we 10 euro voor kwijt.
Zeker toe te passen tot rond de 1 bar. Dan is het een prima dumpvalve ja! daarboven durf ik echter niet zeker te zeggen of deze nog dicht blijft... voor die drukken kun je beter serieus spul halen zoals de bayleys.
Bestelnummer van die boschdumpvalve vind je in één van de vele dumpvalvetopics ...
Bestelnummer van die boschdumpvalve vind je in één van de vele dumpvalvetopics ...
Onder de 1.4 bar? Alsof het niks isolijnsma schreef:Hallo,

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
turbo druk zal rond de 1,2 maximaal liggen, we gaan de motor er wel op afstemmen, dus beter pakking e.d.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
e.d. = voor 1.2 - 1.4 barolijnsma schreef:turbo druk zal rond de 1,2 maximaal liggen, we gaan de motor er wel op afstemmen, dus beter pakking e.d.
-Andere intercooler (volledig alu)
-Losse oliekoeler met thermostaat
-nieuwe lagers in het hele blok, kop weer fris maken, kleppen etc..
-Grotere sproeiers / gr. A carb
-Siliconen drukslangen
-wat extra metertjes hier en daar
aardig lijstje voor iemand die een budget GTT ging halen ....

there is no spoon.
-
@tijn
Als je de "en dergelijke" achterwege laat, is dat dan per definitie vragen om problemen ??
Als je de "en dergelijke" achterwege laat, is dat dan per definitie vragen om problemen ??
-
- Car: Renault 5 GT Turbo
voor 1.2 bar kun je nog de orginele intercooler gebruiken moet je wel zelf klemmen maken voor hem steviger te maken.
eigenlijk wel ja...[rsi]peerke schreef:@tijn
maar da's heel persoonlijk zoals je op diverse plaatsen op het forum zult lezen.

intercooler verstevigen lukt soms wel, soms niet, maar een lekje zit er zo in omdat het gewoon iet gebouwd is voor meer dan 1 bar overdruk en dan overtoer je de turbo etc etc....
er komt zo veel bij kijken om een gt betrouwbaar op 1.2-1.4 bar te krijgen, maar als je maar 5000 per jaar rijdt met je gt en hem niet zo heel vaak opentrapt zal je best andere verhalen van mensen horen.
there is no spoon.
-
- Contacteer:
de K-TEC dumpvalve is ook goed te gebruiken....
staat bij mij nu op 1.6 - 1.7 bar en gaat goed.
jean-paul
staat bij mij nu op 1.6 - 1.7 bar en gaat goed.

jean-paul
see you soon @ proline!
Als je een gtt op 1 bar eens fatsoendelijk afsteld gaat het allemaal hard zat, njet?
nee.Riël schreef:Als je een gtt op 1 bar eens fatsoendelijk afsteld gaat het allemaal hard zat, njet?

hoeveel pomp jij dan aan koppel uit je blokje?
op de rollenbank bij freddy cane 220 NM/150 pk
bij 1.2 bar,alleen liep hij toen niet goed.
weet niet wat ie nu op 1.6 doet.
bij 1.2 bar,alleen liep hij toen niet goed.
weet niet wat ie nu op 1.6 doet.
Riël schreef:Als je een gtt op 1 bar eens fatsoendelijk afsteld gaat het allemaal hard zat, njet?
Helemaal mee eens...jean-paul schreef: nee.

Om je interkoeler druk bestendig te maken kun je er het best aluminium tanks aan lassen. Als je toch bezig bent kun je er meteen een beter koelblok tussen hangen
De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo. Verder moet er een joekel van een hoofdsproeier in boven 1.3Bar laaddruk (>150!), en knapt het membraan doosje van de ontsteking ook niet op van drukken boven 1.1Bar. Hier wordt dan een aparte aluminium klemconstructie met boutverbinding toegepast.
Laatst gewijzigd door speedline op wo 24 dec 2003 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie jouw signature over die bar laaddruk ...
het gaat zich meer erom of het goedkopere type (bosch) geschikt is voor hogere drukken. Ik ben bang dat deze open gaat staan, en ze zijn niet te verzwaren dmv strakkere veer oid.speedline schreef:De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
-
- Contacteer:
Kleine dumpvalve heeft lage voorspanning qua veerdruk,Reageert snel en geeft veel herrie.speedline schreef: De relatie dumpvalve versus laaddruk zie ik niet zo.
Gaat alleen onder hoge laaddruk openstaan en dun membraam scheurt ook snel onder de hoge belasting.
Groep A carb heeft 150 hoofdsproeier en volstaat tot laaddruk van 2 bar.Heeft dan wel aanpassing nodig qua brandstof pomp en brandstofdruk.speedline schreef: Verder moet er een joekel van een hoofdsproeier in boven 1.3Bar laaddruk (>150!egepast.
Verder worden er aan de carb met die laaddruk meer aanpassingen gedaan zoals remluchtsproeier en vollastverrijkingssysteem.
mvg jeroen lubking,
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Het was inderdaad de bedoeling om in het begin makkelijk en (goedkoop..) GTT te rijden, Hoofd reden:
Ik ben nog tot ongeveer eind volgend jaar bezig een oude auto te resatureren.
Daarom heb ik weinig ruimte in mijn werkplaats, nu dit is gebeurt, ga ik wel de auto aanpassen. Blok moet er nu toch uit, en als ie er toch uit is, kan ik er net zo goed een aantal dingen veranderen.auto moet wel buiten blijven staan. Dus kan de hele winter ook wat aan het motor blok werken.
Daarom betere koppaking, de dumpvalve, grotere sproeiers, voorlopig de i.c. strappen, later een grote kopen van GTtuning(de cybercooler).
Enzovoorts.
Ik haal wel de Recaro Ergomed uit de auto, deze electrische stoel past gewoon niet bij mijn eindbestemming. Dus als er iemand bealng bij heeft, doe maar een pm. wil er verder niet in dit topic over babbelen.(dit even voor de Moderators
, anders wordt dit topic gelocked
)
Ik ben nog tot ongeveer eind volgend jaar bezig een oude auto te resatureren.
Daarom heb ik weinig ruimte in mijn werkplaats, nu dit is gebeurt, ga ik wel de auto aanpassen. Blok moet er nu toch uit, en als ie er toch uit is, kan ik er net zo goed een aantal dingen veranderen.auto moet wel buiten blijven staan. Dus kan de hele winter ook wat aan het motor blok werken.
Daarom betere koppaking, de dumpvalve, grotere sproeiers, voorlopig de i.c. strappen, later een grote kopen van GTtuning(de cybercooler).
Enzovoorts.
Ik haal wel de Recaro Ergomed uit de auto, deze electrische stoel past gewoon niet bij mijn eindbestemming. Dus als er iemand bealng bij heeft, doe maar een pm. wil er verder niet in dit topic over babbelen.(dit even voor de Moderators

hmmmz ik heb since kort in de zwarte GTT een nieuwe dumpvalve zitten, is van forge en is een zuiger. rijdt 1 bar druk en geeft genoeg lawaai
TSSsssss....
[img]http://www.biesheuvel.nl/shop/PHP/I/PRO ... MDV002.jpg[/img]
klik hier voor info
ik weet niet of dat dit 'm is, maar bij biesheuvel kost ie 136,14. en dan heb je een zuiger-dump-valve.
Iets betrouwbaarder als membraam heb ik me laten vertellen.. En iets meer geluid

[img]http://www.biesheuvel.nl/shop/PHP/I/PRO ... MDV002.jpg[/img]
klik hier voor info
ik weet niet of dat dit 'm is, maar bij biesheuvel kost ie 136,14. en dan heb je een zuiger-dump-valve.
Iets betrouwbaarder als membraam heb ik me laten vertellen.. En iets meer geluid

Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
en nu mijn vraag,waarom is deze betrouwbaarder?ik weet dat de baileys van marco ook al vast is blijven hangen dus zo betrouwbaar vindt ik dat dan niet.Gilles schreef: en dan heb je een zuiger-dump-valve.
Iets betrouwbaarder als membraam heb ik me laten vertellen.. En iets meer geluid![]()
en als ik me niet vergis is de standaart dumpvalve bij mijn 21t ook een membraan dump,en daar heb ik never problemen mee.
maar goed als het is zou ik graag willen weten als het is welke beter is en waarom,want ik wilde de bollen racing dump kopen en dat is ook een membraan dumpvalve en wil voor aanschaf wel even weten voordat ik de euries de laan uit stuur of ik de juiste aanschaf,
groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord!
hmmmz dat is idd een goeie, een zuiger die blijft hangen, tja het blijft mechanisch dus het kan kapot. Maargoed ff kort samengevat. Wat tot mij tot dus ver duidelijk is, en waarop ik deze dumpvalve heb gekocht is het volgende:patrick 21TURBO schreef:en nu mijn vraag,waarom is deze betrouwbaarder?ik weet dat de baileys van marco ook al vast is blijven hangen dus zo betrouwbaar vindt ik dat dan niet.Gilles schreef: en dan heb je een zuiger-dump-valve.
Iets betrouwbaarder als membraam heb ik me laten vertellen.. En iets meer geluid![]()
en als ik me niet vergis is de standaart dumpvalve bij mijn 21t ook een membraan dump,en daar heb ik never problemen mee.
maar goed als het is zou ik graag willen weten als het is welke beter is en waarom,want ik wilde de bollen racing dump kopen en dat is ook een membraan dumpvalve en wil voor aanschaf wel even weten voordat ik de euries de laan uit stuur of ik de juiste aanschaf,
groet pat.
1. betere betrouwbaarheid
2. meer lawaai (blijft machisch klinken TSsss

dus naar mijn mening het geld goed waard.
maargoed dat is en blijft een mening, dus succes met je aankoop. wat het ook mag worden, membraam, zuiger, baileys, bollen, forge.. ze doen uiteindelijk allemaal het zelfde.. hihi

Quadra 1992_____Willie 1996
De zuiger van mijn Bailey is ook een keer blijven hangen, en dat kwam doordat het rubber niet tegen benzine(dampen) kan. Als hij in aanraking komt met benzine dan is de elasticiteit eruit en is hij dus te groot. Daardoor blijft de zuiger vastzitten.
Iemand hier op het forum heeft me toen aangeraden om een rubberen ring van een bepaald soort rubber te gebruiken, dat wel tegen benzine kan. Ik weet de naam effe niet meer...
Toen 'ie kapot was heb ik gebeld met Improve en een setje nieuwe rubbers gekregen, maar helaas heb ik die nooit meer kunnen proberen, aangezien mijn 5 zo rot was dat hij niet meer door de APK kwam...
De dumpvalve is nu overigens in bezit van een andere forummer. 
Iemand hier op het forum heeft me toen aangeraden om een rubberen ring van een bepaald soort rubber te gebruiken, dat wel tegen benzine kan. Ik weet de naam effe niet meer...
Toen 'ie kapot was heb ik gebeld met Improve en een setje nieuwe rubbers gekregen, maar helaas heb ik die nooit meer kunnen proberen, aangezien mijn 5 zo rot was dat hij niet meer door de APK kwam...

Ben persoonlijk ook nog niet overtuigd van het voordeel van zuigerdumpvalve. Heb mijn membraan nog niet gemold i.e.g. en die is van de goedkoopste dump die te krijgen is ...
De motor zal er geen langere levensduur van krijgen, denk ik. De turbo wel, zegt men... En of de turbo eerder weer op druk is, durf ik niet te zeggen. Ik vond het geen duidelijk merkbaar verschil hebben. The sound is what counted 4 me. 

Is gewoon aan te raden ja.
Om nog even terug te komen op het onderwerp...
[img]http://www.kineticmotorsport.com/produc ... _small.jpg[/img]
[img]http://www.tialsport.com/bv02.jpg[/img]
[img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]

Dit is 1 van de beste, zo niet de beste dumpvalve of blowoff valve of hoe je het dan ook wilt noemen.
Van TiAl Sport uit the States. Kost een paar centen ($ 240,-!) maar dan heb je ook wat...
Het is een dumpvalve met een groot afblaasgat! Namelijk 50.5mm klepdiameter ! En groter heb ik ze nog nooit gezien. Verder wordt deze dumpvalve toegepast op enkele race motoren voor de 24H van Le Mans.
Grtz,
Zzpeedie.
[img]http://www.kineticmotorsport.com/produc ... _small.jpg[/img]
[img]http://www.tialsport.com/bv02.jpg[/img]
[img]http://www.tialsport.com/bv01.jpg[/img]

Dit is 1 van de beste, zo niet de beste dumpvalve of blowoff valve of hoe je het dan ook wilt noemen.
Van TiAl Sport uit the States. Kost een paar centen ($ 240,-!) maar dan heb je ook wat...
Het is een dumpvalve met een groot afblaasgat! Namelijk 50.5mm klepdiameter ! En groter heb ik ze nog nooit gezien. Verder wordt deze dumpvalve toegepast op enkele race motoren voor de 24H van Le Mans.
Grtz,
Zzpeedie.
Laatst gewijzigd door speedline op vr 26 dec 2003 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.