5GTT k-tec koppakking dikte?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

weet er iemand hoe dik de koppakking is van k-tec? kzou een dikke moeten hebben om T28 op te krijgen met redelijk wat druk ;-) help me out, dan ga ik misschien morgen nog eentje halen ;-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zo heel simpel is het allemaal niet....

Standaard is 1.8[mm] en die van K-tec 1.9[mm].(vergeet de sterkere kopbouten niet!)
Daar kun je dan ongeveer max 1.4 bar boven de gasklep opzetten, maar daarna zul je toch echt je kop onder handen moeten nemen om de pingel voor te blijven. De pakking en bouten kun je wel snoeihard zetten maar met een standaard kop kun je geen 2.0 bar hebben hoor....

En waarom een T28? Dies toch wel erg huge voor je 1.4'tje hoor... En het turbogat wordt er alleen maar groter op. Ik zou eerder voor een goeie T25 Hybride gaan of een soortgelijke van de Garett GT-series.
Groter is niet per definitie beter....
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

hallo steven, ik heb een volledig bewerkte kop, dus volledig geflowed, grotere in- en uitlaten, straffere veren, andere kleppen enz...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ah okeej, dan mag het ;)

Maar alleen de keuze van een T28 snap ik nog niet echt. Trouwens die koppakking met die speciale kopbouten (kwaliteit 12.9) ma je dan wel aantrekken tot 100-110[Nm]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Steven schreef:Ah okeej, dan mag het ;)

Maar alleen de keuze van een T28 snap ik nog niet echt. Trouwens die koppakking met die speciale kopbouten (kwaliteit 12.9) ma je dan wel aantrekken tot 100-110[Nm]
leg dat eens uit, van die sterkere kopbouten?
(100 Nm is echt geen fluit voor een M10 bout)
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Standaard zit er 10.9 in bij een GTT.

Het eerste getal geeft ongeveer 1/100-ste van de waarde van de minimumtreksterkte. 2 getal is een in tienden de verhouding van de minimuvloeigrens tot de minimumtreksterkte.

10.9 heeft een treksterkte van 980[N/mm2] en een 0,2% rekgrens (R0,2) van 882 [N/mm2]
12.9 heeft een treksterkte van 1175[N/mm2] en een 0,2% rekgrens (R0,2) van 1057 [N/mm2]

De max. momenten voor M10 kan ik wel berekenen, maar daar is het nu te laat voor :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Steven schreef:Standaard zit er 10.9 in bij een GTT.

Het eerste getal geeft ongeveer 1/100-ste van de waarde van de minimumtreksterkte. 2 getal is een in tienden de verhouding van de minimuvloeigrens tot de minimumtreksterkte.

10.9 heeft een treksterkte van 980[N/mm2] en een 0,2% rekgrens (R0,2) van 882 [N/mm2]
12.9 heeft een treksterkte van 1175[N/mm2] en een 0,2% rekgrens (R0,2) van 1057 [N/mm2]
ja, tot daar snap ik 't ook nog wel, maar vroeg me af waarom je voor die paar Nm zulke sterke bouten moet hebben. 't zal wel in de rek zitten.
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jups, daar gaat het idd om. Stond nog een mooi tekeningetje bij me koppakking dan je geen ingesnoerde bouten mocht monteren. Goh :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Die sterkere kopbouten hebben niet echt veel meerwaarde zonder een fijnere draad. Met een fijnere draad kun je de kop zorgvuldiger en gelijkmatiger aantrekken. Ontzettend belangrijk bij high-performance motoren. Dit met de levensduur van de koppakking en de vervorming van het onderblok en/of zuigerbussen in gedachten.

Voor betere bouten, zowel lagerkap als kopbouten, 1
merk...

ARP

http://www.arp-bolts.com

Trouwens, ik heb liever sterkere drijfstang en lagerkapbouten met een fijnere draad als een set sterkere kopbouten.

Grtz,

Zzpeedie.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:Die sterkere kopbouten hebben niet echt veel meerwaarde zonder een fijnere draad. Met een fijnere draad kun je de kop zorgvuldiger en gelijkmatiger aantrekken. Ontzettend belangrijk bij high-performance motoren. Dit met de levensduur van de koppakking en de vervorming van het onderblok en/of zuigerbussen in gedachten.

Voor betere bouten, zowel lagerkap als kopbouten, 1
merk...

ARP

http://www.arp-bolts.com

Trouwens, ik heb liever sterkere drijfstang en lagerkapbouten met een fijnere draad als een set sterkere kopbouten.

Grtz,

Zzpeedie.
ARP is leverbaar voor Renault! (keb ze net weer besteld :) )
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hoe wil je daar nou fijner draad inproppen dan? Uitboren groter optappen en met een helicoil ofzo?

Helicoils roelen trouwens in aluminium en andere zachte materialen 8)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Steven schreef:Hoe wil je daar nou fijner draad inproppen dan? Uitboren groter optappen en met een helicoil ofzo?

Helicoils roelen trouwens in aluminium en andere zachte materialen 8)
Je geeft zelf het antwoord...

Maar uitboren is niet nodig... Gewoon nieuw draad tappen. En helicoils zijn no go voor echt snelle motoren. Doe het goed of doe het niet. Een helicoil in een bougiegaatje van een aluminium kopje? Dat maakt niet zo veel uit. Als het materiaal van de helicoil maar van goede kwaliteit is.

Maar een helicoil voor andere toepassingen of in gietijzer?

Grtz,

Zzpeedie... (S)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maar als je standaard M10-draad fijner gaat tappen sloop je toch het draad op bepaalde gangen, lijkt me dat je dan behoorlijk wat verder van huis bent als je het dan sloopt.

Of wil je dan alles opboren en naar M12?
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

wel dan moet ik toch 12.9 bouten steken, maar welke koppakking? is die van k-tec goed? en dik genoeg? zou toch met m'n dikke turbo voor een sprintje 30psi draaien, is die van k-tec dan dik genoeg? en hoeveel nm moet ik de bouten aandraaien?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

30 psi is ongeveer 2 bar he, dat moet ie kunnen hebben. Jean-Paul heeft ook die koppakking op 110[Nm] en die rijd ook rond de 2 bar.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nee, momenteel 1,5, piek is 1.8 bar :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ajoh das hetzelfde :)
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

dus als ik een koppakking heb van 1,9mm met die 12.9 bouten moet ik em aantrekken met 110nm? kan dat direct of achteraf bijtrekken?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

allebei snel >-)
Immer wieder die verdammte Holländer
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

waarom worden dan soms pakkingen van 2,4 gestoken?iemand ervaring hiermee met dikkere pakkingen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

limburgio schreef:dus als ik een koppakking heb van 1,9mm met die 12.9 bouten moet ik em aantrekken met 110nm? kan dat direct of achteraf bijtrekken?
Eerst naar 100 en dan naar 110 als ie een paar x warm is geweest.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

thanks, morgen komt die kerel die mijn motor heeft gemaakt om hem open te doen, ben eens benieuw wat de oorzaak gaat zijn van de stukke pakking, kheb em altijd lekker warm gereden alvorens te gassen, nooit te warm gehad, enz... altijd op 800gram gereden en kheb na 4000km naar 1.1 overgeschakel en na 10km is de koppakking stukgevlogen? toch gek he
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

Steven schreef:30 psi is ongeveer 2 bar he, dat moet ie kunnen hebben. Jean-Paul heeft ook die koppakking op 110[Nm] en die rijd ook rond de 2 bar.
110nm?????? ze schrijven voor om op 65 aan te trekken en na 20min warm lopen weer aantrekken op 65nm is 110niet wa veel????????
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Is 2 of 1.8 bar niet veel :lol:
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist, 2 bar red je niet met 65[Nm], dus neem je naast de ktec koppakking ook sterkere kopbouten (kwaliteit 12.9 ipv 10.9) en die kun je dan rustig naar 110[Nm] trekken.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

limburgio schreef:thanks, morgen komt die kerel die mijn motor heeft gemaakt om hem open te doen, ben eens benieuw wat de oorzaak gaat zijn van de stukke pakking, kheb em altijd lekker warm gereden alvorens te gassen, nooit te warm gehad, enz... altijd op 800gram gereden en kheb na 4000km naar 1.1 overgeschakel en na 10km is de koppakking stukgevlogen? toch gek he
Heb je wel je kop nagetrokken??

na 500 KM de bouten een kwartslag los en dan weer vast zetten met 100-110 NM
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

ok morgen gaat die er weer op, kheb een dikke reinz koppakking (alpine nummer) en dus high tensile bolts 12.9 moet ik die dan in het begin ook aantrekken tot 110nm? stelselmatig natuurlijk
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Eerst vast zetten met zeg 80 Nm

laten lopen fan moet minstens 2X aanslaan
aflaten koelen

Natrekken met 100 NM

En na 500 KM met 110NM

Zo zou ik het doen
Plaats reactie