leg dat eens uit, van die sterkere kopbouten?Steven schreef:Ah okeej, dan mag het
Maar alleen de keuze van een T28 snap ik nog niet echt. Trouwens die koppakking met die speciale kopbouten (kwaliteit 12.9) ma je dan wel aantrekken tot 100-110[Nm]
ja, tot daar snap ik 't ook nog wel, maar vroeg me af waarom je voor die paar Nm zulke sterke bouten moet hebben. 't zal wel in de rek zitten.Steven schreef:Standaard zit er 10.9 in bij een GTT.
Het eerste getal geeft ongeveer 1/100-ste van de waarde van de minimumtreksterkte. 2 getal is een in tienden de verhouding van de minimuvloeigrens tot de minimumtreksterkte.
10.9 heeft een treksterkte van 980[N/mm2] en een 0,2% rekgrens (R0,2) van 882 [N/mm2]
12.9 heeft een treksterkte van 1175[N/mm2] en een 0,2% rekgrens (R0,2) van 1057 [N/mm2]
ARP is leverbaar voor Renault! (keb ze net weer besteldspeedline schreef:Die sterkere kopbouten hebben niet echt veel meerwaarde zonder een fijnere draad. Met een fijnere draad kun je de kop zorgvuldiger en gelijkmatiger aantrekken. Ontzettend belangrijk bij high-performance motoren. Dit met de levensduur van de koppakking en de vervorming van het onderblok en/of zuigerbussen in gedachten.
Voor betere bouten, zowel lagerkap als kopbouten, 1
merk...
ARP
http://www.arp-bolts.com
Trouwens, ik heb liever sterkere drijfstang en lagerkapbouten met een fijnere draad als een set sterkere kopbouten.
Grtz,
Zzpeedie.
Je geeft zelf het antwoord...Steven schreef:Hoe wil je daar nou fijner draad inproppen dan? Uitboren groter optappen en met een helicoil ofzo?
Helicoils roelen trouwens in aluminium en andere zachte materialen
Eerst naar 100 en dan naar 110 als ie een paar x warm is geweest.limburgio schreef:dus als ik een koppakking heb van 1,9mm met die 12.9 bouten moet ik em aantrekken met 110nm? kan dat direct of achteraf bijtrekken?
110nm?????? ze schrijven voor om op 65 aan te trekken en na 20min warm lopen weer aantrekken op 65nm is 110niet wa veel????????Steven schreef:30 psi is ongeveer 2 bar he, dat moet ie kunnen hebben. Jean-Paul heeft ook die koppakking op 110[Nm] en die rijd ook rond de 2 bar.
Heb je wel je kop nagetrokken??limburgio schreef:thanks, morgen komt die kerel die mijn motor heeft gemaakt om hem open te doen, ben eens benieuw wat de oorzaak gaat zijn van de stukke pakking, kheb em altijd lekker warm gereden alvorens te gassen, nooit te warm gehad, enz... altijd op 800gram gereden en kheb na 4000km naar 1.1 overgeschakel en na 10km is de koppakking stukgevlogen? toch gek he