Distributieriem spannen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Hey,

Ik heb het volgende probleem: Ik heb een andere kop op mijn R19 1.4e (E7J, met nu een E6J kop) nadat mijn distributieriem was gebroken. De kop zit er inmiddels goed op, ook de distributieriem zit er op en staat op tijd.
Het probleem is echter dat ik de riem niet goed op spanning krijg, volgens de vraagbaak moet dit met een speciaal stukje renaultgereedschap. Zijn er echter ook andere technieken om dat ding zelf goed op spanning te krijgen? Heb geen zin om m'n auto weer naar de dealer te moeten slepen om die riem te laten spannen....
Bij voorbaat dank!

Marcel
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bij toyota's zit er een veertje aan de spanrol, hebben Reno's dat niet?
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Volgens mij niet....
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Je spanrol zit vast met een bout, welke geleiding heeft dmv een gleufgat. Een beunmanier is om de spanrol te spannen met een schroevendraaier die je ergens achter zet, kracht zetten en de bout vastdraaien. Je riem moet je ongeveer een kwartslag kunnen draaien, dan staat ie goed.
Mrtn = Maarten
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mrtn schreef: Een beunmanier is om de spanrol te spannen met een schroevendraaier die je ergens achter zet, kracht zetten en de bout vastdraaien. .
zo heb ik ze dat bij de renault ook zien doen. maar niet bij mijn auto. was bij een zwarte clio S :wink:

GR. Frits
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Dan gaan we het maar eens op die manier proberen, heb hier nog wel een lekker grote stevige schroevendraaier liggen >-)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Frits schreef:
Mrtn schreef: Een beunmanier is om de spanrol te spannen met een schroevendraaier die je ergens achter zet, kracht zetten en de bout vastdraaien. .
zo heb ik ze dat bij de renault ook zien doen. maar niet bij mijn auto. was bij een zwarte clio S :wink:

GR. Frits
goh..jij ook al? ;) Loopt toch wel beter dan met de oude riem...alleen de multiriem nog ff wat losser zetten...:D

@Marcel: waar komt je nieuwe kop vandaan dan? Uit wat voor auto?
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

De kop komt van Bart V vandaan, die had nog een compleet energy blok staan (alleen dan E6J, dus met carb.). Dat blokkie heb ik van hem overgenomen, heb nu dus ook nog een reserve onderblok en een doos vol onderdelen in de schuur staan :p
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

je mag die snaar niet zo strak zetten als een v -snaar !!!!!
het kan ook zijn dat er 2 gaatjes in die spanrol zitten, die kan je met een borgringen tangetje verstellen
succes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Er zitten inderdaad twee gaatjes in de spanrol, ik had het al geprobeerd met een punttang in die gaatjes maar dat lukte niet echt.
Volgens de vraagbaak moet je hem trouwens zo spannen dat je hem een mm of 6 in kunt duwen
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

klopt! Met de schroevedraaier werkte het bij mij perfect. aan de kant van je dynamo een schroevedraaier ertussen en dan duwen totdat de riem btje op spanning komt. Dan vastdraaien en controleren. Dan nog ff nadraaien en dan starten maar :D

@ Marcel: heb je nu dus een carb dan? Spec reden daarvoor?
Marcel dLC
Berichten: 1602
Lid geworden op: do 12 apr 2001 0:00
Locatie: Den Bosch, The Netherlands

Nee, heb geen carb nu. Heb mijn inlaatspruitstuk gewoon overgezet.
Vanavond heb ik wel ff tijd en zal ik weer eens een poging gaan wagen dat ding strak te krijgen.
Plaats reactie