Hey,
Ik heb het volgende probleem: Ik heb een andere kop op mijn R19 1.4e (E7J, met nu een E6J kop) nadat mijn distributieriem was gebroken. De kop zit er inmiddels goed op, ook de distributieriem zit er op en staat op tijd.
Het probleem is echter dat ik de riem niet goed op spanning krijg, volgens de vraagbaak moet dit met een speciaal stukje renaultgereedschap. Zijn er echter ook andere technieken om dat ding zelf goed op spanning te krijgen? Heb geen zin om m'n auto weer naar de dealer te moeten slepen om die riem te laten spannen....
Bij voorbaat dank!
Marcel
Distributieriem spannen
-
-
Volgens mij niet....
Je spanrol zit vast met een bout, welke geleiding heeft dmv een gleufgat. Een beunmanier is om de spanrol te spannen met een schroevendraaier die je ergens achter zet, kracht zetten en de bout vastdraaien. Je riem moet je ongeveer een kwartslag kunnen draaien, dan staat ie goed.
Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
zo heb ik ze dat bij de renault ook zien doen. maar niet bij mijn auto. was bij een zwarte clio SMrtn schreef: Een beunmanier is om de spanrol te spannen met een schroevendraaier die je ergens achter zet, kracht zetten en de bout vastdraaien. .
GR. Frits
Project: GTT Blue Sport
-
Dan gaan we het maar eens op die manier proberen, heb hier nog wel een lekker grote stevige schroevendraaier liggen 

goh..jij ook al?Frits schreef:zo heb ik ze dat bij de renault ook zien doen. maar niet bij mijn auto. was bij een zwarte clio SMrtn schreef: Een beunmanier is om de spanrol te spannen met een schroevendraaier die je ergens achter zet, kracht zetten en de bout vastdraaien. .![]()
GR. Frits

@Marcel: waar komt je nieuwe kop vandaan dan? Uit wat voor auto?
-
De kop komt van Bart V vandaan, die had nog een compleet energy blok staan (alleen dan E6J, dus met carb.). Dat blokkie heb ik van hem overgenomen, heb nu dus ook nog een reserve onderblok en een doos vol onderdelen in de schuur staan 

-
- Contacteer:
je mag die snaar niet zo strak zetten als een v -snaar !!!!!
het kan ook zijn dat er 2 gaatjes in die spanrol zitten, die kan je met een borgringen tangetje verstellen
succes
het kan ook zijn dat er 2 gaatjes in die spanrol zitten, die kan je met een borgringen tangetje verstellen
succes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
Er zitten inderdaad twee gaatjes in de spanrol, ik had het al geprobeerd met een punttang in die gaatjes maar dat lukte niet echt.
Volgens de vraagbaak moet je hem trouwens zo spannen dat je hem een mm of 6 in kunt duwen
Volgens de vraagbaak moet je hem trouwens zo spannen dat je hem een mm of 6 in kunt duwen
klopt! Met de schroevedraaier werkte het bij mij perfect. aan de kant van je dynamo een schroevedraaier ertussen en dan duwen totdat de riem btje op spanning komt. Dan vastdraaien en controleren. Dan nog ff nadraaien en dan starten maar 
@ Marcel: heb je nu dus een carb dan? Spec reden daarvoor?

@ Marcel: heb je nu dus een carb dan? Spec reden daarvoor?
-
Nee, heb geen carb nu. Heb mijn inlaatspruitstuk gewoon overgezet.
Vanavond heb ik wel ff tijd en zal ik weer eens een poging gaan wagen dat ding strak te krijgen.
Vanavond heb ik wel ff tijd en zal ik weer eens een poging gaan wagen dat ding strak te krijgen.