Waarom bouwt turbo geen druk op bij gas in zijn vrij??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

Wie kan mij dit uit leggen. Dat als je gas geeft in zijn vrij dat je je turbo dan niet hoort en je dumpvalve dan. :~
Wie kan dit grote mystery voor mij oplossen.
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

bij mij wel hoor, maar dan moet ik wel ff doortrappen naar de 5000 rpm :D
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Het uitlaatgas heeft bij nullast te weinig tijd om uit te zetten en dus niet genoeg volume om de turbo een zwieper te geven

derby
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

(I) Aha ik heb me dat altijd al af gevraagd. Maar dat zal toch niet bij elke turbo motor zijn.
Bij een supra hoor je volgens mij wel he?
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

weet niet hoe de turbo bij een supra werkt Al ben ik een grote fan. misschien is het een turbo met leidschoepen. die kunnen desnoods bij stationair druk leveren.

en het lukt wel als je plots volgas geeft. dan bouwt die wel druk op. Vraag maar aan Roy. Die kreeg het wel voor elkaar.

derby
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

Derby schreef:weet niet hoe de turbo bij een supra werkt Al ben ik een grote fan. misschien is het een turbo met leidschoepen. die kunnen desnoods bij stationair druk leveren.

en het lukt wel als je plots volgas geeft. dan bouwt die wel druk op. Vraag maar aan Roy. Die kreeg het wel voor elkaar.

derby
Dat is toch het mooiste wat je kan hebben voor het stoplicht :D. WIe is Roy?
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

ik heb er in nederland 1 van het laatste type zien rijden. En een vriend van me heeft een mark3 zo'n vreselijk lange en zware maar dat gaat af. niet leuk meer.

Roy hete ooit Roy signaalkabel. (don't ask me why) Maar tegenwoordig is hij niet zo vaak meer online. Kwam vroeger nog wel eens naar bodegraven. Verder ken ik hem eigenlijk niet.

Derby
Lotti
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 12:26

Als je stil staat belast je je motor minimaal, de hoeveelheid geproduceerd uitlaatgas is laag. Aangezien de turbo wordt "aangedreven" door het uitlaatgas, zal de turbo bij weinig uitlaatgas ook haast geen druk opbouwen
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

VOor het stoplicht een beetje met je dumpvalve spelen is altijd leuk denk ik. :D
Maar mijn vraag is toch wel beantwoord.
Thanks guys!! (Y)
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

Derby kom je ook nog vanavond naar Spijknisse Mac meeting?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

RENESI schreef:Wie kan mij dit uit leggen. Dat als je gas geeft in zijn vrij dat je je turbo dan niet hoort en je dumpvalve dan. :~
Wie kan dit grote mystery voor mij oplossen.
In zn vrij spint je motor sneller dan op de turbo kan bijhouden. De turbo doet het wel, alleen zo weinig dat je het nog niet merkt. Ik merk wel dattie het doet want bij weer gasdicht sist mn dumpvalve al.
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

robert schreef:
RENESI schreef:Wie kan mij dit uit leggen. Dat als je gas geeft in zijn vrij dat je je turbo dan niet hoort en je dumpvalve dan. :~
Wie kan dit grote mystery voor mij oplossen.
In zn vrij spint je motor sneller dan op de turbo kan bijhouden. De turbo doet het wel, alleen zo weinig dat je het nog niet merkt. Ik merk wel dattie het doet want bij weer gasdicht sist mn dumpvalve al.
Dus als je geen gas geeft sist je dumpvalve??? :~
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

In de vrij revven is zo goed als geen arbeid. Want voordat je genoeg energie hebt geleverd dat je turbo eens flink begint op te spinnen, is je motor al in het rood.

Maar met een beetje goede turbo krijg je toch wel een 0,4 bar boost in de vrij. Moet je het wel durven uiteraard om hem door te stampen tot 6500 rpm

Maar is niet bevordelijk voor de motor.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Michel S. schreef:In de vrij revven is zo goed als geen arbeid.
vol gas is vol gas.
kijk natuurlijk komt er geen arbeid uit de motor (duh in zn vrij), maar er is vol vermogen aan het werk om de zaak op te revven.

kijk ff heel simpel gezegd: als de motor 1.0 sec nodig heeft om op te revven, en de turbo 1.1, dan komtie niet goed op druk. capice?
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

Jajajaja Ik volg hem helemaal. :smoke:
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

Ik vind zowie zo dat me turbo zolangzaam in komt. gewoon zoals normaal dan he.Denk dat tijd word vvor een groter downpipie
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Laat maar, ga er even niet op in. Slechte dag en geen zin om een heel verhaal te tikken.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
RENESI
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 19 sep 2003 9:53
Locatie: Rotterdam

:D :D

Maar het is me wel allemaal toch iets duidelijker geworden hoor dus thanks he
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

RENESI schreef:
robert schreef:
RENESI schreef:Wie kan mij dit uit leggen. Dat als je gas geeft in zijn vrij dat je je turbo dan niet hoort en je dumpvalve dan. :~
Wie kan dit grote mystery voor mij oplossen.
In zn vrij spint je motor sneller dan op de turbo kan bijhouden. De turbo doet het wel, alleen zo weinig dat je het nog niet merkt. Ik merk wel dattie het doet want bij weer gasdicht sist mn dumpvalve al.
Dus als je geen gas geeft sist je dumpvalve??? :~

een DV begint altijd pas te sissen bij gas los, daarvoor moet ie namelijk niet sissen want dan zou het je druk kosten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

als ik goed t gas intrap in z'n vrij dan blaast ie wel af bij me hoor.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik doe 't meestal de minder-koppeling-gunsige way als ik persé mijn dump wil laten blazen aan't stoplicht: handrem erop, in zijn 2, gas erop, koppeling laten komen en bij volle druk PSSSJJJJ. Dan wiebelt je auto ook zo leuk :) maar zoals gezegd, niet goed voor de koppeling.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Is inderdaad leuk 8) vooral die bange gezichtjes van die schuine Golfrijders die ineens overeind veren en kijken als een konijn in de koplamp :D .
Beetje powerclutch moet dat kunnen hebben (ik heb er 1 van Sachs®) .
GTT__Geert
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 9 mar 2003 20:21
Locatie: Den Helder (NL)

tyberium schreef:Is inderdaad leuk 8) vooral die bange gezichtjes van die schuine Golfrijders die ineens overeind veren en kijken als een konijn in de koplamp :D . .
:lol: :lol: Mooi gezegd man !! :lol: :lol:
don't be a fool, wrap your tool
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Is niet zo moeilijk hoor. Zorgen dat ie goed warm is en dan doortrappen tot 7000 toeren. Gas los en pssssssssssst :D
5 GT Turbo '88 GT5
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

hmm..Bij mij niest ie al bij 3000 toeren 8) niet zo hard, maar men hoort m wel.
Anonymous

Roy schreef:Is niet zo moeilijk hoor. Zorgen dat ie goed warm is en dan doortrappen tot 7000 toeren. Gas los en pssssssssssst :D
Keb zo nog is 2 mongolen in bodegraven naast elkaar zien staan, wat een freaks. >-)
Plaats reactie