Ok ik ben dus bezig om m`n blok helemaal netjes te krijgen.
En nu wilde ik daarvoor het blok uit m`n auto halen.
Ik ben al een aardig eindje op weg, maar wat moet ik allemaal los maken zodat m`n blok vrij is.
Kan/moet dit als m`n versnellingsbak vast zit of moet deze ook los.
Alvast bedankt voor de reacties
[5gtt] Motor er uit takelen
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Ik heb toevallig vandaag voor het eerst mijn blokje eruit gehaald, dit ging redelijker dan ik dacht.
Je moet sowieso beginnen met alle losse spullen eromheen weg te halen. Daarna ga je alle kabels af en haal je degene die aan het blok zitten los. Slangetjes horen bij de losse rommel, dus ik neem aan dat je die dan al los hebt.
Daarna ga je de versnellingsbak aftappen, de motorolie kun je wel het beste in het blok laten zitten, want dat is beter voor je zuigers etc.
Dan ga je beide aandrijfassen loshalen, ééntje kun je met drie bouten doen ( links) en ééntje is wat lastiger, daar moet je een spietje uit tikken ( of je snijdt het rubber los zoals ik heb gedaan, koop toch een nieuwe...
).
Dan haal je de stang onder de versnellingspook los.
Je hangt het blok in een motorentakel en je gaat alle motorsteunen losdraaien.
Als het goed is hangt je blok dan in de lucht.
Zelfs ik heb het (met zn tweeen) in één dag gedaan.
Succes!
Je moet sowieso beginnen met alle losse spullen eromheen weg te halen. Daarna ga je alle kabels af en haal je degene die aan het blok zitten los. Slangetjes horen bij de losse rommel, dus ik neem aan dat je die dan al los hebt.
Daarna ga je de versnellingsbak aftappen, de motorolie kun je wel het beste in het blok laten zitten, want dat is beter voor je zuigers etc.
Dan ga je beide aandrijfassen loshalen, ééntje kun je met drie bouten doen ( links) en ééntje is wat lastiger, daar moet je een spietje uit tikken ( of je snijdt het rubber los zoals ik heb gedaan, koop toch een nieuwe...

Dan haal je de stang onder de versnellingspook los.
Je hangt het blok in een motorentakel en je gaat alle motorsteunen losdraaien.
Als het goed is hangt je blok dan in de lucht.
Zelfs ik heb het (met zn tweeen) in één dag gedaan.
Succes!

veerpoten aan de bovenkant los, subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
Kan ook, ik vond dit makkelijker...
Vergeet dan niet een karretje ofzo eronder te zetten en op je tenen te letten.
Ik zie het al aan je signature!

Vergeet dan niet een karretje ofzo eronder te zetten en op je tenen te letten.

Ik zie het al aan je signature!

-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
ja maar dan haal je naast het blok ook nog de versnellingsbak, subframe, aandrijfassen enzo er uit. En dat wil hij niet. Maar het werkt wel ja.PtrGte schreef:veerpoten aan de bovenkant los, subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
't is idd alles wat vast zit losmaken als het ware

Volgens mij wil ie het juist in één stuk eruit hebben...En dat is ook makkelijk, want dan hoef je de olie niet ook nog eens af te tappen. :-*
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Ok ik heb nu dus al het kleine spul wat om m`n motor heen zat eraf gehaald (ik hoop dat ik nog weet waar alles hoort te zitten).
Moet je de versnellingsbak aftappen of kan het ook zonder aftappen ?
En die aandrijfas met dat spietje.
Spietje er uitslaan en dan ?
Weet iemand nog dingen die ik gelijk kan vervangen als het blok eruit is??
Vliegwiel, koppeling
En waar kun je het beste de takel aan je motorblok vast maken??
Moet je de versnellingsbak aftappen of kan het ook zonder aftappen ?
En die aandrijfas met dat spietje.
Spietje er uitslaan en dan ?
Weet iemand nog dingen die ik gelijk kan vervangen als het blok eruit is??
Vliegwiel, koppeling
En waar kun je het beste de takel aan je motorblok vast maken??
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Als je lange tijd met dezelfde koppeling hebt gereden is het best handig die te vervangen, daar kan je moeilijk bij komen als het blok er in zitpeter5GTTurbo schreef:Ok ik heb nu dus al het kleine spul wat om m`n motor heen zat eraf gehaald (ik hoop dat ik nog weet waar alles hoort te zitten).
Moet je de versnellingsbak aftappen of kan het ook zonder aftappen ?
En die aandrijfas met dat spietje.
Spietje er uitslaan en dan ?
Weet iemand nog dingen die ik gelijk kan vervangen als het blok eruit is??
Vliegwiel, koppeling
En waar kun je het beste de takel aan je motorblok vast maken??

Ik weet niet hoe de takel er uit ziet, maar wij hebben twee spanbanden aan de ene kant om de versnellingsbak en aan de andere kant gewoon om het blok gezet. Beetje oppassen dat er niet iets kapot kan gaan en dan moet het wel lukken denk ik.
Voor het opnieuw aansluiten is een werkplaatshandboek wel handig, tenzij je iemand hebt die alles uit zijn hoofd weet

Voor de andere vragen moet je op antwoord van anderen wachten, dat weet ik niet precies namelijk.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Is dat werkplaatshandboek nog ergens online te krijgen?
Vroeger kon ik het nog wel op rtc.nl krijgen maar nu niet meer geloof ik.
Vroeger kon ik het nog wel op rtc.nl krijgen maar nu niet meer geloof ik.
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ik heb het in papieren gekopieerde versie, zo'n 500 pagina's... 
Een digitale versie is idd handig, maar heb het nog niet gevonden. Misschien moet je bij iemand die een cd heeft vragen of hij hem wil kopieren.

Een digitale versie is idd handig, maar heb het nog niet gevonden. Misschien moet je bij iemand die een cd heeft vragen of hij hem wil kopieren.
Bak leeglaten, bij het losdraaien van de as komt de olie eruit namelijk. Uitlaat niet vergeten los te maken. Dynamo + kabels losnemen, dan kan de kabelboom op het blok blijven liggen (wel + en massakabel even lospakken boven). Hoef je niet bij de startmotor te priegelen.
Ik heb gewoon een haak van de kraan door dat oog op het blok gefrommeld, moet je wel een beetje bijsturen als je gaat hijsen.
En ja, je moet de bak wel leeg laten lopen....
En ja, je moet de bak wel leeg laten lopen....
- accukabels los,
- accukabel naar de startmotor losleggen zodat deze
met het takelen mee komt,
- aandrijfassen eruit,
- radiateur + intercooler los en eruit,
- stekkerblokje linksvoor los,
- uitlaat los,
- kachelslangen los,
- massakabels los (van het blok en frame)
- alle motorsteunen los,
- (indien aanwezig) computer(s) los zodat deze mee
omhoog komen,
- banden bevestigen aan de trekogen op het blok en
hijsen maar.
Kben zelf ook weer aan de beurt
- accukabel naar de startmotor losleggen zodat deze
met het takelen mee komt,
- aandrijfassen eruit,
- radiateur + intercooler los en eruit,
- stekkerblokje linksvoor los,
- uitlaat los,
- kachelslangen los,
- massakabels los (van het blok en frame)
- alle motorsteunen los,
- (indien aanwezig) computer(s) los zodat deze mee
omhoog komen,
- banden bevestigen aan de trekogen op het blok en
hijsen maar.
Kben zelf ook weer aan de beurt

Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Moet het bij een clio ook op die manier?? Dus vanboven af er uit takelen of kan je alles compleet laten zakken??. Dus:
Gr.Frits
Gaat dan om een 1.8 RT en niet om een 16v.veerpoten aan de bovenkant los,
subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
Ga jij hem eruit takelen? Zo ja dan heb ik wel een takel voor jou. Als ik jou was tilde ik de auto er overheen. Werkt veel sneller en makkelijker.Mrtn schreef:- accukabels los,
- accukabel naar de startmotor losleggen zodat deze
met het takelen mee komt,
- aandrijfassen eruit,
- radiateur + intercooler los en eruit,
- stekkerblokje linksvoor los,
- uitlaat los,
- kachelslangen los,
- massakabels los (van het blok en frame)
- alle motorsteunen los,
- (indien aanwezig) computer(s) los zodat deze mee
omhoog komen,
- banden bevestigen aan de trekogen op het blok en
hijsen maar.
Kben zelf ook weer aan de beurt
There will be plenty of time to rest when your dead
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Waar kan ik dan het beste de takel aan vast maken??PtrGte schreef:veerpoten aan de bovenkant los, subframebouten los, en nog wat kleine dingetjes natuurlijk en dan de AUTO omhoog takelen!!! works for me!
En ik neem aan dat het wel makkelijk is als je met z`n tweeën bent om dit te doen ?
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Lijkt me eerlijk te zijn wel een must, in je eentje is het toch wel moeilijk te controleren.peter5GTTurbo schreef:En ik neem aan dat het wel makkelijk is als je met z`n tweeën bent om dit te doen ?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Dan ga ik dat morgen maar proberen.
Maar waar hang je nu de takel aan je auto??
Maar waar hang je nu de takel aan je auto??
Ik heb dat werkplaatshandboek ook, maar ik heb meer aan mijn vraagbaak van p.h. olving...
Ik vind het w.pl.h.b. te onduidelijk, de schetsjes zijn te algemeen en de omschrijving is te cryptisch.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik absoluut geen voorkennis had
.
Het w.pl.h.b. is meer een hebbedingetje
!
Ik vind het w.pl.h.b. te onduidelijk, de schetsjes zijn te algemeen en de omschrijving is te cryptisch.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik absoluut geen voorkennis had

Het w.pl.h.b. is meer een hebbedingetje
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Hoe krijg ik in hemelsnaam die rechter aandrijfas eraf, dat spietje is er uit maar nu ??
Ik heb geen zin om dat rubber eraf te snijden want dat is nog zo goed als nieuw beetje zonde dus.
Ik heb geen zin om dat rubber eraf te snijden want dat is nog zo goed als nieuw beetje zonde dus.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
up
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
up
zit waarschijnlijk vastgeroest,
je kunt ook het rubber eraf halen door eerst dat veertje eraf te halen...
vervolgens (zo staat het in het handboek!) kun je de drie lipjes die je aandrijfas binnen houden een beetje ombuigen en dan de aandrijfas eruit halen...nu kun je dat spietje gewoon laten zitten
je kunt ook het rubber eraf halen door eerst dat veertje eraf te halen...
vervolgens (zo staat het in het handboek!) kun je de drie lipjes die je aandrijfas binnen houden een beetje ombuigen en dan de aandrijfas eruit halen...nu kun je dat spietje gewoon laten zitten
ik heb dat boek van haynes en het werkplaats handboek, ik heb het via IIS op internet gezet, dus je kunt het alleen downloade als mun pc online is...
PM me maar voor de link, lijkt me beter... i.v.m. veiligheid van mun pc-tje.
vind het wel een beetje slechte kwaliteit maaja dat iemand zich de moeite heeft genomen om 300 nogwat pagina's in te scannen vind ik op zich al een prestatie. (tenzij die een automatische document feeder ofzoiets heeft)
veel suc6 ermee mzzls!
PM me maar voor de link, lijkt me beter... i.v.m. veiligheid van mun pc-tje.
vind het wel een beetje slechte kwaliteit maaja dat iemand zich de moeite heeft genomen om 300 nogwat pagina's in te scannen vind ik op zich al een prestatie. (tenzij die een automatische document feeder ofzoiets heeft)
veel suc6 ermee mzzls!
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
hey kijk hier heb ik iets aan.
Ben er gelijk mee bezig.
Ben er gelijk mee bezig.
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Hoera het is gelukt.
Blok is er uit.
Bijna geen bouten afgebroken behalve die van m`n waterpomp die waren bijna allemaal doorgeroest.
Alles ziet er nog netjes uit alleen het blok is baggervet.
De onderkant zit helemaal vol met olie, dus ben de komende paar dagen wel even bezig met schoonmaken.
In m`n motorruimte wel een paar plekjes roest maar dat kan ik zelf wel allemaal wegwerken.
Ik heb alleen m`n downpipe wel kapot gemaakt
maar daar is al een vervanger voor
.
Ik zal wel een nieuw topic aanmaken waar ik dan foto`s opzet van de vorderingen.
Blok is er uit.
Bijna geen bouten afgebroken behalve die van m`n waterpomp die waren bijna allemaal doorgeroest.
Alles ziet er nog netjes uit alleen het blok is baggervet.
De onderkant zit helemaal vol met olie, dus ben de komende paar dagen wel even bezig met schoonmaken.
In m`n motorruimte wel een paar plekjes roest maar dat kan ik zelf wel allemaal wegwerken.
Ik heb alleen m`n downpipe wel kapot gemaakt


Ik zal wel een nieuw topic aanmaken waar ik dan foto`s opzet van de vorderingen.